در رسانه| بیش از ۶۰۰ کودک در سال گذشته توسط بهزیستی ساماندهی شدند

پوریوسف گفت: در سال گذشته بیش از ۶۰۰ کودک کار و خیابان جهت ساماندهی به بهزیستی معرفی شدند که ما این افراد را ساماندهی کردیم که ۴۵ درصد این کودکان را کودکان کار تشکیل می دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، کودکان کار از آشناترین واژه های اقتصاد بی رحم امروز جهان است. در سراسر گیتی  هر روز صدها میلیون افرادی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند برای کسب درآمد به قلب خیابانهای شلوغ می زنند. این افراد که همتاهای مرفه آنان در پشت میز کلاس های درس  و آموزشهای هنری لذت می برند، هر روز برای اندکی پول به سخت ترین کارها تن می دهند. در مشهد نیز کودکان کار چالش جدی زندگی شهری هستند. هر روز تعدادی دختر و پسر از خانه خارج می شوند تا به سختی و رنج نان شب را تدارک ببینند. برای این افراد تاکنون چه گام های برداشته شده است.اصلامتولی رسیدگی به درد آنها کدام نهاد است. گفتگوی خبرنگار خبرگزاری شبستان با «حمید رضا پوریوسف »مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درهمین زمینه است که تقدیم خوانندگان می شود.

در دوران حمایت از محرومان در روزهای کرونایی؛ بچه های کار تا چه حد مورد توجه بودند؟

کودکان کار و خیابان به لحاظ اینکه ساعت های زیادی در خیابان، معابر عمومی، سرچهار راهها یا در جاهایی که محیط های کاری است و محیط های پرتردد هستند و ممکن است این نقاط آلوده باشد هم خود در معرض خطر هستند و هم به دلیل ارتباطاتشان با دیگر افراد اگر رعایت نکنن عامل انتقال ویروس به خانواده خود و دیگران هستند، به همین دلیل از 25 اسفند ماه سال گذشته طرحی تحت عنوان آموزش، مراقبت و پیشگری از کرونا در کودکان کار در استان کلید خورد و با کمک بهزیستی، انژیوها و اورژانس اجتماعی بیش از 5 هزار پک بهداشتی شامل ژل ضدعفونی کننده، مایع شستشوی دست، ماسک و دستکش بین افراد توزیع شد؛ همچنین علاوه بر توزیع پک بهداشتی آموزش خود مراقبتی برای این افراد در نظر گرفته شد و این موضوع تا اواسط اردیبهشت ماه امسال به صورت خودجوش توسط انژیوها ادامه داشته است.

آیا آماری از کودکان کار در استان وجود دارد؟

ما آماری ار کودکان کار و خیابان نداریم و در عین حال متولی آمار این افراد بهزیستی نیست اما ما به عنوان یکی از دستگاههایی که در ساماندهی کودکان کار دخالت داریم وظیفه پذیرش کودکان کار که با دستور مقام قضایی صورت می گیرد و توسط شهرداری جمع می شوند به عهده داریم، ما می توانیم بگوییم در سال چند نفر را بهزیستی ساماندهی می کند که بر این اساس در سال گذشته بیش از 600 کودک کار و خیابان جهت ساماندهی به بهزیستی معرفی شدند که ما این افراد را ساماندهی کردیم. ذکر این نکته هم باید مد نظر قرار داد که 45 درصد از کودکان کار و خیابان اتباع خارجی بوند و ما بقی ایرانی بودند. این افراد در مرکز کودکان کار پذیرش شدند و دوره های روانشناسی، مددکاری و خود مراقبتی برای آنان برگزار شد، قرنطینه نیز انجام دادیم در ادامه با ارتباط با خانواده کودکان کار و خیابان تلاش کردیم تا خانواده را مجاب کنیم تا از کودکان خود برای کار کردن استفاده نکنند،. بسیاری از خانواده هایی که کودکان کار دارند را تحت حمایت های معیشتی و مادی، حمایت آموزشی و توانمندسازی روانی و اجتماعی قرار دادیم و می دهیم. امسال نیز در دو ماه اخیر تعدادی از کودکان کار را جذب کردیم.

علت عمده گرایش این افراد به درآمدزایی چیست؟

علت عمده گرایش  این افراد بیشتر فقر خانواده است، ضعف اقتصادی خانواده اینها، با وجود اینکه سن و سال مناسبی ندارند برای کار به خیابان هدایت می کند اما این کودکان به دلیل اینکه کار مناسبی برای آنها وجود ندارد به کسب و کارهای کاذب به دلیل فقر روی می آورند.

آیا طرح دراز مدت برای حمایت اقتصادی و فرهنگی از این کودکان وجود دارد؟

طبق دستور العمل بالادستی کار در کودکان زیر 15 سال ممنوع است و ما ین افراد را به سمت و سوی کار سوق نمی دهیم. اما افرادی با سنین بالاتر تا سن 18 سال یک سری کارهایی که ماهیت حرفه آموزی دارد، مشاغل تولیدی و مشاغلی که شغل پایدار و ثابت ایجاد می کند و برای این سن مناسب است به آنها آموزش داده می شود. در واقع ما به عنوان دستگاهی که در بین کودکان، کار حاکمیتی انجام می دهیم با کار کردن کودکان مخالف هستیم و بیشتر بحث آموزشی و تربیتی کودک مد نظر ما است. همچنین برای نوجوانان 15 سال به بالا که بخواهد وارد بازار کار شود و کارآموزی انجام دهد بیشتر کارهایی مد نظر ما است که ارزش اشتغال زایی آن هم اشتغال پایدار داشته باشد لذا مشاغل کاذب مانند فروش گل و روزنامه را به هیچ عنوان شغل نمی دانیم و به حساب نمی آوریم مگر مشاغلی که مولد و پایدار باشد و برای کودک کم خطر باشد.

برای کاهش این پدیده چه راه حلهایی پیشتهاد می کنید؟

برای کاهش کودکان کار باید توانمند سازی خانواده از نظر اقتصادی، روانی و  اجتماعی صورت گیرد، آن کودکانی که به ما برای ساماندهی معرفی می شوند ما بر روی خانواده آن کودک کار به لحاظ آموزشی و مادی کار می کنیم، اما بهزیستی توان توانمندسازی تمام خانواده های حاشیه شهر و کودکان کار را ندارد. در واقع ما در بین کودکان کار، آن افرادی که به ما معرفی می شوند خانواده هایشان مد نظر قرار می دهیم و تحت حمایت آموزشی، روانی و اقتصادی قرار می دهیم.

سخن پایانی...

بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار مراکزی نیز در نظر گرفته است از جمله مرکز ساماندهی شبانه روزی در صدف است که به عنوان یک سرپناه شبانه برای این کودکان است و یک مرکز بازتوانی کودک و خانواده نیز که خدمات روزانه به کودکان کار و خیابان انجام می دهد برای این افراد در نظر گرفته شده است.

کد خبر 17924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد