در رسانه| سهم بهزیستی نیشابور از محل فطریه‌ بسیار ناچیز است

رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: سال گذشته ۸۲۰ میلیون ریال از محل فطریه‌ و کفاره به بهزیستی نیشابور اختصاص یافت که نسبت به جمعیت نیشابور بسیار ناچیز است.

علی صدر شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا وضعیت معیشتی خانواده‌های مددجو بسیار بحرانی است و از شهروندان تقاضا داریم برای اهدای فطریه‌، بهزیستی را مورد توجه ویژه قرار دهند تا کمک‌ها به صورت دقیق و هدفمند در اختیار خانواده‌های کم‌برخوردار با حفظ کرامت ایشان قرار گیرد.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون میزان جلب مشارکت‌های مردمی نسبت به پارسال بیشتر از دو برابر بوده است و کل اعتبارات دولتی هم جذب شده است.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: پارسال در حوزه اشتغال بالغ بر یکصد و ۱۰ میلیارد ریال اعتبارات اختصاص یافت و در این قالب ۱۲۹ نفر در شهر و ۹۸ نفر در روستا از این اعتبارات برخوردار شدند.
صدر  افزود: در نیشابور میانگین سازش در حوزه طلاق‌های یک‌طرفه و توافقی حدود ۲۰ درصد و در حوزه نفقه و تمکین حدود ۴۰ درصد از طریق هفت مرکز مشاوره بوده است.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات ساخت مسکن برای مددجویان سرپرست خانوار و دارای ۲ معلول از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است ادامه داد: در نیشابور هیچ مددجویی که واجد شرایط بوده و در صف ارائه تسهیلات باشد وجود ندارد و این شرایط شامل خانواده های دارای معلول، سرپرست معلول و زنان سرپرست خانوار است که باید صاحب زمین دارای پروانه باشند.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: از اسفند ماه پارسال تا کنون بیش از ۲ هزار بسته غذایی در لینک خانواده‌های مددجوی بهزیستی نیشابور توزیع شد و همچنان ادامه دارد و طی این مدت مبلغ سه تا پنج میلیون ریال کمک بلاعوض به ۵۹۰ نفر از مددجویان آسیب دیده از شیوع کرونا اهدا شد.
صدر افزود: از اولین روزهای شیوع کرونا همه مهدکودک ها و مراکز روزانه مکلف شدند فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورند و مراکز ارایه خدمات به گروههای پرخطر مرتبط با کرونا که نیازمند نظارت دقیق و مستمر شبانه روزی بود بهزیستی را با چالش جدی مواجه کرد.
وی ادامه داد: به ۱۸ مرکز تحت نظر بهزیستی نیشابور که طی این مدت تعطیل بود جهت تامین اقلام بهداشتی یکصد میلیون ریال و به هر یک از پرسنل این مراکز نیز پنج میلیون ریال اختصاص یافت.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: در حال حاضر همچنان‌ مراکز روزانه تعطیل است و مراکز معلول ذهنی و سالمندان به صورت مجازی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و از بهمن ماه تا کنون در هیچ کدام از مراکز بهزیستی پذیرشی نداشته ایم و تنها در یکی از مراکز نگهداری سالمندان‌ نیشابور نشانه‌های شیوع کرونا در ۲ نفر مشاهده شد که به سرعت قرنطینه و کنترل شدند.
صدر افزود: اطلاعات همه مراکز بهزیستی نیشابور در سامانه‌های بهزیستی ثبت و شفاف سازی شده است و برای تمرکززدایی در ارائه خدمات از سوی بهزیستی مراکزی با عنوان مثبت زندگی در حال راه‌اندازی است و همه فعالیت‌های مددکاری، پذیرش، ارجاع به سایر دستگاه‌های دولتی در قالب بهزیستی از طریق این مراکز انجام می شود.
وی ادامه داد: ظرفیت هر کدام از این مراکز ۴۵۰ پرونده مددکاری است که موجب توسعه و افزایش کیفیت خدمات بهزیستی می‌شود و در مرحله اول در نیشابور ظرفیت ایجاد ۲۰ مرکز مثبت زندگی در حوزه‌های پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی وجود دارد.
رییس اداره بهزیستی نیشابور گفت: تقاضای فرزندخواندگی در این شهرستان به شدت افزایش یافته و سن کودکان هم از ۱۲ به ۱۶ سال افزایش یافته است  به طوری که طی یک سال گذشته از ۲۵۰ پرونده در این حوزه بالغ بر ۲۱۰ پرونده رسیدگی شد و در این چارچوب ۶۰ فرزند به خانواده‌های متقاضی سرپرستی تحویل گردید و از این پس متقاضیان فرزندخواندگی می‌توانند تقاضای خود را از طریق سامانه بهزیستی ثبت کنند.
صدر افزود: وطی یک سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ نفر از هشت مرکز ترک اعتیاد در نیشابور ترخیص شدند و سه مرکز دیگر نیز در حال راه‌اندازی است.
۱۳ هزار و ۵۰۰ مددجو شامل مستمری بگیر، معلول، بهبود یافته، سالمند و زن سرپرست خانوار در قالب ۵۰ هزار نفر و ۱۸ مرکز شبانه روزی زیرپوشش خدمات بهزیستی نیشابور هستند.
از این تعداد مددجو سه هزار نفر مستمری دریافت می کنند و ۱۰ درصد افراد زیر پوشش بهزیستی نیشابور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

کد خبر 17767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد