چگونگی راه اندازی مراکز مثبت زندگی در بهزیستی فارس

مهندس کریمی رییس اداره فن آوری ،اطلاعات ،ارتباطات و تحول اداری اداره کل بهزیستی :

با عنایت به جایگاه موثر سازمان بهزیستی و حوزه رفاه و سلامت اجتماعی کشور و از طرفی تنوع و تعدد ماموریت ها و افزایش انتظارات جامعه ، سازماندهی و بهره مندی از ظرفیت های مردمی در قالب شبکه ای از مراکز غیر دولتی با امکان ارائه مجموعه ای از خدمات که موجب تسهیل مراجعه ، پیگیری و پاسخگویی به آحاد جامعه را فراهم نماید اجتناب ناپذیر می باشد .

مهندس کریمی رییس اداره فن آوری ،اطلاعات ،ارتباطات و تحول اداری اداره کل بهزیستی در توزیع این مطلب نیز بیان داشت  :

  به استناد بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ، طراحی و استقرار مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی )در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفت . در این راستا با انتشار فراخوان عمومی ثبت نام از تاریخ 22 اردیبهشت ماه به مدت 15 روزاز  متقاضیان دعوت می شود  با ورود به سامانه centers.behzisti . net / register   نسبت به ثبت نام و ارسال مدارک اقدام نمایند.

وی متذکر شد ،تمامی فرایندهای مرتبط با موافقت اصولی پروانه فعالیت ، پروانه مسئول مرکز و موارد مربوطه در بستر الکترونیک است و هیچگونه تشکیل پرونده سنتی انجام نمی گردد .مدارک لازم برای موافقت اصولی ( اشخاص حقیقی /  حقوقی  ) مطابق با آیین نامه داخلی ماده 26 می باشد. باید گفت با توجه به سوابق ارزنده پایگاههای خدمات اجتماعی و سلامت روان ، موسسات ، مجتمع ها ، وتسهیلگران فعال در توانبخشی مبتنی بر جامعه که ارتباط و همکاری موثری با سازمان بهزیستی داشته اند  بایستی ترغیب و تشویق گردند تا  تاسیس این مراکز را به عهده گیرند .

 وی  اهداف تاسیس مراکز مثبت زندگی برشمرد و اشاره کرد در دسترس بودن خدمات برای عموم مردم.

- تغییر نگاه جزیره ای خدمات به خدمت رسانی مبتنی بر سرویس.ارائه خدمات در بستر فناوری اطلاعات.

استفاده از ظرفیت های محله ای و اجتماع محور. از اهداف راه اندازی این طرح می باشد  وی متذکر شد 

هر مرکز با ظرفیت حداکثر 450 پرونده و حداقل 150 پرونده قابلیت تاسیس رادارا می باشد. و اولویت با مراکزی است که در مکانهای کم برخوردار و بیشترین تعداد جامعه هدف داشته باشند.

 مهندس کریمی  از واگذار نمودن  22 نوع خدمت در حال حاضر به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی  خبر داد  :

ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه  ،ثبت درخواست / تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین

مصاحبه اولیه ،اخذ و بررسی مدارک بازدید منزل ،تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت‏های نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمکی 

-ارجاع درخواست ‏های جامعه هدف اعم از مالی (مستمر / غیر مستمر) و معرفی نامه -پیگیری امور مددکاری خانوار -ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاه‏ها-نیازسنجی و داشته سنجی محلی -شناسایی داوطلبین، خیرین و معتمدین محلی و حمایت طلبی-شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله-تسهیل گری و تشکیل تیم محله / CBO و اقدامات اجتماع محور-شناسایی فعال جامعه هدف -ارائه آموزش‏های تشکیل و تحکیم خانواده -آموزش‏های مهارت‏های زندگی و پیشگیری از آسیب‏های اجتماعی -آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت‏ها-غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت‏ها، ارجاع و پیگیری شامل: غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک، اتیسم و....  - انجام استعلامات و پیگیری‏های مورد نیاز جهت: صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی مراکز و موسسات غیر دولتی مندرج در بند‏های سیزده گانه ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت-اطلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان -همکاری در اجرای طرح‏ها و برنامه‏های جدید سازمان-جلب مشارکت‏های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی از خدمات مثبت زندگی می باشد

کد خبر 17697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد