در رسانه| خریدوفروش نوزادان در بیمارستان‌ها انجام نمی‌شود/ افزایش ۳۰ درصدی فرزندخواندگی در خراسان رضوی

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: فرزندخواندگی در خراسان رضوی در سال گذشته نسبت به سال ۹۷، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسن حقدادی، اظهار کرد: فرزندخواندگی عبارت است از اعطای کودکان بدون سرپرست و شناخته شده تحت حمایت سازمان بهزیستی به ‌خانواده‌های متقاضی که واجدالشرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی‌سرپرست باشند. ‌ کودکانی به فرزندی سپرده خواهند شد که والدین یا جد پدری آن‌ها شناخته شده نباشد. از طرف دیگر این کودکان باید تحت ‌سرپرستی سازمان بهزیستی قرار گرفته باشند، به عبارتی قبل از سپردن کودکان به فرزندی این کودکان باید از طریق مراجع ‌قضایی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرند و مهمتر این‌که کودکان باید به خانواده‌هایی سپرده شوند که قانون تعیین ‌کرده است. ‌

وی افزود: امور مربوط به فرزندخواندگی در هر استان فقط از طریق کمیته ستادی استان و توسط کمیته شبه خانواده استان انجام خواهد ‌گرفت. اعضای این کمیته شامل مدیرکل بهزیستی استان، معاون امور اجتماعی، کارشناس شبه خانواده استان، کارشناس ‌فرزند خواندگی، مددکار و کارشناس حقوقی استان است. ‌ کودکانی را می‌توان به عنوان فرزند خوانده انتخاب کرد که کلیه تلاش‌ها و کوشش‌های حرفه‌ای جهت شناسایی والدین و ‌بازگشت کودک به خانواده مؤثر واقع نگردیده باشد. ‌

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی بیان کرد: سرپرستی  نوزادان و کودکان به والدین فاقد فرزند، دارای فرزند و همچنین بانوان فاقد شوهر از سن نوزادی تا  ۱۶ سالگی داده می‌شود.   با توجه به قانون بهزیستی خانواده‌های متقاضی باید مدارک لازم را ارائه و بررسی‌های اولیه در خصوص آن‌ها انجام شود و بعد از تایید این خانواده‌ها  و گذراندن مراحلی مانند آزمایش‌ها، پزشکی قانونی، مددکاری، روانشناسی و... وارد مرحله قضایی می‌شوند و با حکم دادگاه می‌توانند فرزند را به سرپرستی خود درآورند.  

حقدادی با اشاره به اینکه فرزندخواندگی در خراسان رضوی در سال گذشته نسبت به سال ۹۷،  ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: سال گذشته در خراسان رضوی حدود ۳۵۰  فرزند را برای سرپرستی به خانواده‌های تایید شده ازسمت دادگاه داده‌ایم. همچنین در سال گذشته،   ۳۰ بانو فاقد همسر فرزند تحویل داده شده است. در دو سال گذشته،  سرپرستی ۶۰  کودک خاص   نیز به عهده گرفته شده است.

وی در خصوص خرید و فروش غیرقانونی نوزادان وکودکان عنوان کرد: فرزندخواندگی غیرقانونی یعنی کسی که از مجاری غیرقانونی فرزندی را تحویل بگیرد. افرادی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند صلاحیت لازم را برای فرزندخواندگی ندارند، به همین دلیل دست به چنین کاری می‌زنند. از سمت دادگاه  حدود ۲۰۰ کودک به سازمان بهزیستی فرستاده شده است که دادگاه تشخیص بی‌گناه بودن از خرید و فروش غیرقانونی آنان را صادرکرده و جنبه خیرخواهانه آن‌ها ثابت شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: خانواده‌هایی که از لحاظ مالی توانایی نگهداری فرزند را ندارند، دچار فقر مالی شدید، معتاد و یا ناخواسته بچه‌دار می‌شوند فرزند خود را می‌فروشند.  خریدو فروش نوزادان در حاشیه بیمارستان‌ها توسط دلالان صورت می‌گیرد. البته سازمان بهزیستی درطی جلساتی که با مدیران بیمارستان‌ها داشته، توانسته این امر را از بیمارستان‌ها پاک کند.

کد خبر 17663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد