در رسانه|ضرورت مشارکت خیرین در ارایه خدمات به مددجویان بهزیستی ایلام

ایلام - ایرنا - مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: اگرچه این سازمان خدماتی به معلولان و مددجویان ارایه می‌کند ولی بدون شک جوابگوی نیازهای آنان نیست و در این زمینه به همکاری و یاری افراد خیر و نیکوکار نیازمند هستیم.

زهرا همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس قانون ساخت مسکن مددجویان در مناطق روستایی در گرو داشتن زمین است و بسیاری از مددجویان فاقد زمین هستند.

وی با ذکر اینکه در مناطق شهری این اداره کل تنها برای خانواده‌های ۲ معلول به بالا قادر به تهیه زمین است، اظهار داشت: بهزیستی از طریق پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در زمینه مسکن از مددجویان حمایت می‌کند.

به گفته وی، در مناطق روستایی برای هر خانواده ۱۰۰میلیون ریال کمک بلاعوض به علاوه رایگان بودن انشعاب آب، گاز، برق پرداخت می‌شود.

همتی با ذکر اینکه در چند سال اخیر با مشارکت دستگاه‌هایی نظیر بنیاد برکت این کمک‌ها افزایش یافته است، افزود: در زمینه حمایت از خانواده‌های ۲ معلول به بالا در مناطق شهری ۶۰۰ میلیون ریال و روستایی ۳۰۰ میلیون ریال کمک پرداخت می‌شود.

به گفته وی، با توجه به تورم و مسایل اقتصادی جامعه بدون شک این مبلغ جوابگوی تامین نیاز مسکن مددجویان نیست و همچنان ۷۰۰ نفر از مددجویان زیر پوشش فاقد مسکن هستند.

۲ هزار و ۱۰۰ خانوار ایلامی پشت نوبت دریافت خدمات

وی در خصوص وضعیت مددجویان پشت نوبت نیز گفت: تمام پشت نوبتی‌های این سازمان به تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر شهریورماه پارسال تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی ایلام اظهار کرد: با توجه به اینکه ورودی‌های سازمان روزانه است هم اینک دو هزار و ۱۰۰ خانوار به دلایل مختلف فوت، طلاق و حوادث و معلول‌زایی جدید پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی هستند.

بهزیستی به تنهایی متولی خودکشی نیست

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: بهزیستی به تنهایی متولی خودکشی نیست در طرح تقسیم کار ملی در راستای پیشگیری از خودکشی متولی این مساله وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

همتی ادامه داد: در استان نیز کارگروهی به همت استاندار ایلام و معاون سیاسی، امنیتی استاندار تشکیل و هر دستگاهی متولی یک کارگروه برای مقابله با این پدیده بوده و بهزیستی مسئولیت کارگروه اطلاع‌رسانی و آگاه سازی را بر عهده دارد که در این راستا پارسال اقدام‌های مطلوبی انجام گرفته است.

وی افزود: سال گذشته در شهرستان‌های ایوان و ملکشاهی یک برنامه علمی با مشارکت سازمان بهزیستی کشور با عنوان تشکیل گروه‌های خودیار در محلات این دو شهرستان که آمار خودکشی بالایی داشتند انجام و آموزش به این گروه‌ها داده شد تا با شناسایی افراد در معرض آسیب خودکشی این آموزش‌ها را منتقل و در صورت نیاز برای دریافت خدمات تخصصی‌تر به این سازمان معرفی کنند.

وی گفت: برای اجرای این طرح با دهیاران، اعضای شورای شهر، فرمانداران و مسئولان مرتبط در این شهرستان‌ها جلسات برگزار و فعالیت‌های مناسبی آغاز شد و آمارها در این دو شهرستان کاهش یافت که بدون شک علت آن اقدام‌های بهزیستی به تنها نبوده است.

به گفته وی، اگرچه وضعیت خودکشی در این استان بهینه نیست ولی نسبت به سال‌های گذشته روند کاهش مناسبی در استان وجود داشته است.

افزایش تماس با مراکز بهزیستی در پی استرس کرونا

مدیرکل بهزیستی ایلام در خصوص ارایه خدمات مشاوره‌ای مرتبط با کرونا در این استان گفت: یکی از دغدغه‌های این اداره کل استرس وارد شده به مردم بر اثر کرونا بود که در این زمینه سامانه ارزیابی روانشناختی توسط بهزیستی کشور راه‌اندازی شد تا مردم ارزیابی خود در زمینه روانشناختی را انجام و زمینه اضطراب، افسردگی و استرس خود را بررسی کنند.

همتی بیان کرد: از طرفی ساعت فعالیت مرکز مشاوره نیز از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ افزایش داده شد که در مجموع تماس‌های مردمی با این مراکز افزایش ۲۵درصدی یافته است.

وی همچنین از افزایش هزار درصدی تماس‌های مردمی با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در ایام کرونا خبر داد.

ارایه آموزش مهارت‌های زندگی در دستور کار بهزیستی

همتی در ادامه بهترین زمان ارایه آموزش‌های مهارت زندگی را کودکی و نوجوانی برشمرد و گفت: در این زمینه از سال‌های قبل تفاهم‌نامه‌های متعددی با آموزش و پرورش برای ارایه این آموزش‌ها در مدارس منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه این آموزش‌ها در محلات در دستور کار قرار گرفته است، افزود: استقبال از این آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی آن نیازمند همکاری رسانه‌هاست.

ضرورت نهادینه شدن فرهنگ کار در ایلام وی همچنین در خصوص خودکفایی مددجویان گفت: با وجود پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان اما در این استان بسیاری از مددجویان دنبال کار نبوده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

وی در این حوزه نیز برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش، طلب استمداد کرد.

تشکیل گروه‌های همیار و خودیار زنان سرپرست خانوار

وی در حوزه زنان سرپرست خانوار از تشکیل ۵۴ گروه همیار این زنان در استان خبر داد و افزود: این افراد برای ایجاد شغل سرمایه کار را از بهزیستی بصورت بلاعوض دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی ایلام اظهار داشت: تشکیل گروه‌های خودیار از دیگر برنامه‌های دولت تدبیر و امید بوده که در مناطق روستایی هم برای ایجاد اشتغال و هم جلوگیری از مهاجرت روستاییان اجرا و تاکنون ۴۰۰ گروه در این زمینه تشکیل شده است.

وی گفت: ۲۰ هزار و ۹۵۶ خانوار، خدمت گیرنده از بهزیستی ایلام هستند که از این تعداد شش هزار و ۶۴۳ خانوار با سرپرستی زنان و ۱۴ هزار و ۳۱۳ خانوار نیز از جامعه معلولان هستند.

وی با ذکر اینکه اکنون ۲۰ هزار و ۲۷۲ خانوار مستمری بگیر ثابت و ماهیانه در مجموع حدود ۲۵ میلیارد ریال مستمری به صورت متمرکز دریافت می‌کنند، ادامه داد: بهزیستی ایلام در طول سال ۹۸ در مجموع ۹۲۰ میلیارد ریال اعتبار صرف خدمات‌دهی به مددجویان زیر پوشش کرده است که از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال مستمری و مابقی حمایت‌های موردی از مددجویان است.

پیوستن ۳۹ مالک مهدکودک ایلام به پویش همدلی وی در خصوص تعطیلی مهدهای کودک ناشی از کرونا گفت: با توجه به وارد شدن خسارت به این مراکز در این زمینه پویش همدلی ویژه بخشش اجاره مهدهای کودک در روزهای تعطیلی به علت کرونا ‌راه‌اندازی و تاکنون ۳۹ مالک ساختمان مهدهای کودک این استان به این پویش پیوسته‌اند.

وی بیان کرد: این مالکان با بخشش یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه اجاره‌بها و برخی نیز تا پایان کرونا و بازگشایی مجدد مهدهای کودک به این پویش پیوستند.

وی مبالغ بخشش شده از سوی مالکان در این پویش را بین دو میلیون ریال تا ۲۵ میلیون ریال در ماه عنوان کرد و گفت: مالکان ساختمان مهدهای کودکی که اجاره بهای خود را در ایام شیوع کرونا ببخشند نشان حامی کودک از سوی این سازمان دریافت خواهند کرد.

وی گفت: علاوه بر این ۲۵ مهد کودکی نیز که مالک ساختمان آنها بهزیستی بود نیز اجارهبهای آنها بخشیده شده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد این مراکز استیجاری هستند، در این مدت به علت توقف فعالیت متحمل هزینه از جمله پرداخت اجاره بها شده اند.

کد خبر 17614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد