توضیحات مدیر کل بهزیستی ایلام در کارگروه رسانه ای کرونا( بخش دوم و پایانی)

مدیر کل بهزیستی ایلام در کارگروه تبلیغات و رسانه ای کرونا پس از تشریح عملکرد این سازمان در طول سال گذشته و همچنین دولت تدبیر و امید به سئوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، دکتر زهرا همتی در این کارگروه به سئوالات خبرنگاران مختلف پاسخ داد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص تامین مسکن مددجویان گفت: اگرچه این سازمان خدماتی به معلولان  و مددجویان ارایه می کند ولی بدون شک جوابگوی نیازهای آنان نبوده و در این زمینه به همکاری و یاری افراد خیر و نیکوکار نیازمند هستیم.

وی گفت: بر اساس قانون ساخت مسکن مددجویان در مناطق روستایی در گرو داشتن زمین است و بسیاری از مددجویان فاقد زمین هستند.

وی با ذکر اینکه در مناطق شهری این اداره کل تنها برای خانواده های دو معلول به بالا قادر به تهیه زمین است، افزود: بهزیستی از طریق پرداخت تسهیلات و کمکهای بلاعوض در زمینه مسکن از مددجویان حمایت می کند.

به گفته وی، در مناطق روستایی برای هر خانواده 100میلیون ریال کمک بلاعوض به علاوه رایگان بودن انشعاب آب، گاز، برق پرداخت می شود.

همتی با ذکر اینکه در چند سال اخیر با مشارکت دستگاه هایی مثل بنیاد برکت این کمکها افزایش یافته افزود: در زمینه حمایت از  خانواده های دو معلول به بالا در مناطق شهری 600میلیون ریال و روستایی 300میلیون ریال کمک پرداخت می شود.

به گفته وی، با توجه به تورم و مسایل اقتصادی جامعه بدون شک این مبلغ جوابگوی تامین نیاز مسکن مددجویان نیست و همچنان  700نفر از مددجویان زیر پوشش فاقد مسکن هستند.

***ورودی سازمان روزانه است

وی در خصوص وضعیت مددجویان پشت نوبت گفت: تمام پشت نوبتی های این سازمان به تعداد چهار هزار و 500 نفر شهریورماه پارسال تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی ایلام اظهار کرد: با توجه به اینکه ورودی های سازمان روزانه است  هم اینک دو هزار و 100خانوار به دلایل مختلف فوت، طلاق و حوادث، معلول زایی جدید و غریه پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی هستند.

***بهزیستی بتنهایی متولی خودکشی نیست

وی در ادامه در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران گفت: در طرح تقسیم کار ملی در راستای پیشگیری از خودکشی متولی این مساله وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: در استان کارگروهی به همت استاندار و معاون سیاسی، امنیتی استاندار تشکیل و هر دستگاهی متولی یک کارگروه  برای مقابله با این پدیده بوده و بهزیستی مسئولیت کارگاه اطلاع رسانی و آگاه سازی داشته که در این راستا پارسال اقدامهای مطلوبی انجام گرفته است.

وی گفت: در سال گذشته در شهرستانهای ایوان و ملکشاهی یک برنامه علمی با مشارکت سازمان بهزیستی کشور با عنوان تشکیبل گروه های خودیار در محلات این دو شهرستان که آمار خودکشی بالایی داشتند انجام و آموزش به این گروه ها داده شد تا با شناسایی افراد در معرض آسیب خودکشی این آموزشها را منتقل و در صورت نیاز برای دریافت خدمات تخصصی تر به این سازمان معرفی کنند.

وی گفت: برای اجرای این طرح با دهیاران، اعضای شورای شهر، فرمانداران و مسئولان مرتبط در این شهرستانها جلسات برگزار و فعالیتهای مناسبی آغاز و آمارها در این دو شهرستان کاهش یافت که بدون شک علت آن اقدام های بهزیستی به تنها نبوده است.

به گفته وی، اگرچه وضعیت خودکشی در این استان بهینه نیست ولی نسبت به سالهای گذشته روند کاهش مناسبی در استان وجود داشته است.

*** افزایش تماس با مراکز بهزیستی در پی استرس کرونا

وی در خصوص ارایه خدمات مشاوره ای مرتبط با کرونا در این استان گفت: یکی از دغدغه های این اداره کل استرس وارد شده به مردم بر اثر کرونا بود که در این زمینه سامانه ارزیابی روانشناختی توسط  بهزیستی کشور راه اندازی  تا مردم ارزیابی خود در زمینه روانشناختی انجام و زمینه اضطراب، افسردگی و استرس خود را بررسی کنند.

همتی بیان کرد: از طرفی ساعت فعالیت مرکز مشاوره نیز از ساعت 8صبح تا 22 افزایش که در مجموع  تماسهای مردمی با این مراکز افزایش 25درصدی  یافته است.

وی همچنین از افزایش هزار درصدی تماسهای مردمی  با خط 123 اورژانس اجتماعی در ایام کرونا خبر داد.

*** ارایه آموزش مهارتهای زندگی در دستور کار بهزیستی

همتی در ادامه بهترین زمان ارایه آموزشهای مهارت زندگی را کودکی و نوجوانی برشمرد و گفت: در این زمینه از سالهای قبل تفاهم نامه های متعددی با آموزش و پرورش برای ارایه این آموزشها در مدارس منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه این آموزشها در محلات در دستور کار قرار گرفته است افزود: استقبال از این آموزشها و فرهنگ سازی  آن نیازمند همکاری رسانه هاست .

***ضرورت نهادینه شدن فرهنگ کاردر استان

وی همچنین در خصوص خودکفایی مددجویان گفت: علی رغم پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان ولی  متاسفانه در این استان بسیاری از مددجویان دنبال کار نبوده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.

وی در این حوزه نیز برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش طلب استمداد کرد.

*** تشکیل گروه های همیار و خودیار زنان سرپرست خانوار

وی در حوزه زنان سرپرست خانوار از تشکیل 54 گروه های همیار این زنان  در استان خبر داد و گفت: این افراد برای ایجاد شغل سرمایه کار را از بهزیستی بصورت بلاعوض دریافت میکنند.

وی گفت: تشکیل گروه های خودیار از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید بوده که در مناطق روستایی هم برای ایجاد اشتغال و هم جلوگیری از مهاجرت روستاییان اجرا و تاکنون 400گروه در این زمینه تشکیل شده است.

وی گفت:  ۲۰ هزار و ۹۵۶ خانوار، خدمت گیرنده از بهزیستی ایلام هستند که از این تعداد  شش هزار و ۶۴۳ خانوار با سرپرستی زنان و ۱۴ هزار و ۳۱۳ خانوار نیز از جامعه معلولان هستند.

وی با ذکر اینکه اکنون  ۲۰ هزار و ۲۷۲ خانوار مستمری بگیر ثابت و  ماهیانه در مجموع حدود ۲۵ میلیارد ریال مستمری به صورت متمرکز دریافت می‌کنند، ادامه داد: بهزیستی ایلام در طول سال ۹۸ در مجموع 920میلیارد ریال اعتبار صرف خدمات دهی به مددجویان زیر پوشش کرده است که از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال مستمری و مابقی حمایت‌های موردی از مددجویان

*** پیوستن 39 مالک مهدکودک ایلام به پویش همدلی

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایلامی پیرامون تعطیلی مهدهای کودک ناشی از کرونا گفت: با توجه به وارد شدن خسارت به این مراکز در این زمینه پویش همدلی ویژه بخشش اجاره مهدهای کودک در روزهای تعطیلی به علت کرونا راه اندازی و تاکنون 39مالک ساختمان مهدهای کودک این استان به این پویش پیوسته اند.

وی بیان کرد: این مالکان با بخشش یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه اجاره بها و برخی نیز تا پایان کرونا و بازگشایی مجدد مهدهای کودک به این پویش پیوستند.

وی مبالغ بخشش شده از سوی مالکان در این پویش را بین دو میلیون ریال تا ۲۵ میلیون ریال در ماه عنوان کرد و گفت: مالکان ساختمان مهدهای کودکی که  اجاره بهای خود را در ایام شیوع کرونا ببخشند نشان حامی کودک از سوی این سازمان دریافت خواهند کرد.

وی گفت: علاوه بر این 25 مهد کودکی نیز که مالک ساختمان آنها بهزیستی بود نیز اجارهبهای آنها بخشیده شده است.

کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات کرونا که ذیل شورای اطلاع‌رسانی دولت در استان و متناظر با ستاد ملی خبری کرونا در کشور شکل گرفته است تا کنون میزبان بیش از ۳۰ نفر از مدیران، فرمانداران و مسئولان اجرایی و قضایی استان بوده است.

پیش از این معاونان عمرانی و اقتصادی استاندار، فرمانداران و تعدادی از مدیران ستادی استانداری هم در این فضا پاسخ‌گوی سوالات اصحاب رسانه بودند.

این کارگروه در رویکرد جدید ارایه عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی را در دستور کار قرار داده است..

پایان/

کد خبر 17589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد