دررسانه| سازمان‌های حمایتی آماده باشند

سازمان‌های حمایتی دولتی و سازمان‌های غیردولتی باید در آماده‌باش پساکرونایی قرار گیرند.

غلامحسن حقدادی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی

بحران ناشی از همه‌گیری کرونا به زعم سازمان‌های بین‌المللی، عمیق‌تر از بحران سال۲۰۰۸ است، زیرا باعث کاهش قابل‌توجه رشد اقتصادی و اشتغال و تولید ناخالصی ملی می‌شود؛ به‌خصوص در ایران که به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و تحمل ظالمانه‌ترین تحریم‌ها، در فشار اقتصادی قبل از کرونا نیز بوده است. این عوارض، افزایش فقر و کاهش قدرت خرید و افزایش فاصله طبقاتی را به‌دنبال داشته است و تاحدی پیش می‌رود که خود را به امنیت و سلامت افراد، تحمیل و مجبور به شکستن قرنطینه کند.
فضای مجازی نیز خودی نشان داد و نقش تعیین‌کننده خود را به همه نشان داد و توانست وسیله گذران اوقات فراغت، امرارمعاش و هم‌بستگی ملی و تغییردهنده اتمسفر اجتماعی باشد. آموزش‌های مجازی، خریدوفروش اینترنتی و پویش‌های مردمی و تقویت توان و سواد رسانه‌ای را در غیاب سایر فعالیت‌ها به‌عهده گرفت و چنان تثبیت شد که در شرایط پساکرونایی نیز عقب‌نشینی نخواهد کرد. البته در بعضی زمینه‌ها نیز اسباب تشویش مردم و پخش شایعات، نگران‌کننده شد. میدانی برای سودجویان باز کرد و اعتماد مردم را هدف گرفت و به تغییر سبک زندگی دامن زد.
این تغییرات سریع و فشار ترس از بیماری، استرس‌های زیادی به مردم تحمیل کرد. عده‌ای بیمار شدند و عده‌ای عزیزان خویش را از دست دادند و حمایت‌های خانوادگی نیز به‌دلیل فاصله‌گذاری، کم رنگ شد. دیگر نتوانستیم از مرکز مشاوره و پارک و استخر و مهمانی و دورهم‌نشینی برای کاهش استرس خویش استفاده کنیم و نتیجه چنین شرایطی، افزایش بیماری‌های قلبی، گوارشی، پوستی و هورمونی است و زمینه فعال شدن اختلالات وسواسی و اضطرابی حاد و مزمن را فراهم کرد و همچنین موجب ایجاد بیماری روانی، کاهش ازدواج و فرزندآوری و افزایش خشونت خانگی و اجتماعی و طلاق و همسرآزاری و کودک‌آزاری است. افزایش تماس‌های خطوط اورژانسی نیز موید این مدعاست.
پس بدون شک باید منتظر افراد زیادی در صف حمایت سازمان‌های حمایتی باشیم. باید منتظر هجوم متقاضیان مشاوره اختلافات خانوادگی و طلاق باشیم. باید منتظر آثار ناشی از افزایش فقر و خشونت و ناامنی باشیم. بهترین روش برای مساعدت و مدیریت شرایط، تقویت سیستم حمایتی‌رفاهی کشور است. سازمان‌های حمایتی دولتی و سازمان‌های غیردولتی باید در آماده‌باش پساکرونایی قرار گیرند، بنابراین تجمیع امکانات، اولویت‌بندی اقدامات و برنامه‌ریزی مناسب نیروی انسانی، استفاده مطلوب از فناوری در جهت تکریم و تسریع و شفاف‌سازی و اعتمادافزایی باید فراهم شود. خطوط مشاوره‌ای و اورژانسی باید تجهیز شود تا افراد پاسخ سریع و دقیق دریافت کنند و فرهنگ‌سازی مناسب برای کمک به بهبود شرایط مدنظر باشد. فرآیندهای عملیاتی و نظارتی سازمان‌های حمایتی باید مناسب‌سازی شوند و به‌روز باشند. این راهبرد نیاز به تغییر نگرش و باور و تعهد و مدیریت جهادی دارد.

کد خبر 17579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد