تقویت جایگاه روابط عمومی، زمینه‌ساز تعالی سازمان‌ها / لزوم شکل‌گیری سازمان نظام روابط عمومی

عصر جدید شاید بهترین زمان برای انتقال دیدگاه‌های مدیران به فراسوی سازمان‌ها باشد و بر این اساس تلاش‌های مختلفی در جهت بهبود کارکرد روابط عمومی‌ها شکل گرفته است.

خبرگزاری فارسجواد آهنگری: شهر تبریز با اولین‌های بسیاری شناخته شده است؛ حضور موثر در عرصه ارتباطات و پایه‌گذاری روابط عمومی یکی از این اولین‌هاست.

دانش روابط عمومی اگر چه هنوز در کشور ما نوپا و بر روی پایه‌هایی از سلایق شخصی استوار است اما تلاش‌های صورت گرفته از سوی فعالان و تحصیل کردگان این علم، در پی تبیین این موضوع است که: "هر مدیریتی سزاوار همان روابط عمومی است که دارد " و از این رهگذار در تلاش برای تحکیم جایگاه روابط عمومی‌ها و نگرش علمی و تخصصی به این حوزه مهم مغفول است.

تاریخچه روابط عمومی در ایران و جهان طولانی‌تر از این صحبت‌هاست. این امر نشانگر اهمیتی است که همراه نمودن افکار عمومی در طول تاریخ داشته و دارد.

از ابتدای تاریخ بشر تاکنون همواره افراد هوشمندی بودند که این شناخت را در جهت ارتقای ارتباط خود با دیگران به کار گرفته‌اند و نوعی از فنون روابط عمومی را در فعالیت‌هایشان اعمال کرده‌اند. 

در تمام دوره‌های دموکراسی تا نظام کنونی رساله‌ها، مقاله‌ها، سخنرانی‌ها و دیگر قالب‌های خطابه به قصد سلطه به افکار عمومی به کار گرفته شده‌اند.

 در عصر حاضر با عنایت به تبیین جایگاه و کارکردهای روابط عمومی، این نهاد و کارکردهای متنوع و گسترده آن اعتبار بیشتری یافته است. از این رو در بیشتر جوامع روابط عمومی معتبر ارزیابی می‌شود، اما تبلیغات از این اقبال و اعتماد بی‌بهره است.

بر همین اساس پروفسور حمید نطقی، پدر روابط عمومی ایران، قدرت روابط عمومی را در صلاحیت و صمیمیت آن دانسته و می‌گوید: " با کوشش خردمندانه روابط عمومی می توان در مردم اعتقاد به وجود آورد که همواره به اقدامات موسسه و مدیران آن خوشبین بوده و اعتماد نمایند." همچنین دکتر مهدی محسنیان راد استاد برجسته علوم ارتباطات، در تعریف مفهوم روابط عمومی می‌گوید: "روابط عمومی عبارت است از فعالیت‌های ارتباطی و تدابیری که سازمان‌ها و موسسات برای ایجاد و خلق نگرش مطلوب و مقابله با نگرش‌های مختلف در پیرامون کار خویش دنبال می‌کنند و بر اساس تبلیغات تنها بخشی از فعالیت‌های روابط عمومی به شمار می‌رود."

مدیران سازمان‌ها، همواره از مسئولان روابط عمومی می‌خواهند تا افکار عمومی موجود را برای آنها ارزیابی کرده، توضیح  دهند و یا در موارد نیاز افکار عمومی مساعد ایجاد کنند و یا افکار عمومی منفی را چنانچه وجود دارد، تغییر دهند.

 شناخت افکار عمومی، نحوه شکل گرفتن و راه‌های تغییر آن برای مسئولان روابط عمومی دارای اهمیت است، زیرا آنان را قادر می‌سازد با موفقیت تغییرات لازم را در افکار عمومی ایجاد کنند.

عصر جدید شاید بهترین زمان برای انتقال دیدگاه‌های مدیران به فراسوی سازمان‌ها باشد و بر این اساس تلاش‌های مختلفی در جهت بهبود کارکرد روابط عمومی‌ها شکل گرفته است.

گرچه در ادوار گذشته توصیه به مدیران این بود که سازمان‌هایشان را بهره‌ور نگه دارند و همچنین اگر مدیران به پاسخگویی نیازهای روحی و روانی کارکنان تشویق می‌شدند، اکنون الزام و موقعیت جامعه، مدیران را متوجه محیط‌های خارج از سازمان‌هایشان ساخته است؛ وسایل محیطی را در دستور کار مدیران قرار می‌دهد و توصیه می‌کند، باید تفکرات محدود و جزئی نگر  را کنار گذاشته و اندیشه‌ای قوی در این‌باره پیدا کنند.
 

تحقق این نگرش به مسئولیت اجتماعی منجر نخواهد شد مگر اینکه در راه تحقق آن مهارت‌ها و تخصص به صورت فعال به کار گرفته شود. به همین جهت روابط عمومی‌ها موظف به فراهم آوردن فضایی مثبت و سازنده در راستای افزایش ارتباط مردم با سازمان و نهاد خود هستند و این کار را با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف به انجام می‌رسانند.

در عین حال لازم است با حفظ ارتباط میان نهاد خود و مراکز مرتبط گام‌هایی اساسی و موثری برداشته شود تا در نهایت به پیشرفت و موفقیت سازمان منجر شود. 

از طرف دیگر حرفه‌ای‌های روابط عمومی در هر سازمان و نهادی که کار می‌کنند باید با قوانین تاثیرگذار بر فعالیت های آن سازمان آشنا باشند و با علم و نبوغ خود و با توجه به زوایای تازه‌ای از مسئله و همچنین تکنیک‌های جلب مقبولیت عموم استفاده کنند و با تکیه بر محورهای مشارکت و اطلاع مداری بتوانند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر بوده و با ابتکار، خلاقیت و نوگرایی، خود را با تحولات منطبق و هماهنگ سازد.

با عنایت به مسائل مطرح شده می‌توان گفت روابط عمومی‌ها به خوبی می‌توانند در رابطه با کارکردهای خود دقیق و به روز و علمی رفتار نموده و حلقه اتصال نهاد و سازمان خود با مخاطبان باشند.

در چنین وضعی است که مقوله روابط عمومی به عنوان حرفه، دانش و هنری مستقل و ارزشمند با نتایج و آثاری مانند اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف‌سازی، نظر سنجی و دریافت آرای مخاطبان و حتی پاسخگویی به جامعه مقصد و مدیریت افکار عمومی به عنوان مرجع مراجعات مناسبات انسانی در سازمان شناخته شده و به ایفای نقش بپردازند.

در نهایت روابط عمومی‌ها در پی آن هستند تا با پیشگیری از محدودیت‌ها بهترین استفاده را از فرصت‌ها برای تحقق اهداف سازمان ببرند.

به این شکل یک روابط عمومی می‌تواند از حالت ایستا خارج شده و به یک روابط عمومی پویا تبدیل شود؛ مسئله‌ای که نهایت و سرانجام آرزوی فعالان روابط عمومی هر نهاد و سازمانی است.
 همچنین لازم به ذکر است روابط عمومی نهاد و ادارات و سازمانهای مختلف شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی به عنوان نهادهای پیشرو در عرصه روابط عمومی، تلاش خود را برای ارتقاء سطح علمی و فنی و توسعه همه جانبه هنر روابط عمومی انجام داده و با امید به روزهای آینده برای بهبود عملکرد حلقه اتصال سازمان - مردم و رسانه تلاش می نمایند.

بی‌تردید بدون تلاش روابط عمومی‌ها، اصحاب رسانه و ارتباط موثر،  توسعه سازمان و استان امکان‌پذیر نخواهد بود.

باشد که با مشارکت هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها به عنوان نهادی فراگیر و امین برای عموم، شاهد بهبود کیفی خدمات ارائه شده به شهروندان و مردم عزیز میهن‌مان باشیم.

همچنین نظر به جایگاه خطیر و مهم روابط عمومی ادارات و نهادهای حمایتی از جمله  بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد و دیگر سازمان‌های ذیربط از آنجا که بیش از همه با روح و روان انسان‌ها سر وکار دارند، بر کسی پوشیده نیست. 
 

در این میان ماموریت‌های قابل توجه سازمان بهزیستی در ابعاد گسترده شامل حوزه‌های مختلف  پیشگیری، اجتماعی، توانبخشی و مشارکت‌های مردمی و... دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد که در این میان روابط عمومی‌های آن با پیچیدگی کار، تنوع و چاشنی خستگی ناپذیری و با همدلی و تعامل بیش از پیش با سایر نهادها و سازمان‌های همسو  و همچنین مراکز خیریه، موسسات و تشکل‌ها و موسسات مردم نهاد و با همراهی تنگاتنگ با رسانه‌های گروهی و اجتماعی، نقش پویایی در اعتلای سازمان ایفا می‌کند. 

شناساندن فعالیت‌های شاخص و تخصصی سازمان، سطح گسترده تعاملات و ارتباطات، جذب و جلب مشارکت‌های مردمی و برنامه‌های توانمندسازی و آگاه‌سازی و همه و همه در ارتقاء سطح کیفی خدمات و پیشبرد اهداف متعالی سازمان، موثر و راهبردی است.

در این میان نباید از نقش ارزشمند روابط عمومی  سازمان‌های دخیل در مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه و مراکز درمانی و ....به سادگی گذشت که بیش از بیش  نیازمند حمایت، توجه و همدلی در راستای کسب مهارت و حفظ آمادگی و استفاده از ابزار و تکنیک های فنی و مدیریت ارتباطات یکپارچه هستند.

در نهایت، حرفه‌ای گرایی، ارتقای سطح دانش و هویت بخشیدن به فعالان و کارگزاران عرصه روابط عمومی، افزایش سطح انتظارات و مطالبات، نیرومندسازی ساختار، ابزار و تکنیک‌های نوین روابط عمومی، عوامل موثر پایش و کنترل فعالیت‌ها و ... از اهداف و مزیت‌های تشکیل سازمان نظام روابط عمومی است که با وجود شناخت و درک اهمیت تاسیس و شکل‌گیری آن، متاسفانه همچنان مغفول مانده است....

روز روابط عمومی فرصت خوبی برای بازاندیشی در نظریات این بخش و یافتن راهکارهایی ارزشمند است.

کد خبر 17559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد