چگونگی فرآیند فرزند خواندگی و نحوه برخورد سازمان بهزیستی با خرید و فروش نوزاد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، چگونگی فرآیند فرزند خواندگی و نحوه برخورد سازمان بهزیستی با پدیده شوم خرید و فروش نوزاد را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکترحبیب الله مسعودی فرید در خصوص اهمیت موضوع فرزندخواندگی گفت: موضوع فرزندخواندگی در همه جای دنیا از موضوعات بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که  همه دولت‌ها نظارت خاص و قوانین سخت و ویژه ای برای آن در نظر می گیرند.

وی افزود: حتی آنها نظارت می‌کنند که به چه خانواده ای  کودک واگذار کنند و بعد از سپردن کودک و خانواده نظارت  خیلی ویژه دارند، چرا که باید خانواده صلاحیت لازم از لحاظ اخلاقی و سلامت روان را داشته باشد تا بتواند  نگهداری های لازم را برای کودک انجام انجام دهد.

وی با بیان اینکه این خانوادهها  نباید سابقه سو و اعتیاد به مواد مخدر و محرک داشته باشند واز تمکن مالی لازم برای نگهداری از کودک برخوردار باشد بیان داشت : قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی نسبت به قانون سال ۵۳ به دلیل اینکه امکان فرزندخواندگی را افزایش داده است بسیار مترقی تر است.

سالانه حدود دو هزار مورد  فرزندخواندگی  به خانوادهها  واگذار می شود

وی افزود: براساس آمار بهزیستی با استفاده  قانون جدید، حداقل هر ساله بین ۲۰ تا ۳۰ درصد شاهد افزایش تعداد کودکانی که به فرزند خواندگی پذیرفته می شوند هستیم .در حال حاضر نیز سالانه نزدیک به هزا و ۷۰۰تا دو هزار مورد انواع فرزندخواندگی در سازمان بهزیستی به خانوادههای مختلف سپرده می شود.

فرید در ادامه گفت: نکته مهمی که در موضوع فرزند خواندگی وجود دارد این است که براساس قانون جدید که سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی مصوب و آیین‌نامه‌های آن در سال ۹۴ به تصویب هیأت دولت رسید  اگرخانواده‌ای هم  فرزند داشته باشد می تواند کودک بعنوان فرزند خواندگی بگیرد و یا اگر کودکی پدر و مادر داشت درصورت احراز عدم صلاحیت خانواده از سوی  قاضی می‌تواند با اعلام حکم سلب حضانت کودک به عنوان فرزندخوانده پذیرفته شود.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون قبلی، تنها سن زیر ۱۲ سال می‌توانست به فرزندخواندگی واگذار شود افزود: با توجه به  استقبال خانواده ها برای فرزند پذیری، در حال حاضرکودکان تا ۱۶ سال نیز می توانند بعنوان فرزند خوانده پذیرفته شودند.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در سال گذشته ۱۶۰ کودک دارای بیماری خاص به فرزندخواندگی پذیرفته شدند و ۱۳۰ کودک دختر هم توسط خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال به فرزندخواندگی گرفته شدند.

فروش نوزاد غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص آگهی های فروش کودکان گفت: اخیرا اخباری مبنی بر فروش نوزاد مطرح شده است که این کار غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد چراکه بعنوان قاچاق کودک محسوب می شود.

وی افزود: جلسات متعدد با پلیس فتا و قوه قضاییه داشتیم تا برخورد لازم با خرید و فروش نوزاد صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای واگذاری کودک باید فرآیند فرزندخواندگی طی شود بیان داشت : افرادی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند صلاحیت لازم را برای فرزندخواندگی ندارند، به همین دلیل دست به چنین کاری می زنند.

به گفته فرید، وقتی فرآیند فرزندخواندگی را در کشورهای خارجی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که شرایط خیلی سفت و سختی را برای این اقدام در نظر گرفته‌اند یعنی چگونگی صلاحیت خانواده را بررسی می کنند.

فرید گفت: بیشتر بررسی‌های ما پیش از ورود کودک به خانواده متقاضی فرزندخواندگی انجام می‌شود آن هم به این دلیل است که اگر خانواده‌ای صلاحیت پذیرش فرزند خوانده را نداشته باشد، قبل از تحویل کودک به آن‌ها از وارد شدن آسیب روحی به او جلوگیری کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اگر آگهی‌های فروش کودکان را در فضایی ببینیم نه تنها این موارد را به پلیس فتا گزارش می‌کنیم، بلکه از طریق دادستانی ورود می‌کنیم. چرا که نمونه بارز جرم است و بعنوان قاچاق کودک محسوب می شود. اگر خانواده‌ای نسبت به خرید نوزاد اقدام کرده باشند، مرتکب جرم شدند و اگر فردی واسطه این خرید و فروش باشد جرمش بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه جرم خرید و فروش کودک جرم قاچاق کودک به شمار می‌رود و مجازات سختی در انتظار این افراد است، داست از همه شهروندان خواست چنانچه با چنین مواردی، مواجه شدند موضوع را به دادستانی و یا سازمان بهزیستی اعلام کنند، چراکه ممکن است این کودکان برای کارهای غیر اخلاقی، تکدی گری و فروش مواد مخدر خریداری شوند و حتی ممکن است اعضای بدن این کودکان نیز به فروش برسد.

وی در ادامه به سامانه فرزندخواندگی اشاره کرد وبیان داشت: هدف از راه اندازی این سامانه ایجاد شفافیت در حوزه فرزندخواندگی، دسترسی آسان تر و قابل رهگیری و نظارت و اطلاع از چگونگی روند صف فرزندخواندگی دانست.

کد خبر 17556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =