توانمندسازی خانواده 600 کودک کار و خیابانی در تهران آغاز شد

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینکه در سال 99 حمایت اجتماعی از 800 کودک کار و خیابانی انجام می شود، گفت: از امروز توانمند سازی خانواده 600 کودک کار و خیابانی در تهران که در گذشته شناسایی شده بودند، آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران سعید آرام مدیر بهزیستی شهرتهران، درباره حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی اظهار داشت: از سال گذشته قرار بود طرح حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی آغاز شود و برنامه ریزی های لازم نیز در این خصوص انجام شد تا از بهمن ماه سال 98 به صورت رسمی آغاز شود نولی با شیوع ویروس کرونا در کشور به خصوص در شهر تهران، این اقدام به تعویق افتاد.

وی بیان داشت: بر اساس ابلاغ ستاد فرماندهی مقابله با ویروس کرونا جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی متوقف شد تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود و در همین راستا جمع آوری معتادان متجاهر هم لغو شد.

وی یادآور شد: ولی سازمان بهزیستی نمی توانست کار را رها کند و جلسات مختلفی در خصوص حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی صورت گرفت. در سال 98 با اقدامات و هماهنگی های دستگاه های ذی ربط در این حوزه 450 کودک کار و خیابانی جمع آوری شدند و در محل های دولتی ساماندهی و خدمات لازم را دریافت کردند.

وی افزود: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پک های بهداشتی نیز طی چند وقت گذشته به این کودکان داده شد و می توان گفت طی یک ماه هر هفته بسته های بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در بین کودکان کار و خیابانی توزیع شده است و در مجموع بیش از 16 هزار بسته برای این کودکان تاکنون توزیع شده است.

آرام اضافه کرد: در راستای توزیع این بسته های بهداشتی آموزش های لازم نیز از طریق کارشناسان به کودکان داده می شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی از امروز 600 کودک خیابانی که طی برنامه های مختلف شناسایی شدند و پرونده دارند فرایند توانمندسازی خانواده های آنها آغاز شده است.

وی گفت: این تعداد از کودکان کار و خیابانی از طریق 4 مؤسسه غیر دولتی و تشکل های مردم نهاد کار توانمند سازی را آغاز می کنند و در یک پروسه یک نفر از اعضای خانواده آنها که شرایط توانمندسازی را دارد شناسایی و با هماهنگی ای که با سازمان فنی و حرفه ای صورت گرفته است، اقدامات لازم جهت توانمند سازی این افراد صورت می گیرد و زمینه اشتغال برای خانتداده این افراد فراهم می شود.

وی یادآور شد: حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی نیز از اواسط خرداد آغاز می شود و 3 مرکز غربالگری در تهران آماده شده است که با حضور پزشک و دستگاه اسکن عنبیه کار ساماندهی را آغاز می کنند و در این خصوص یک بانک اطلاعاتی نیز ایجاد می شود.

وی ادامه داد: 4 مسکن اسکان موقت نیز در تهران در نظر گرفته ایم و با توجه به این که حدود 80 درصد از کودکان کار و خیابانی اتباع بیگانه هستند بنابراین دو مرکز آن به کودکان غیر ایرانی اختصاص داده شده است که با هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل اتباع و امور خارجه استان تهران حدود 21 روز این کودکان در مراکز اسکان موقت حضور پیدا می کنند تا نسبت به طی فرایند قانونی آنها اقدام شود.

آرام بیان داشت: در بحث حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی به دنبال فرایند ضربتی نیستیم و در طول سال نسبت به ساماندهی کودکان کار و خیابانی اقدام می شود و امیدواریم با این اقدامات این معضل از جامعه ما رخت ببندد.

وی درباره تعداد کودکان کار و خیابانی در شهر تهران نیز اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار نفر از این کودکان از مراکز آموزشی و خدماتی ما خدمات دریافت می کنند و بر اساس تفاهمنامه ای که با فرمانداری تهران داشتیم در سال 99، 800 کودک کار و خیابانی ساماندهی، حمایت های اجتماعی از آنها انجام می شوند.

کد خبر 17549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد