به بهانه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

دست نوشته میثم اعرابیان مسئول روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان به بهانه روز روابط عمومی و چاپ شده در روزنامه بیان مردم استان سمنان

به نام خداوند قلم

در دنیای امروز که تمام جوانب آن از زندگی روزمره تا پیشرفته ترین مسائل دچار تغییرات شده است ابعاد رسانه ، تبلیغات و روابط عمومی نیز تغییر کرده و همانند گذشته نیست . با ورود فضای مجازی و کانال های اطلاع رسانی این حیطه دستخوش تغییرات مثبت و منفی فروانی شده است .
از فاید مثبت این فضا را می توان به دسترسی ساده و سریع ، عدم محدودیت مکانی ، دریافت حجم زیادی از اطلاعات و اخبار ، قابلیت ارسال انواع تصاویر و فیلم و ... اشاره داشت . ولی همان طور که گفته شد این فضا دارای پیامدهای منفی دیگری نیز است که در این جا فقط به یک بعد منفی و فراخور روابط عمومی ها به آن اشاره می شود :
پیش از پرداختند به این موضوع لازم است به یکی از مهمترین و والاترین کار اصحاب رسانه به عنوان مطالبه گری اشاره کنم ، گفته شد والاترین و به حق نیز این صفت برازنده این کلمه و اصحاب رسانه است . چه بسا که این امر مقدس را از رسانه و اصحاب جراید گرفته شود این عرصه به بی راهترین راه هدایت می شود ولی این سکه دو رو دارد و روی دیگر آن قضاوت است .


مطالبه گری یا قضاوت:
در عرصه روابط عمومی ها بارها و بارها دیده شده مطالبه گری روی خود را با آن روی سکه یعنی قضاوت جا به جا کرده و این یکی از همان پیامد منفی فضای مجازی در عرصه روابط عمومی و زندگی شخصی افراد نیز است . شما می توانید با یک عکس دیگران را بدون دلیل و مدرک و با یک متن حرفه ی مورد قضاوت قرار دهید و این جا یک سوال پیش می آید فرد سازنده خبر با نیت این کار را انجام میدهد چرا دیگران بدون تحقیق و حتی سوال آن را باز نشر می دهند. 


مطالبه گری می تواند در طرح یک سوال بیان شود ولی قضاوت سوالی نیست و طرح یک اتهام است .


مطالبه گری نیاز به بصیرت ندارد چون طرح یک پرسش است ولی قضاوت نیاز به بصیرت دارد و بصیرت دارای پنج مرحله دریافت اطلاعات ، منبع موثق جهت دریافت اطلاعات ، میزان آگاهی از موضوع مطرح شده ، جمع بندی و نتیجه گیری است  بطور مثال در انتصاب یک پست اداری نیاز به گذراندن مراحله ی از قبیل شناسایی فرد با دارا بودن شرایط فردی و سازمانی ، قبول مسئولیت توسط افراد منتخب ، تاییده های شهرستانی ، استانی و کشوری دارد و این مراحل زمان براست در این مسئله مطالبه گری می تواند در طرح این سوال وارد عمل شود . مدیرکل محترم دستگاه با وجود چند ماه پست خالی در این سمت چرا تا کنون اقدامی انجام نپذیرفته است ؟

ولی قضاوت می گوید : با وجود خالی بودن پست مدیرکل هنوز آشنایی از خود پیدا نکرده تا جای خالی را پرکند کسی جواب گوی مردم نیست؟؟؟
فرد مطالبگر بدنبال رسیدن به پاسخ خود با حفظ آبروی افراد است ولی در قضاوت توجهی به جایگاه و آبروی افراد نمی شود
در پایان : مطالبه گری یکی از مسئولیت های خطیر بر دوش اصاحب رسانه است و پاسخگویی یکی از وظایف اصلی روابط عمومی ها است چه نیک میشود این روند سوال و جواب قبل از پا نهادن در فضای مجازی اجرایی شود و در صورت عدم پاسخگویی و جواب قانع کننده در کانال ها باز نشر شود .
البته در استان ما افراد با سابقه و صاحب نظر در این عرصه که کم نیز نیستند به همین گونه عمل می کنند و ما در جایگاه روابط عمومی ها همیشه برای ایشان حق استادی و احترام قائل هستیم و خود را نیازمند مشاوره آنان می دانیم و بیشتر قضاوت ها از افراد غیرحرفه است و انتظار ما عدم بازنشر این قضاوتها در فضای مجازی است .

کد خبر 17536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد