آخرین تصمیم‌گیری برای بازگشایی مهدهای کودک و پذیرش معلولان در مراکز بهزیستی اصفهان

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان پیرامون مسائل مختلف مطرح در این اداره کل با ایمنا گفت‌وگو کرد.

مرضیه فرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مراکز مثبت زندگی که طرح جدید سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: محور فعالیت این مراکز خانواده‌ها خواهند بود به این صورت که پرونده‌های مددکاری اجتماعی خانوار به صورت الکترونیکی برای تمام مددجویان مستمری بگیر سازمان بهزیستی در این مراکز شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مددجویان خدماتی چون تشکیل پرونده یا دیگر درخواست‌های خود را از طریق این مراکز پیگیری خواهند کرد، افزود: سازمان بهزیستی در این مراکز ۲۲ خدمت حوزه‌های اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری را در سطح اولیه بر عهده این مراکز خواهد گذاشت.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مراکز مثبت زندگی بر پایه دولت الکترونیک شکل می‌گیرد، اظهار کرد: بابت هر نوع فعالیت و خدمتی که در این مراکز انجام می‌شود یارانه لازم به آن‌ها پرداخت می‌شود که قرار است این مراکز توسط مؤسسات غیردولتی و افراد و اشخاص حقیقی، حقوقی و خیریه‌ها تشکیل شود.

اشخاص حقیقی با تحصیلات مرتبط می‌توانند متقاضی تأسیس مراکز مثبت زندگی باشند
وی در خصوص شرایط راه‌اندازی این مراکز گفت: دستورالعمل نحوه تشکیل این مراکز و نحوه آموزش پرسنل و مسئولان آن‌ تبیین و ویژگی‌های ساختمانی آن برای حضور افراد دارای معلولیت تهیه و ابلاغ شده است.

فرشاد با اشاره به اینکه از دیروز فراخوان ثبت نام برای تأسیس این مراکز اعلام شده است، افزود: اشخاص حقیقی با تحصیلات مرتبط طبق دستورالعمل می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند و هر فرد پنج نقطه مطلوب خود برای تأسیس مرکز را پیشنهاد می‌دهد و بر اساس اولویت‌های موجو در یکی از محلات پیشنهادی تأسیس می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که در آینده در هر محله یک مرکز مثبت زندگی تأسیس شود و این اقدام از شهر اصفهان آغاز می‌شود و در تمام شهرستان‌ها هم این مراکز تأسیس خواهد شد.

ماجرای کودک آزاری اخیر چه بود؟
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در زمینه خبری که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها درباره کودک‌آزاری منتشر شده است، اظهار کرد: هفته گذشته خانمی تماس گرفت و خبر از کتک زدن یا سوزندان سطحی یک کودک کار یا متکدی داد که آسیب چندانی ندیده بود که با پیگیری صحت موضوع از اورژانس اجتماعی، خبری مبنی بر این حادثه به آنها نرسیده بود.

وی افزود: از این خانم تماس گیرنده تقاضای ارائه اطلاعات بیشتر داشتیم که قرار شد اطلاعات بیشتری به ما بدهد که دیگر خبری از این تماس گیرنده ناشناس نشد و این خبر در فضای مجازی بازتاب داشته است در حالی که گزارشی از این موضوع به کسی نرسیده است.

عدم پذیرش در مراکز شبانه بهزیستی همچنان ادامه دارد
فرشاد در خصوص پذیرش نداشتن مراکز شبانه بهزیستی گفت: به منظور پیشگیری از موج جدید کرونا فعلاً به جز موارد بسیار خاص که با هماهنگی با قوه قضائیه و دستور قضائی صورت می‌گیرد هیچ نوع پذیرشی در این مراکز وجود ندارد.

کمک مالی بهزیستی به مددجویان مبتلا به کرونا
وی با بیان اینکه کمک‌های بهزیستی تنها به مددجویان تحت پوشش این سازمان است، اظهار کرد: بهزیستی کشور مبلغی را برای کمک به مددجویان مبتلا به بیماری کرونا درنظر گرفته است که از طرف ستاد اجرایی فرمان امام به دست بهزیستی رسیده و به استان‌ها پرداخت می‌شود تا به مددجویان آسیب دیده از کرونا کمک مالی شود.

شرایط مسکن معلولان چیست؟
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص شرایط مسکن معلولان، تصریح کرد: اگر خانواده‌ای دو معلول یا بیشتر داشته باشد مبلغ کمک هزینه بلاعوض مسکن قبل از سال ۹۸ برای این خانواده‌ها ۵۰ میلیون تومان بود و در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان به این امر تخصیص یافته است که این مبلغ توسط بهزیستی و با کمک بنیاد مستضعفان و خیران تأمین می‌شود.

رسیدگی به کارتن خوابی جزء تکالیف بهزیستی نیست
وی در خصوص وضعیت زنان آسیب دیده تصریح کرد: بهزیستی مرکزی برای زنان کارتن خواب در اصفهان ندارد چرا که کارتن خوابی جزء تکالیف بهزیستی نیست و از تکالیف چند دستگاه دیگر است که با مدیریت فرمانداری و در ساختمانی که شهرداری به یک خیریه داده است ساماندهی می‌شود.

فرشاد در خصوص ساماندهی وضعیت زنان معتاد، افزود: به دلیل اینکه در هیچکدام از مراکز شبانه‌روزی بهزیستی به دلیل شیوع کرونا پذیرشی وجود ندارد همچنان زنان معتاد هم در مراکز پذیرش نمی‌شوند و منتظر دستور ستاد کرونا برای رفع این الزام هستیم.

بحران کرونا باعث افزایش مددجو شده است؟
وی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: در ایام شیوع کرونا تعداد پشت نوبتی‌ها افزایشی نداشته است، تعدادی پشت نوبتی برای ورود به چرخه خدمات گیری از بهزیستی داشتیم که این موارد منتظر تائید کمیسیون پزشکی و برقراری مستمری در حوزه توانبخشی هستند و در دیگر موارد پشت نوبتی خاصی نداریم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، در خصوص زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: به دلیل اینکه با کمیته امداد فعالیت حمایتی مشابه در مورد این زنان داریم اگر بهزیستی نتواند آنها را تحت پوشش درآورد قطعاً کمیته امداد این وظیفه را انجام می‌دهد یا بالعکس به همین دلیل بحرانی در زمینه زنان سرپرست خانوار نداریم.

وی در تشریح این موضوع گفت: در واقع کرونا چندان تأثیری در افزایش زنان سرپرست خانوار نداشته است که این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد هر چند در این ایام شرایط اقتصادی مددجویان تحت پوشش بهزیستی سخت‌تر شده اما آمار این مددجویان به معنای نگران کننده هنوز افزایشی نداشته است.

کمک سمن‌های مردمی در بحران کرونا
فرشاد در خصوص خیریه‌ها و سمن‌های مرتبط با بهزیستی، اظهار کرد: ۲۷۳ مؤسسه که شامل مؤسسات خصوصی و خیریه‌هاست در استان داریم که از این تعداد ۷۰ مورد خیریه است همچنین ۷۰ خیریه دیگر از نهادهای دیگر مجوز دارند اما به مددجویان بهزیستی کمک می‌کنند که در واقع ۱۴۰ خیریه با مددجویان ما همراهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه خدمات این خیریه‌ها در بحران کرونا کاملاً مشهود بود، افزود: توزیع ارزاق و سبد غذایی در پویش همدلی مومنانه توسط این خیریه‌ها در حال انجام است و حتی برخی از این خیریه‌ها به پرونده‌های مددکاری مددجویان ما رسیدگی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: برخی خدمات مددکاری ما در بخش غیردولتی انجام می‌شود و تعداد زیادی از این خیریه‌ها خدمات خود را به این خانواده‌ها ارائه می‌دهند که کمک‌های آنها عمدتاً در ایام بحران کرونا توزیع مواد ضدعفونی، اقلام بهداشتی، توزیع سبد غذایی و حتی مراجعه به محلات برای ضدعفونی منازل مددجویان یا مراکز بهزیستی بوده است.

ابتلا به کرونای برخی پرسنل در مراکز بهزیستی
وی با بیان اینکه در یکی از مراکز بهزیستی به صورت تک گیر و نه همه گیری کیس‌های مثبت کرونا گزارش شده است، خاطرنشان کرد: اخیراً در یکی از مراکز بهزیستی تعدادی از پرسنل ما به کرونا مبتلا شدند که این افراد علامتی نداشتند اما درپی غربالگری شناسایی شدند که بلافاصله اقدامات درمانی برای آنها انجام شده و این پرسنل به قرنطینه خانگی رفتند.

فرشاد افزود: مقرر شد به جای آنها از سایر مراکزی که تست مثبت کرونا نداشتند تأمین نیرو بشود که در حال حاضر هم مراکز همچنان تحت کنترل شدید بهداشتی است و کنترل علائم مددجویان و پرسنل به طور روزانه انجام می‌شود.

وضعیت بازگشایی مهدهای کودک در استان
وی در خصوص بازگشایی مهدهای کودک تصریح کرد: مهدهای کودک برای ثبت نام برای سال جدید بازگشایی شدند اما برای تحویل کودکان تابع مقررات بازگشایی مدارس از ستاد کرونا هستند و هر زمان مدارس اجازه فعالیت جدید بگیرند آن‌ها هم فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درباره تعداد بخشش اجاره در پویش بخشش اجاره‌ها گفت: در استان اصفهان ۳۶ مالک مهدکودک اجاره خود را برای چندماه یا بخشیدند و یا تخفیف لازم را لحاظ کردند.

رسانه‌های استان تا چه حد با بهزیستی همراه هستند؟
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی رسانه‌ها باعث کمک بیشتر خیران شده است، اظهار کرد: در بحث همدلی مومنانه که یک پویش کشوری در راستای فرمایشات مقام رهبری است رسانه‌ها اطلاع رسانی خوبی داشتند.

فرشاد  گفت: از خبرنگارانی که اخبار را صحیح و بموقع منتقل می‌کنند و تولید اخبار آنها بر اساس برداشت‌های ذهنی خودشان نیست بلکه بر اساس واقعیت است تشکر می‌کنم و  از برخی خبرنگاران کم تجربه‌تر این انتظار را داریم که اگر خبری را منتشر می‌کنند مطمئن باشند که گوینده خطای کلامی نداشته است و تلاش کنند از آن سوء برداشت نکنند.

کد خبر 17386

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد