رییس سازمان بهزیستی کشور، اهداف تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) را  تشریح کرد

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور اهداف تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر وحید قبادی دانا با تشریح اهداف تاسیس این مراکز گفت: این امر در راستای اجرای بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین بند ۴ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی درخصوص تشکیل مراکز خدمات بهزیستی در سازمان بهزیستی محقق خواهد شد.

وی افزود: از حدود ۱۰ ماه پیش برنامه ریزی های لازم برای تشکیل این مراکز در سازمان بهزیستی با استفاده از نظرات کارشناسی کارشناسان ستادی و استانی و همچنین تجربیات گذشته در تشکیل مجتمع های خدمات بهزیستی و نظرات شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی برای تهیه دستورالعمل های این مراکز انجام شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ دستورالعمل مکتوب در ماه‌های گذشته تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است، بیان داشت: در این دستورالعمل ها نحوه تشکیل این مراکز و نحوه آموزش پرسنل همچنین شرایط لازم برای پرسنل و مسئولین مراکز تبیین شده‌است. همچنین شرایط و ویژگی های ساختمانی لازم و دستورالعمل های مناسب سازی مراکز خدمات بهزیستی برای حضور افراد دارای معلولیت در آنها و شرایط و ضوابط اداری بر مبنای اسناد بالادستی تهیه و ابلاغ شده است.

مراکز مثبت زندگی بر اساس خدمات ارایه شده یارانه می گیرند

قبادی دانا با بیان اینکه ازروز گذشته فراخوان برای ثبت درخواست افراد برای تاسیس این مراکز اعلام شده است گفت: قرار است این  مراکز توسط موسسات غیر دولتی و افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و خیریه ها تشکیل شود و براساس آن سازمان بهزیستی ۲۲خدمت را در سطح اولیه خدمات در حیطه اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری بر عهده این مراکز قراردهد. البته بابت هر نوع فعالیت و خدمتی که انجام می شود یارانه لازم به مراکز پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص نحوه تاسیس این مراکز افزود: نحوه تاسیس این مراکز بر اساس توزیع جغرافیایی جمعیتی مددجوبان مستمری بگیر سازمان بهزیستی شکل می گیرد. به این صورت که بر حسب محل سکونت مددجویان درنقشه جغرافیایی هر۴۵۰ خانواری که تحت پوشش سازمان هست برای آنها یک مرکز شکل می گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مراکز بر محور مددکاران اجتماعی همچنین بر پایه IT و دولت الکترونیک شکل می گیرد و فعالیت ها و خدمات مراکز خدمات بهزیستی که به عنوان مثبت زندگی شکل گرفته در حیطه  چهارچوب های فعالیت‌های سازمان بهزیستی در سطح یک خدمات سازمان خواهد بود.

قبادی دانا تصریح کرد : با توجه به اینکه طبق برنامه ششم توسعه متولی سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است علاوه بر انجام وظایف در سطح یک ارائه خدمات، در این وظایف هم  این مراکز فعال و انجام وظیفه خواهند کرد.

محور فعالیت مراکز مثبت زندگی خانواده است

رییس سازمان بهزیستی کشور درخصوص محور فعالیت این مراکز گفت: محور فعالیت مراکز مثبت زندگی یا مراکز خدمات بهزیستی خانواده ها خواهند بود و پرونده های مددکاری اجتماعی خانوار به صورت الکترونیکی برای تمام مددجویان مستمری بگیر سازمان بهزیستی در این مراکز شکل خواهد گرفت. در فاز نخست فعالیت ۲ هزار و ۳۰۰ مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی در ۲ هزار و ۳۰۰ محله در سطح کشور شکل می‌گیرد این امر باعت خواهد شد که مددجویان ما دسترسی سهل تر و سریع ترین به خدمات داشته باشند و دیگر نیاز نباشد که برای دریافت خدمات به ادارات بهزیستی شهرستان مراجعه می‌کنند.

به  گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، مددجویان می‌توانند خدمات اولیه مثل تشکیل پرونده و همچنین درخواست های خود را از طریق این مراکز پیگیری کنند چرا که این مراکز در راستای  خدمات ادارات بهزیستی شهرستان قرار دارند یعنی به صورت الکترونیکی درخواست ها به ادارات بهزیستی شهرستان ارجاع و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: برای تاسیس مراکز ذیل ماده ۲۶ که مراکز همکار سازمان بهزیستی هستند هم امکاناتی فراهم شده که بتوانند در قالب سامانه الکترونیکی صدور مجوز مراکز و موسسات، این درخواست را انجام بدهند.

پیش بینی تاسیس ۲ هزار و ۳۰۰ مرکز مثبت زندگی در سطح کشور تا اواخر تیرماه

وی بیان داشت: اشخاص حقیقی یعنی کسانی که تحصیل کرده در رشته های مددکاری اجتماعی و رشته‌های مرتبط هستند طبق دستورالعمل اعلام شده اگر حائز شرایط باشند می‌توانند درخواست خود را ارایه دهند. هر فرد ۵ نقطه جغرافیایی را به عنوان نقطه مطلوب خود برای احداث مرکز مثبت زندگی پیشنهاد می دهد و بر اساس اولویت‌های در نظر گرفته شده آن مرکز در این محله به عنوان مرکز خدمات بهزیستی تاسیس خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: بعد از ثبت در خواست کنندگان در مهلت ۱۵ روزه مراحل مختلف اداری و بررسی صلاحیت اشخاص توسط مراجع ذی صلاح انجام خواهد شد و چنانچه مطابق قانون  شرایط لازم برای افراد احراز شود سایر مراحل اداری صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان بهزیستی کشور اظهار امیدواری کرد که، ظرف دو ماه آینده سایر مراحل کاری صورت بگیرد تا در اواخر تیرماه سالجاری شاهد شروع به کار فعالیت‌های ۲  هزار و ۳۰۰ مرکز خدمات بهزیستی تحت عنوان مراکز مثبتی زندگی در سطح کشور باشیم.

کد خبر 17360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =