دستگاه‌های فرهنگی، نگاه جامعه به معلولان را اصلاح کنند

دادستان قزوین گفت: نهادهای متولی امر فرهنگ با برنامه ریزی دقیق و فرهنگسازی درست، نگاه جامعه را نسبت به معلولان اصلاح کنند تا زمینه بهره گیری بیشتر از ظرفیت این قشر فراهم آید.

محمد قاسمی روز سه شنبه در دیدار با مدیر عامل و اعضای هیات مدیره کانون معلولان توانا قزوین، افزود: بدون شک معلولان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید زمینه تحقق توانمندی‌های آنها جهت اشتغال و رفع نیازها در جامعه فراهم شود و کانون بستر مناسبی در تحقق این فرصت است.
وی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که موجب شده معلولان کمتر در جامعه حضور داشته و دیده شوند، نگاه جامعه به آنها است و متاسفانه جامعه ما هنوز به این باور نرسیده که معلولان نیز همانند سایر افراد عادی جامعه حق دیده شدن دارند.
 این  مقام مسئول گفت: اگر شرایط اجتماعی برای معلولان فراهم شود در پیشبرد اهداف جامعه بسیار تاثیرگذار است و جا دارد دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه با جدیت بیشتری وارد عمل شوند.
قاسمی یادآور شد: در بین معلولان کشور افراد تأثیرگذاری بوده‌اند که علیرغم معلولیت، در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و... خوش درخشیده‌اند و حتی برخی از آنها با کارآفرینی، زمینه فعالیت و اشتغال سایر معلولان و حتی افراد سالم را به وجود آورده اند.
وی افزود: باید دستگاه‌های متولی، توانمندی هر یک از معلولان را شناسایی کرده و بسترهای فعالیت آنها را فراهم کنند و از این حیث تمامی دستگاه‌ها و نهادها وظیفه دارند ظرفیت‌ها و توانمندی معلولان را شناسایی کرده و زمینه شکوفایی استعدادهای درونی آنها را فراهم آورند.
دادستان مرکز استان قزوین با بیان این که معلولان باید از حیث توانمندسازی حمایت شوند، اظهار داشت: نگاه خیریه‌ای نسبت به معلولان، نگاه مناسبی نیست و قطعا این نگاه مورد پسند معلولان نیز نخواهد بود.
وی افزود:لازم است کانون معلولان توانا و سایر دستگاه‌های مربوطه به گونه‌ای فعالیت کنند که این نگاه در جامعه نسبت به آنان ایجاد نشود، بلکه باید نگاه جامعه به معلولان به عنوان اقشاری باشد که با توانمندی در جهت اعتلای زندگی فردی و اجتماعی تلاش و فعالیت دارند.
قاسمی همچنین بیان داشت: معلولان از حیث وقوع جرائم، آسیب‌های اجتماعی و تشکیل پرونده، کمترین آمار پرونده‌ای را در دستگاه قضایی دارند و اگر جرمی مرتکب شده‌اند معمولا از جرائمی بوده که ناخواسته بوده است.
دادستان قزوین گفت: معلولان به دلیل شرایط اجتماعی و ذات پاکی که خداوند به آنها عطا فرموده، می‌توانند در آگاهی‌سازی جامعه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم کمک‌کار دستگاه قضایی باشند.
این مقام قضایی استان با بیان اینکه قوانین حمایت از معلولان باید روزآمد شود، اذعان داشت: چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، بهداشتی و پزشکی در زندگی معلولان وجود دارد که دستگاه‌های متولی باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند و خواسته یا ناخواسته موجب تضییع حقوق معلولان نشوند.
وی افزود: دادستانی به عنوان مدعی العموم و در راستای احیای حقوق عامه موارد را بررسی و رفع مشکلات را در چارچوب مقررات و قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از دستگاه‌های مربوطه مطالبه خواهد کرد تا جامعه معلولان نیز از خدمات مطلوب‌تری برخوردار شوند.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین تاکید کرد: امکانات شهری و شرایط محیطی در اکثر شهرها برای معلولان به گونه‌ای است که برای استفاده از اماکن عمومی و از جمله ادارات، بانک‌ها، رستوران‌ها، معابر و خیابان‌ها، وسایل نقلیه عمومی و... به یک همراه نیاز دارند و به تنهایی نمی‌توانند در این مکان‌ها حضور یابند و باید مناسب سازی در این زمینه صورت گیرد.
قاسمی در ادامه اعلام داشت: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی برای استفاده معلولان از خدمات و امکانات اجتماعی توسط مجموعه مدیریت شهری برنامه ریزی و اجرایی شده، اما این اقدامات کافی نیست و باید به گونه‌ای باشد که معلولان بر اساس عدالت اجتماعی از این خدمات برخوردار شوند و نباید تنها در برخی نقاط شهری اجرایی شود.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: بر اساس قانون حمایت از معلولان، وظایفی برای تمامی دستگاه‌ها و نهادها در قبال معلولان مشخص و برنامه ریزی شده است و آنها موظفند به وظایفی که قانونگذار برای آنها در نظر گرفته، به درستی عمل کنند.
وی افزود: باید دستگاه‌ها متناسب با وظایف تعیین شده، شرایط را برای شکوفایی استعدادها و توانمندی معلولان ایجاد کنند چون یکی از برنامه‌های دادستانی در سال جدید مطالبه این وظایف از دستگاه‌های متولی بوده و قطعا آنها باید پاسخگو باشند.

کد خبر 17355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد