راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی مانع از تحمیل بار مالی به دولت می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی را عاملی برای تسهیل روند واگذاری کودکانی که در بهزیستی نگهداری می‌شوند و کاهش بار مالی ناشی از آن به دولت دانست.

احمد بیگدلی در  گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تاثیر سامانه ملی فرزندخواندگی سازمان بهزیستی که به تازگی توسط معاون اول رئیس جمهور رونمایی شده است، گفت: راه‌اندازی این سامانه باعث تسهیل روند واگذاری کودکانی می‌شود که سازمان بهزیستی سرپرستی آنها را برعهده دارد، از سوی دیگر نگهداری این کودکان بار مالی را برای دولت به همراه دارد و چنانچه کمک‌های مردمی نباشد، بهزیستی برای تامین منابع لازم برای این بخش با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

سامانه ملی فرزندخواندگی آمار دقیقی از کودکان بی‌سرپرست را ارائه می‌دهد

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر مزایایی که راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی سازمان بهزیستی به همراه دارد،  ادامه داد: ایجاد این سامانه زمینه دسترسی افرادی که به برعهده گرفتن سرپرستی این کودکان تمایل دارند را فراهم می‌کند، همچنین باعث ساماندهی این کودکان شده و دستیابی به آمار دقیقی از آنها را امکانپذیر می‌سازد.

وی با یادآوری اینکه براساس قانون دختران مجرد می‌توانند سرپرستی این کودکان را برعهده بگیرند با بیان معایب این تصمیم، تصریح کرد: ایجاد این سامانه عامل موثری در جهت بررسی بیشتر تقاضاها برای برعهده گرفتن سرپرستی این کودکان می‌شود، اما اضافه کردن دختران مجرد به لیست افراد واجد شرایط برای داشتن فرزندخوانده عاملی در جهت کاهش آمار ازدواج خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: ایجاد شرایط دریافت فرزندخوانده برای دختران مجردی که از استقلال مالی لازم جهت نگهداری از این کودکان برخوردار هستند باعث تامین نیاز عاطفی آنها شده و رغبت به ازدواج را در آنها از بین برده و ارزش تشکیل خانواده را به حاشیه می‌برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم‌اکنون قانون باید به گونه‌ای اصلاح شود که تنها افرادی که بعد از گذشت سال‌ها از ازدواجشان صاحب فرزند نشده‌اند و یا خانواده‌های دارای فرزند که در کنار فرزندانشان سرپرستی یکی از این کودکان را برعهده می‌گیرند بتوانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

کد خبر 17306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد