گزارش نهایی کارگروه تخصصی تشکل ها و مراکز غیردولتی  ۱۳۹۸

دکتر مهنوش توکلی فرد دبیر کارگروه تشکل ها و مراکز غیردولتی گفت : سازمانهای مردم نهاد، مراکز و تشکل های غیردولتی مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود؛ اما نقش بسیار مهمی به‌ عنوان واسطه بین فردْ فردِ مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند. اگرچه این تشکل ها و مراکز، غیرانتفاعی و مستقل از دولت هستند، اما بودجه آنها علاوه بر کمک‌های مردمی، در مواردی نیز با کمکِ سازمان‌های دولتی و در قالب پروژه‌های مشترک تأمین می‌شود.

دبیر کارگروه تشکل ها و مراکز غیردولتی اظهار داشت : یکی از محورهای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای بالا بردن سطح رفاه افراد دارای معلولیت، قشرهای محروم و آسیب‌پذیر اجتماع با مطرح ساختن یک برنامه مشترک و دسته جمعی و آگاهی‌رسانی به طبقات مختلف جامعه، حمایت از بیماران مبتلا به اعتیاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی و .... می باشد.

خصوصی‌سازی نیز وسیله‌ای برای افزایش کارایی مالی و اجتماعی است؛ زیرا چنین به نظر می‌رسد که مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار در شرایط رقابتی باعث بکارگیری بیشتر عوامل تولید، افزایش کارایی عوامل و در نتیجه تولید بیشتر و متنوع‌تر کالاها و خدمات و کاهش قیمتها خواهد گردید. اما از اصول خصوصی‌سازی توجه به افزایش سودآوری و تقویت مالکیت خصوصی است.  خصوصی‌سازی با هدف کاهش هزینه‌های بودجه‌ای دولت پا به عرصه‌ ظهور نهاد که به تبع آن، آثار مثبت و منفی را نیز با خود به همراه داشته و دارد.

بهزیستی استان گیلان با دارا بودن ۱۱۵۸ مرکز خصوصی و ۷۶ تشکل غیردولتی فعال یکی از استانهای پیشرو در خصوصی سازی و واگذاری خدمات به بخش غیردولتی می باشد. با توجه به حیطه وسیع عملکردی تشکل ها و مراکز غیردولتی و به منظور انسجام بیشتر بخش های مختلف سازمان و لزوم کار گروهی و تجمیع افکار، کارگروه تخصصی مشتمل بر کارشناسان و متخصصین حوزه های مختلف سازمان تشکیل تا از نقش مشورتی آنها در پیشبرد اهداف سازمان، تسریع فرایندهای سازمانی و در نهایت اصلاح آنها بهره جویی شود.

چالش ها و مشکلات :

محورهای اصلی فعالیت کارگروه تشکل ها و مراکز غیردولتی، جمع آوری اطلاعات تشکل ها و مراکز تحت عنوان "شناسنامه مراکز" ، معرفی نمایندگانی از هریک از تشکل ها و مراکز، شناسایی مشکلات تفکیکی تشکل ها و مراکز و تحلیل وضعیت موجود(Situational analysis) ، شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف - فرصت ها و تهدیدها (مدل SWOT )، تقسیم بندی مشکلات به چند زیرمجموعه برای تسهیل برنامه ریزی عملیاتی و پوشش مشکلات مشابه در حوزه های مختلف و در نهایت الویت بندی مشکلات از نظر اهمیت و فوریت تشکیل جلسه و مداخله – ترکیب اعضای جلسه ( اعضای کارگروه، همکاران سازمان، متخصصین خارج سازمان، ...) و نظرسنجی از اعضا در جلسه و جمع بندی نهایی الویت جلسات آتی کارگروه و ترکیب اعضای هر جلسه می باشد.

پس از جلسات متوالی کارگروه و به منظور ارائه راهکارهای عملی برای رفع مشکلات احصاء شده، چالش ها و مشکلات تشکل ها و مراکز غیردولتی بر اساس الویت بندی های انجام شده، بدین شرح بوده است:

· ضعف تشکل ها  و مراکز درخصوص توانمندسازی شغلی (اشتغالزایی)

· عدم رعایت دستورالعمل ها و نظارت ناکارامد (تن در ندادن به نظارت های تخصصی سازمان و استفاده از روابط)

· مشکلاتی در نحوه جلب مشارکت مردمی

· عدم امنیت شغلی پرسنل (بیمه، حقوق)

· کمبود و یا عدم وجود برخی از مراکز خصوصی تحت نظارت سازمان بهزیستی مانند مراکز بیماران روانی مزمن ، خانه تربیتی و .... که منجربه اختلال در زنجیره خدمات رسانی به گروه هدف می شود.

· مشکلاتی در مراکز توانبخشی تحت نظارت سازمان مانند: مشارکت اندک خانواده ها در زمینه مالی و مرخصی موقت توانخواهان، کمرنگ بودن خدمات توانبخشی، مشکلات عاطفی سالمندان و عدم تفکیک کلاسهای آموزش پیش حرفه ای از حرفه ای، مشکلات ترخیص بیماران بدسرپرست توانبخشی و ....

· فقدان بانک اطلاعاتی از جمعیت تحت پوشش بهزیستی به منظور ارائه خدمات مطلوب در حداقل بازه زمانی؛ بالاخص در شرایط بحرانی

· عدم دسترسی به خیرین در زمان مورد نیاز

· پذیرش بیماران معتاد در مراکز توانبخشی که با توجه به عدم دسترسی کافی به خدمات تخصصی، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

· عدم پیگیری پس از درمان در مددجویان اعتیاد و ضعف نظارت کیفی بر نحوه عملکرد مراکز و نیز مشکلات اجرایی عدم همکاری بین بخشی قوه قضاییه- مرکز اقامتی(اعتیاد)

· به روز نبودن پاره ای از حرفه ها و مشکلات فروش محصولات کارگاه های حمایتی تولیدی توانخواهان و مددجویان

· عدم تمایل به شفافیت مالی از جانب تشکل ها، عدم برنامه ریزی مالی، ناکافی بودن درآمد و عدم انطباق درآمد با هزینه به خصوص در مراکز ویزیت در منزل و چسبندگی و وابستگی تشکل ها و مراکز غیردولتی به منابع مالی سازمان

· تمرکز ارائه خدمات در مناطق شهری

· همپوشانی برخی از خدمات ارائه شده در کلینیک های مددکاری،  مجتمع های خدمات بهزیستی و مراکز مشاوره روانشناختی

· مشکلات آموزشی از جمله عدم وجود تفکر مشارکتی و کارآفرینی و توانمندسازی، عدم آشنایی با ظرفیت های موجود اجتماعی و فقدان دانش از اهداف سمن ها، ضعف علمی صاحبین امتیاز و متخصصین و مراقبین مراکز

در جلسات منسجم کارگروه که با حضور و مشارکت فعال اعضاء و هم اندیشی کارشناسان ، صاحبنظران و صاحبان فرایندها تشکیل می شود،  براساس مدل ماتریس استراتژی به تفکیک مشکلات احصاء شده ، برنامه ریزی انجام و راهکارهای عملیاتی به منظور تبیین استراتژی های کاربردی مناسب ارائه می گردد.
انشالله به پشتوانه رهنمودهای مدیرکل محترم و با همت ، همکاری و هم اندیشی اعضای کارگروه ، و نمایندگان تشکل های مردمی و مراکز غیردولتی گامهای هدفمندی در راستای حل موانع و مشکلات موجود برداشته شود.

کد خبر 17264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد