در رسانه| هر فرد معلول شدید و خیلی شدید مشمول سفر رایگان درون‌شهری خواهد بود

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: هر فردی که معلولیت شدید و خیلی شدید داشته باشد، جدا از نوع معلولیتش، مشمول طرح ۶۰ سفر رایگان درون‌شهری شهرداری مشهد خواهد شد.

مسعود فیروزی با اشاره به مصوبه دیروز شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر اختصاص ۶۰ سفر رایگان ویژه معلولان، گفت: اقدام روز گذشته نمایندگان شهر در تصویب لایحه استفاده ماهانه از ۶۰ سفر رایگان درون‌شهری، در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بوده است و امیدوارم به بهترین شکل برای مددجویان مشهدی انجام شود.

وی ادامه داد: تمام افرادی که شدت معلولیت آنان در کارت‌های ویژه معلولیت، شدید و خیلی شدید ثبت شده است، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

فیروزی در پاسخ به چگونگی مدیریت این طرح باتوجه‌به تنوع معلولیت‌ها در مشهد اظهار کرد: چیزی که در گام اول اجرای این مصوبه اهمیت دارد، شیوه دسترسی مطلوب شهروندان معلول به خدمات حمل‌ونقل است و نوع معلولیت در این مرحله چندان مهم نیست؛ زیرا به جز معلولیت ذهنی خیلی شدید که نیاز به مراقبت ویژه دارد، سایر معلولیت‌های شدید و خیلی شدید می‌توانند در اجتماع حضور یابند و از خدمات شهری نیز بهره‌مند شوند.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: ۳۰ هزار شهروند معلول شدید و خیلی شدید داریم که برخی‌شان احتمالا نمی‌توانند برای امور روزمره از این خدمت استفاده کنند یا اینکه تعداد دفعات تردد آنان کمتر از ۶۰ سفر در ماه است؛ بنابراین می‌توان این تسهیلات را برای خانواده یا پرستار آن فرد که در فیزیوتراپی، کاردرمانی و... او را همراهی می‌کند نیز استفاده کرد.

چند معلول در مناطق شهرداری مشهد داریم؟

مشهد با ۴۹ هزار و ۹۹۹ شهروند معلول، از پرجمعیت‌ترین شهرها در ایران است؛ به‌گونه‌ای که این تعداد معادل تعداد معلولان ۱۲ استان کشور است.

در بین مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد، منطقه ۲ با ۱۵ هزار و ۹۹۹ معلول و منطقه ۸ با ۲۰۷۴ معلول، به ترتیب بیشترین و کمترین آمار ساکنان شهری را در اختیار دارند.

هر فرد معلول شدید و خیلی شدید مشمول سفر رایگان درون‌شهری خواهد بود

پراکندگی سکونت شهروندان معلول در مشهد

معلولیت‌ها به ۶ دسته تقسیم می‌شود: بینایی، جسمی‌حرکتی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت‌وگفتار که معلولیت جسمی با مجموع ۱۰ هزار و ۴۰۴ معلول شدید و خیلی شدید و معلولیت صوت‌وگفتار با مجموع ۱۳۶ معلول شدید و خیلی شدید، بیشترین و کمترین تعداد را دارند.

هر فرد معلول شدید و خیلی شدید مشمول سفر رایگان درون‌شهری خواهد بود

تعداد معلولان شدید و خیلی شدید مشهد

باتوجه‌به ادامه تعطیلی قطارشهری مشهد و فعالیت محدود اتوبوس‌رانی به علت بیماری کرونا و همچنین گستردگی جغرافیایی سکونت معلولان در شهر، باید دید مدیران شهری و مدیران بهزیستی برای استفاده بهینه شهروندان معلول چه برنامه‌هایی را در نظر خواهند گرفت.

کد خبر 17113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد