جمع‌آوری ۵۰۰ مرد و ۷۰ زن معتاد متجاهر در مشهد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در مرحله نخست جمع‌آوری معتادان متجاهر پس از شیوع کرونا، ۵۰۰ مرد و ۷۰ نفر زن در مشهد جمع‌آوری شده است.

حسین تنهاطلب در گفتگو با روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی،‌ در خصوص جمع‌آوری و قرنطینه معتادان متجاهر در مشهد اظهار کرد: در هر مرحله ۵۰۰ نفر جمع‌آوری و در یک محل ۱۴ روز قرنطینه شده و از آنها تست کرونا گرفته می‌شود. تست کرونای افرادی که مثبت شده باشد، در صورتی که شرایط حادی داشته باشند به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند، اما اگر شرایط حادی نداشته باشند و فقط تستشان مثبت باشد به یک مرکز خاص برای قرنطینه معرفی می‌شوند. سایر افرادی که تست کرونای آنها منفی بوده پس از پایان قرنطینه ۱۴ روزه، در صورت عدم مشکل و بیماری به مراکز نگهداری ماده ۱۶ ارجاع داده می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: پس از تخلیه مراکز قرنطینه، در طی دو روز مراحل ضدعفونی انجام می‌شود و سپس مجددا ۵۰۰ نفر دیگر جمع‌آوری می‌شوند. در مرحله نخست ۵۰۰ مرد و ۷۰ نفر خانم جمع‌آوری شده است. جمع‌آوری‌ها به عهده نیروی انتظامی است و بهزیستی در آن دخالتی ندارد. معتادان متجاهر به صورت روزانه جمع‌آوری نمی‌شوند. ظرفیت محدودی داریم و در هر مرحله باید تمامی افراد جمع‌آوری شده ۱۴ روز قرنطینه باشند. از همین رو معمولا هر دو هفته یک بار ۵۰۰ نفر جمع‌آوری شده و قرنطینه می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مرحه نخست جمع‌آوری هستیم که از دوران قرنطینه مرحله نخست ۱۰ روز گذشته است. سه سالن ورزشی شهرداری که در اختیار ستاد مبارزه با کرونا گذاشته شده‌اند، برای مرکز قرنطینه این افراد تجهیز و تهیه شده است. این مراکز تحت نظر ستاد مبارزه با کرونا قرار دارد. همچنین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دادستانی، سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در این فرایند نظارت دارند.

تنهاطلب اضافه کرد: در دوران ۱۴ روزه قرنطینه به این افراد دارو داده می‌شود و پس از پایان دوره قرنطینه به مدت ۶ ماه در مراکز ماده ۱۶ به صورت دارو درمانی تحت درمان قرار خواهند گرفت. اگر پزشک تشخیص دهد که برای فرد مشکلاتی ایجاد نمی‌کند، دوز دارو به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند تا فرد بتواند استقامت بدن خود را افزایش داده و بتواند ترک کند، اما مواردی که سن بالا باشند و قطع و یا کاهش دوز دارو مشکلات خاصی ایجاد کند، پزشک دستور ترک نخواهد داد. فقط به مدت ۶ ماه نگهداری می‌شوند و سپس به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند.

وی گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بودجه این فرایند را تامین می‌کند. این اقدامات در سایر شهرستان‌ها در حال حاضر انجام نمی‌شود، اما در دستور کار قرار دارد که اگر شهرستان‌ها مواردی دارند جمع‌آوری شده و پس از پایان دوره قرنطینه در مراکز ماده ۱۶ مشهد نگهداری شوند. جمع‌آوری معتادان متجاهر پیش از این هم وجود داشته، منتها قرنطینه‌ای انجام نمی‌شده است.

کد خبر 17102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد