تکذیب خبر عدم دفن جسد دختر ۷ساله هلیلانی در قبرستان روستا بخاطر ضعف مالی

صبح امروز خبری از سوی یکی از فعالین تلگرامی استان ایلام از زبان سلام امینی نماینده فعلی استان در مجلس منتشر شد مبنی بر اینکه "جسد دختر ۷ساله هلیلانی بخاطر ضعف مالی در قبرستان روستا دفن نشده است "هر چند عادی ترین افراد جامعه با مطالعه این مطلب وشیوه نگارش آن می تواند استنباط کند که این خبربه دروغ نگاشته شده است اما با این وجود بررسی خبرنگار تابناک استان ایلام پرده از غیر واقعی بودن این مطلب انداخت.

تابناک ایلام: ماه گذشته خبر خود کشی یک دختر ۱۱ساله در دهستان زردلان شهرستان هلیلان که به علت عدم اطلاعات کامل و درست برخی فعالین رسانه ای بخاطر خرید لباس نو عنوان شده بود ،نه تنها در کشور خبر ساز شد بلکه با درنوردیدن مرزها به خوارک خبری رسانه های معاند تبدیل شد، تا از طریق آن حسابی از خجالت مسئولین و سیستم مدریت کشور در بیایند !

اگرچه نمی توان به راحتی  بر فقر ،توسعه نیافتگی و عقب ماندگی روستاهای زردلان چشم بست واز کنار تبعیض وبی عدالتی ها و مقوله عدم توازن توسعه در جای جای این منطقه عبور کرد ،اما نمی شود با اطلاعات غلط یک موضوع رابه گونه ای برجسته سازی و یا دگرگون کرد که آسیب ناشی از آن کلیت کشور و حیثیت اجتماعی ایران و ایلام با تمدن باشکوه اش را خدشه دار کرد، موضوعی که باید مورد اهتمام مسئولین ورسانه ها قرار گیرد.

عاقلانه این است که با حرفه ای گری به نحوی سوژه هایی از این دست پردازش شود که در کنار دیدن نکات مثبت ،کاستی ها وضعف ها به همراه پیشنهادات اصلاحی در اختیار مسئولین امر قرار گرفته ومطالبه گری به گونه ای صورت پذیرد که خروجی آن به اصلاح امور وکمک به رفع تنگناهای این منطقه محروم منجر شود .

اما متاسفانه تا این لحظه اینگونه نبوده است و افراد مختلف صرفا در کورسی عجیب برای دیده شدن ،محرومیت وفقر مستولی شده بر برخی مناطق را به دستاویزی برای دیده شدن خود به هرقیمتی ! آنهم براساس اطلاعات خام وناقص تبدیل کرده اند تا گاه وبیگاه با اتخاذ مواضعی عجیب وغیر واقع، هزینه های گزافی را به کشور تحمیل نمایند .

همانگونه که قبلا در گزارشی جامع ومستند به آن پرداخته شد ،زوایای آشکار وپنهان چرایی خودکشی دختر ۱۱ساله زردلانی تا حدودی روشن شد ،آنچه که از نزدیک دیده وشنیده شد ،خلاف ادعاهای مطروحه در خصوص علت خودکشی این دختر را به اثبات رسانید .موضوعی که می توانست به نلنگری به مسئولین ورسانه ها به حساب آید که نسنجیده وبدون اطلاعات کامل به موضوعی ورود نکنند.

هرچند چرایی این اتفاق نمی تواند بر اصل موضوع فقر ومحرومیت روستاهای زردلان سایه افکند وهمچنان مصریم که مسئولین چهل سال گذشته نظام در تحمیل این وضعیت و شکاف توسعه این منطقه با دیگر مناطق استان وکشور مقصرند وباید پاسخگو باشند ،اما این دلیل نمی شود دیگر اقدامات وتلاش های چند ساله دولتها در دیگر حوزه ها را به چالش کشید!

صبح امروز خبری از سوی یکی از فعالین تلگرامی استان از زبان سلام امینی  نماینده فعلی استان در مجلس منتشر شد مبنی بر اینکه "جسد دختر ۷ساله هلیلانی بخاطر ضعف مالی در قبرستان روستا دفن نشده است "هر چند عادی ترین افراد جامعه با مطالعه این مطلب وشیوه نگارش آن می تواند استنباط کند که این خبر نه به خاطر حب علی ! بلکه بدلیل بغض از معاویه نگاشته شده است !اما با یان وجود بررسی خبرنگار ما پرده از غیر واقعی بودن این مطلب انداخت.

از آنجاییکه نگارنده در همان اوایل در جریان شیوه خاکسپاری این دختربچه قرار داشت به داشته های خود دراین حوزه بسنده نکرده وموضوع را از سوی بزرگان ومطلعین روستا جویا شد تا زوایای پنهان این خبر ناقص بر همگان روشن شود .

رییس شورای ایلامی گلدره : جسد دختر ۱۱ساله درقبرستان جدید روستا دفن شده است 

رییس شورای اسلامی گلدره محل زندگی خانواده دختر مورد بحث به خبرنگار ما گفت : مردم روستاهای گلدره سفلی وعلیا سالهاست که درگذشتگان خود را در جوار یک امامزاده با فاصلخ نزدیک به ۱۰۰کیلومتر از محل زندگی دفن می کردند که این موضوع در کنار مخاطراتی که به همراه داشت ،هزینه هایی را هم به خانواده متوفی تحمیل می کرد .

عزیزالله نیرومند ادامه داد : سال گذشته اهالی وبزرگان روستاهای گلدره علیا وسفلی تصمیم گرفتند که با تعیین یک قطعه زمین در منطقه "پاتت" بعنوان گورستان جدید ،از این به بعد متوفیان را درهمین نقطه که به روستاهای ما نزدیک است دفن نمایند .

وی افزود : فردی به نام "عیسی چهانگیری " پدر بزرگ متوفی (زینب دختر ۱۱ساله زردلانی ) یک قطعه زمین را به همین امر وقف نمود . که قرعه اولین دفن هم به نام همین دختر افتاد که پس از مرگ در این زمین بعنوان قبرستان چدید روستا تدفین شد .

نیرومند با رد علت فقر برای دفن این دختر در قبرستان جدید گفت : مسئولین باید به گونه ای صحبت کنند که حیثیت مردم این منطقه در معرض تهدید قرار نگیرد . قبرستان جدید محل دفن تمامی درگذشتگان اعم از فقیر وغنی خواهد بود .منعبد هم تمامی درگذشتگان این روستاها  در این قبرستان دفن خواهند شد.

نماینده اسلام : من چنین مصاحبه ای با رسانه های استان نداشته ام 

سلام امینی نماینده استان نیز در گفتگو با خبرنگار ما با رد این ادعا گفت : بنده در خصوص این دختر زردلانی با رسانه های استان هیچگونه مصاحبه ای انجام نداده ام وانتساب این گفتگو به بنده از اساس نادرست است ،چرا که بنده به این روستا نرفته ام واز وضعیت خانواده این دختر و حانواده اش نیز اطلاعی ندارم.

نماینده ایلام در مجلس بیان داشت : تنها اطلاعات بنده از وضعیت این خانواده به اطلاعاتی مربوط می شود که منتخب مردم ایلام در اختیار اینجانب گذاشت .این موضوع هم به یکی دوروز ابتدایی پس از خودکشی این دختر مرتبط می شود که از آن تاریخ به بعد هیچ رسانه ای در این خصوص مصاحبه ای انجام داده است .

معاون سیاسی استاندار : رسانه ها با حساسیت وظرافت ورود کنند

از سویی نیز معاون سیاسی وامنیتی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار ماعنوان کرد : همانگونه که بارها تاکید داشته ام رسانه ها و مسئولین باید در خصوص مسایل اینچنینی با حساسیت واحاظ نمودن منافع استان ابراز نظر کنند .

دکتر محمد نوذری گفت : خودکشی یک پدیده چند فاکتوریست که فقر ونداری تنها بخشی از علت های وقوع آن می تواند ،البته باید تلاش کرد با برنامه ریزی دقیق وجساب شده مانع بروز چنین وقایع تلخی در استان شد .اما پرداختن بیش از اندازه وبرحسته سازی این موضوع اصلا به نفع توسعه  استان نیست .

وی افزود : بنابه بررسی های به عمل آمده ،جسد این دختر در قبرستان جدید این روستا که از مدت ها قبل از سوی بزرگان روستا تعیین شده است دفن شده وهیچ ارتباطی به نداری یا فقر ندارد .از صاحبان تریبون وقلم به دستان انتظار می رود با دقت وظرافت بیشتری به این موضوعات ورود کرده واظهار نظر نمایند .

 لذا انتظار می رود فعالین مجازی ورسانه ای استان با ملحوظ دانستن اخلاق حرفه ای رسانه ای ،تمایلات درونی نشات گرفته از بغض از مدیران را به عنوان خبر به افکار عمومی تحمیل نکرده وبا اخبار خلاف واقع و اقدامات غیر حرفه ای بیش از این برای کشور هزینه تراشی ننمایند . نمی شود به نام خبرنگاری سطل ماست در دست گرفت وبا چرتکه انداختن در آن  سر و روی افکار عمومی را ماست مالی کرد !بیشترمراقب باشیم.

کد خبر 17098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد