۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
درمان معلولیت با سمفونی موسیقی

سرپرست گروه موسیقی «اجلال» ‌در حالی که با حوصله مثال زدنی خود کودکان معلول را در یکی از منازل پایین شهر تبریز آموزش می‌دهد، دریچه امیدی را برای آنها گشوده است.

شادی و امید، به زندگی کودک معلول طراوت تازهای بخشیده، با دیدن گروه موسیقی گل از گلش میشکفد؛ کمی از ‌ویلچرش بلند شده و دست میزند. کودک معلول دیگری هم که لرزشهای اندامش تمرکز لازم را از وی گرفته، با هارمونی خاصی دست می‌زند و لحن آوازش را با صدای موسیقی هماهنگ میکند تا نشان دهد او نیز عضو جدیدی از گروه موسیقی است.

‌ کودک دیگری که علایم بیماری مونگولیسم در چهرهاش آشکار است، با آهنگ موسیقی که بر روی موبایلش ضبط شده هم‌آوایی و برای خودش هارمونیسازی می کند، انگار که نوای موسیقی موبایل‌، رهبر کنسرت اوست. پس از آن هم آوایی با انرژی اخذ شده از گروه، شروع به نواختن پیانو میکند و ژست کودکانهاش دنیایی از امید و آرززو را به نمایش میگذارد.

این، توصیفی از گردهم آیی کودکان معلول در گروهی موسیقیایی با عنوان «اجلال» است که دست اندرکارانش برای درمان کودکان معلول از راه موسیقی(موسیقی درمانی) پا به میدان عمل گذاشتهاند. 

سرپرست گروه موسیقی «اجلال» ‌در حالی که با حوصله مثال زدنی خود این کودکان را در یکی از منازل پایین شهر تبریز آموزش میدهد، دریچه امیدی را برای آنها گشوده است.

 استاد اجلالی، نواختن پیانو را به عنوان یکی از ابزارآلات موسیقی درمانی به معلولان ذهنی آموزش میدهد، اما آنچه که حس میشود، القای روحیه شادی و نشاط به کودکانی است که پیش از این والدینشان از پرخاشگری و بیحوصلگی آنها شکایت داشتند.

 سرپرست و رهبر گروه موسیقی «اجلال» در  ارتباط با موسیقی درمانی کودکان معلول، گفت: آموزش موسیقی را با آن دسته از کودکان معلولی آغاز می‌کنیم که توانایی حفظ اشعار و تا حدودی استعداد خوانندگی و موسیقیایی داشته باشند. 

 دکتر داود اجلالی که از موسیقی شناسان ایران و خوانندگان موسیقی «مقام» آذربایجان است‌، اظهار کرد: ‌در این شیوه درمانی از موسیقی فولکلور استفاده می‌شود و از تار، کمانچه و تیم ‌به ‌عنوان آلات موسیقی و از آواز به عنوان رکن اصلی درمان استفاده می‌شود.

وی، افزود: در مدت کوتاه در مورد سه نفر از بیماران پیشرفت عالی بدست آمده ‌و تنها آن دسته از بیمارانی که کر و لال هستند، نمی‌توانند از موسیقی درمانی بهره بگیرند.

اجلالی، گفت: ‌موسیقی درمانی هیچگونه عوارض جانبی ندارد و موجب شور، شوق و هیجان برای این نوع کودکان شده و در شکل‌گیری شخصیت مثبت افراد نقش بسزایی دارد.

وی همچنین گفت: موسیقی از گذشته‌های دور به عنوان یکی از ابزارهای درمانی به خصوص افسردگی و بیماری های روحی و رفع استرس و کمک به درمان برخی بیماری های ذهنی حتی معلولیت های جسمی نیز استفاده می شد.

 وی افزود: سابقه موسیقی‌درمانی به زمان ارسطو و افلاطون و در گذر زمان در ایران به ابو علی سینا می رسد.

وی ‌ادامه داد: دانشمندان معاصر نیز به تاثیر موسیقی بر روح و روان و رفع استرس اعتقاد دارند و حتی آن را در رشد گیاهان و جانوران نیز موثر می دانند؛ بر این اساس رشته موسیقی درمانی در دانشگاه های کشورهای مختلف مثل آمریکا تدریس می‌شود و نتایج خوبی نیز در درمان بیماری های روحی، روانی و افسردگی از آن اخذ شده است.

 موسیقی درمانی موجب سرزندگی و شخصیت‌دهی به کودکان معلول می‌شود 

 مدیر برنامه گروه موسیقی درمانی «اجلال» نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از ٢ سال پیش این نوع درمان را در شهر تبریز آغاز کردیم و نخستین نمونه آن فرزند پسرعمویم است که مشکلات جسمی داشت، اما با این روش نتایج خوبی گرفتیم.

 یعقوب عبدی افزود: ‌برای درمان، رفع افسردگی و استرس ‌ کودکان معلول و خانواده های آنان موسیقی درمانی بسیار کارگشاست.

وی ادامه داد: ‌دکتر اجلالی با گروه موسیقی توانست وضعیت روحی و جسمی بیماران را متحول کند.

وی یادآوری کرد: این تحول روحی حتی بر روی خانواده های کودکان معلول هم که به نوعی افسردگی داشتند، مشاهده می شود. 

 عبدی گفت: موسیقی درمان کودکان معلول تاکنون رایگان بوده و هزینه ها را خودمان تقبل کرده ایم.

‌ وی یادآوری کرد: موسیقی درمانی موجب سر زندگی و شخصیت دهی به کودکان معلول می شود، چون هنر و موسیقی راه نجات بشر از تمامی کاستی هاست.

پیشرفت حرکتی و گفتاری کودکان معلول با موسیقی درمانی

 مادر یکی از کودکان معلول ‌نیز که فرزندش تحت درمان موسیقی ‌درمانی قرار دارد، گفت: فرزندم علی عاشق موسیقی بود، ولی شرایط رفتن به کلاس را نداشت، اما اکنون خداوند دری را برای ما گشوده و در دوره موسیقی درمانی شرکت کرده است. 

او که تمایلی به ذکر نامش در خبر نداشت، افزود: فرزندم در مدت حضور در کلاس های موسیقی درمانی به لحاظ حرکتی و گفتاری نیز پیشرفت خوبی داشته است.

 پدر ابراهیم علیزاده، دیگر کودک معلول حرکتی، نیز به ایرنا گفت: روحیه فرزندم و نحوه سخن گفتن پس از شرکت در کلاس های موسیقی درمانی بسیار بهتر شده، به طوری که او اکنون با انگیزه تر و با اعتماد به نفس بیشتری حرف می‌زند.

وی اظهار کرد: البته حضور فرزندم در کلاس های موسیقی درمانی روی رفتار خودمان نیز تاثیر گذاشته، یعنی به آینده فرزندمان نیز امیدوار شدیم.

کد خبر 17014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد