فوتی ناشی از کرونا در مراکز بهزیستی گلستان نداشتیم

ایسنا/گلستان قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون هیچ‌یک از افرادی که در مراکز بهزیستی در سطح استان نگهداری می‌شوند، به‌واسطه این بیماری فوت نکرده است.

سیدامیر میرفندرسکی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا استان گلستان اظهار کرد: از ابتدای اسفندماه و بعد از شیوع کرونا در استان، بدون هیچ ابلاغیه و بخشنامه‌ای از سازمان بهزیستی کشور، با قید فوریت اقدام به تشکیل کمیته "پیشگیری از بیماری‌های واگیر" با محوریت کرونا کردیم.

وی افزود: در گام اول به‌منظور رفع خطر از گروه‌های هدف بهزیستی، ورود هر فرد غیر مسئول به‌تمامی مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان، معلولین جسمی و حرکتی، بیماران اعصاب و روان و کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست و کمپ‌های ترک اعتیاد ممنوع شد. مراکز روزانه بهزیستی هم تعطیل شدند.

قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان بیان کرد: به خانواده‌ها اعلام شد چنانچه به هر دلیلی تمایل به بردن فرزندان خود از مراکز را دارند تا زمان فروکش کردن کرونا نمی‌توانند دیگر فرزند خود را به مرکز بازگردانند.

میرفندرسکی با بیان اینکه مراکز را از هرگونه پذیرش جدید منع کردیم، تصریح کرد: این محدودیت حتی در پذیرش معتادین در کمپ‌های ترک اعتیاد نیز اعمال شد، مگر آنکه دستگاه قضائی و انتظامی اعلام کند که فرد یک معتاد پرخطر است و وجود او در خیابان آسیب‌های اجتماعی برای شهروندان به همراه دارد؛ البته این افراد ۱۴ روز در محلی در کمپ قرنطینه می‌شدند و بعد از آن در بخش عمومی قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه به‌منظور پیشگیری از بیماری کرونا، ورود هرگونه غذا به مراکز از سوی شهروندان ممنوع شد، گفت: پیش از این کادر درمانی چند روز در طول هفته در مراکز حاضر می‌شدند اما از زمان شیوع کرونا کادر درمانی روزانه در مراکز حضور پیدا می‌کنند و تب‌سنجی مددجویان را انجام می‌دهند.

قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان با اشاره به اینکه افراد دارای علائم مشکوک به کرونا، بلافاصله در قرنطینه قرار می‌گیرند، اظهار کرد: محدودیت‌هایی که در مراکز بهزیستی در نظر گرفته‌شده تا فروکش کردن کرونا ادامه خواهد داشت.

میرفندرسکی با اشاره به قرار دادن اقلام بهداشتی در اختیار مراکز، یادآور شد: مراکز تحت پوشش حتی در برخی زمان‌ها تا سه بار در طول روز ضدعفونی می‌شدند.

وی در ادامه با اشاره به کمک‌های معیشتی، خاطرنشان کرد: با همکاری خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد، بسته‌های غذایی تهیه‌شده که در اختیار خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و همچنین خانواده‌های ساکن در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و حاشیه شهرها قرار می‌گیرد. برای زنان سرپرست خانوار بسته‌های غذایی ویژه تدارک دیده شد.

قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان با اشاره به شناسایی کودکان کار در استان، گفت: به همت شهرداری و شورای شهر گرگان، اداره کل اجتماعی استانداری، بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه کودکان کار و خیابانی، بسته‌های اقلام بهداشتی و غذایی در درب منزل در اختیار خانواده کودکان کار و خیابانی قرار گرفت. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز با حضور در خانه کودکان، موارد بهداشتی و خود مراقبتی را به خانواده‌ها آموزش می‌دادند. این اقدامات باعث شد خانواده‌ها مجاب شوند کودکانشان در خانه بمانند.

میرفندرسکی در ادامه در خصوص اقدامات در بحث بهداشت روان، تصریح کرد: بعد از شیوع کرونا، تعداد اپراتورهای سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی از یک کاربر به چهار کاربر افزایش یافت. همچنین فعالیت خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی استان که تا پیش از شیوع کرونا از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ فعال بود، تا ساعت ۲۴ افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه تعداد تماس‌ها به این مراکز در فروردین‌ماه یک و نیم برابر افزایش داشت، خاطرنشان کرد: اغلب تماس‌ها در خصوص اضطراب و استرس مربوط به کرونا بود و موارد مربوط به خشونت بسیار کم بود. این کار باعث شد امنیت روانی و اجتماعی شهروندان تا حدی ارتقاء پیدا کند.

قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان به راه‌اندازی سامانه "خودارزیابی وضعیت روانشناختی شهروندان" هم اشاره کرد و گفت: این سامانه به‌منظور غربالگری سیستماتیک افراد دارای استرس، اضطراب، افسردگی و دیگر فشارهای روانی ناشی از کرونا راه‌اندازی شد. افراد بعد از مراجعه به سامانه و تکمیل سؤالات، بررسی و ارزیابی شده و راهنمایی و ارجاع مناسب به آنها ارائه می‌شود.

کد خبر 16998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد