اختصاص 112 میلیون تومان برای کودکان کار در روزهای کرونایی

حضور کودکان کار در دل خیابان ها تنها یکی از سکانس‌های فقر در پهناورترین استان کشور است، کودکانی که به اجبار باید با فعالیت اقتصادی کاذب ناشی از دست فروشی و تکدی‌گری، کمک خرج والدینشان باشند، بدون تردید این روزها در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و به راحتی می توانند ناقل این ویروس باشند.

به گزارش عصرهامون، قامتی کوچک و اندام ظریفی دارند، اما باید حجم سنگینی از معضلات و بار خانواده را به دوش بکشند و با دست های کوچکشان گره های کور مادرزادی را باز کنند، کودکانی که می توان از طلوع آفتاب تا غروب خورشید و حتی خاموشی شب آن ها را بر سر چهارراه ها و پشت چراغ قرمزها دید.

بچه های قد و نیم قدی که به دلیل وضعیت خانوادگی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی مجبور هستند روزهایشان را با کار کردن در خیابان ها، کارگاه‌ها، ساختمان ها و منازل مردم جهت کارگری بگذرانند، کودکانی که ساعت کاری مشخصی ندارند و درس و مدرسه برایشان معنایی ندارد، چراکه باید کار کنند تا دست پر به خانه بازگردند.

برخی کمک خرج و عده ای هم خود به تنهایی عهده دار مخارج خانواده هستند، وجود والدین بد سرپرست و دارای مشکل معیشتی در سیستان و بلوچستان که تعداد آنها کم هم نیست موجب شده است تا این بچه ها به کودکان کار خیابانی تبدیل شوند.

شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و به دنبال آن محدودیت فعالیت مشاغل باعث شد بسیاری از خانواده ها از این امر متضرر شوند و مشکلات اقتصادی عدیده ای برای آن ها به وجود آید، کودکان کار هم از جمله این افراد هستند، هر چند برخی هنوز به کار خود در سایه کووید 19 ادامه می دهند و در معرض خطر هستند.

به مناسبت هفته و روز جهانی کارگر که همه نگاه‌ها به سمت کارگران زحمتکش کارخانه‌ها می‌رود به سراغ  کودکانی رفته ایم که اگرچه نامشان کارگر نوشته نمی‌شود، اما مشابه کارگرانی هستند که عمرشان را در کوچه ها و خیابان ها برای کسب روزی حلال طی می کنند، کودکانی که به دلیل قرار گرفتن در معرض انواع آسیب های اجتماعی، نیازمند حمایت هایی هستند تا خود در آینده وارد این چرخه نشوند، در ادامه گفت و گو با این کودکان تقدیم مخاطبان می شود.
 

دست فروشی در سایه فقر خانواده

نوجوانی که به دلیل نداری خانواده اش، مدت زیادی است با دست فروشی روزگارش را سپری می کند، به خبرنگار ما گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ام مجبور هستم کار کنم تا مبادا خواهرها و بردار کوچکم شب ها گرسنه بخوابند، در این مدت که از شیوع کرونا گذشته است، هیچ درآمدی نداشته ام و خانواده ام نیز این دوران را به سختی سپری می کنند.
 
سهیل ادامه داد: چند روزی است با شلوغ شدن بازار فعالیتم را مجدد شروع کرده ام تا بلکه بتوانم در ماه رمضان نانی به خانه ببرم و مادرم روزه اش را تنها با جرعه ای آب، افطار نکند، اما همچنان درآمدی ندارم.
 
وی با اشاره به دلایل کارکردنش اذعان کرد: دو سال است که پدرم فوت کرده است، شغل او کارگری بود و بعد از فوتش به دلیل نداشتن بیمه و حقوق ثابت، زندگی ما مشکل رو به رو شد، بنابراین مجبور به ترک مدرسه و شروع کار کردن شدم.
 
اعتیاد پدر و مادر
 

نوجوان دیگری نیز بیان کرد: پدر و مادرم سال هاست اعتیاد دارند و از همه جدا شده اند، تمام هم و غم آن ها تامین پول موادشان هستند و به من توجهی ندارند، بنابراین صبح زود با همسایه مان به میدان تره بار می روم و میوه های ریخته را جمع می کنم و برای فروش می آورم.
میکائیل ادامه داد: اما خیلی از مردم این روزها وحشت دارند که چیزی بخرند و بیشتر سعی می کنم، میوه ها را اطرافیانم بفروشم که البته مقدار زیادی از آن گاهی روی دستم می ماند.
 
وی ادامه داد: درآمدم از محل همین کار است که این روزها وضعیت خوبی ندارد، چند سال است که با دست فروشی و خرده فروشی اجناس مختلف روزگارم را سپری می کنیم چراکه هیچ کس عهده دار مخارجم نمی شود و مادر بزرگ پیرم فقط توانسته به من جای خواب بدهد.
 
میکائیل تصریح کرد: مجبور به کار کردن هستم اما برخی مسدئولان به دلیل شیوع ویروس کرونا به من و دیگر کودکانی که چنین وضعیتی دارند اجازه کار نمی دهند، به همین دلیل گاهی به دور از چشم همه کار می کنیم که بیشتر مردم به دلیل ترس از کرونا خرید نمی کردند.
 
 
حمایت از کودکان کار در 15 مرکز
 
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ما گفت: در استان 15 مرکز اورژانس اجتماعی فعال است که یکی از فعالیت های آن به شناسایی، جذب و حمایت از کودکان کار و خیابانی اختصاص دارد، اما نگهداری این کودکان در دو مرکز فعال در زاهدان و شمال استان انجام می شود.
 
مریم لک زایی با اشاره به چگونگی شناسایی کودکان کار اذعان کرد: جمع آوری کودکان کار توسط شهرداری با همکاری قوه قضاییه انجام می شود که پس از آن، این کودکان را به بهزیستی معرفی می کنند و با مجوز وارد مراکز نگهداری می شوند.

وی با بیان این که شناسایی خانواده کودکان کار و بررسی وضعیت تحصیل و اجتماعی آن ها توسط مددکاران و روان شناسان این مراکز انجام می شود، تصریح کرد: آن ها فقط می توانند برای کودکان کاری که دارای هویت باشند، گزارش تهیه کنند، کودکان کار فاقد هویت جزو افاغنه محسوب می شوند که از لحاظ قانونی برای آن ها اجازه هیچ هزینه ای نداریم مگر این که کارت اقامت داشته باشند.

70 درصد کودکان کار؛ فاقد هویت

به گفته معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان، 70 درصد از کودکان کار که توسط شهرداری معرفی می شوند فاقد هویت و افغان هستند و از آنجایی که قانون به ما اجازه نمی دهد برایشان کاری انجام دهیم به خانواده شان سپرده می شوند.

لکزایی افزود: بر اساس بررسی که مددکاران و روانشناسان انجام می دهند، در صورتی که کودکان کار از نظر اقتصادی مشکل داشته باشند سالیانه بودجه ای برای توانمندسازی خانواده هایشان به مراکز نگهداری تخصیص می یابد.

وی با بیان این که در سال گذشته بیش از 600 میلیون تومان به توانمندسازی خانواده های کودکان کار تخصیص پیدا کرد، ادامه داد: بعد از شناسایی خانواده ها نیز کمک های موردی در دستور قرار می گیرد و با توجه به توان خانواده ها در خصوص فعالیتی که می توانند انجام دهند، با تامین بودجه حدود 5 میلیون تومانی شغلی برای آن ها فراهم می شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: یک مرکز کودک و خانواده هم به صورت خصوصی در استان فعالیت دارد که وظیفه آن شناسایی، حمایت، آموزش و ارائه برنامه های تفریحی به منظور کاهش حضور این کودکان در خیابان است.
 

اختصاص 112 میلیون تومان برای کودکان کار در روزهای کرونایی

لکزایی با اشاره به شیوع کرونا نیز گفت: از سال گذشته با شیوع کرونا در کشور، برنامه هایی برای کودکان کاری که در خیابان شناسایی می شوند در دستور کار قرار گرفت، در مرحله اول روان شناسان و مددکاران بعد از شناسایی کودکان کار، آموزش دست شستن و چگونگی رعایت بهداشت را به آن ها ارائه می دادند.

وی ادامه داد: همچنین بودجه ای برای حمایت از این کودکان تصویب شد و بر اساس آن توزیع بسته های بهداشتی بین آن ها و ضدعفونی منازلشان در دستور کار قرار گرفت: در این راستا 112 میلیون تومان برای کودکان کاری که در سال 98 به بهزیستی معرفی شده بودند اختصاص یافت.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: یکی دیگر از برنامه ها که با همکاری خیران انجام شد، توزیع بسته های غذایی بود که با توجه به وضعیت اقتصادی کودکان این بسته های حمایتی به آن ها اختصاص یافت.

حمایت از 18 هزار نفر در شرایط کرونا

لکزایی با بیان این که در ماه رمضان هم بسته های معیشتی به همت خیران تامین و بین کودکان کار و خانواده هایشان توزیع می شود بیان کرد: توزیع بسته های بهداشتی و ارائه آموزش های لازم در مدت شیوع کرونا برای 18 هزار نفر از کودکان کار و خانواده آن ها انجام شد.

وی ادامه داد: این اقدام ها با مراجعه خانه به خانه انجام و برای آن هایی که وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند پرونده تشکیل شد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزار و 16 کودکان کاری که برایشان پرونده تشکیل شده است، از حمایت های اقتصادی و اجتماعی بهزیستی بهره مند می شوند، 241 نفر نیز در مرکز آموزشی حمایتی زابل تحت پوشش هستند.
کد خبر 16857

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد