ساماندهی کودکان کار؛ نیازمند تلاش همگانی/ ضرورت ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در چابهار

شرایط نامساعد اقتصادی، یکی از علل افزایش تعداد کودکان کار در خیابان‌هاست تا بتوانند کمی به تامین معاش خانواده کمک کنند.

به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر اکثر شهرها و جوامع امروز است، گسترش این پدیده به حدی است که اکثر جوامع را به یک اندازه به خود مشغول کرده است، حمایت از حقوق کودکان به ویژه کودکان محروم و کودکانی که در معرض آسیب‏‌های ناشی از بحران‏‌ها و نابسامانی‏‌های اجتماعی و حوادث طبیعی هستند، وظیفه‏‌ای انسانی ـ اجتماعی است که بر عهده‌‏ یکایک افراد، سازمان‏‌ها و نهادهاست.
 
بی‌‏تردید بدون توجه کافی به حقوق کودکان و سرمایه‏‌گذاری و برنامه‌‏ریزی در امر آموزش، بهداشت و ارتقای سطح زندگی آنان امیدی برای دستیابی به دنیایی بهتر وجود ندارد.
 
کودکانی که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود؛ درواقع بچه‌هایی که از صبح علی‌الطلوع به معابر می‌آیند و تا پاسی از شب کار می‌کنند در نهایت دستمزد روزانه خود را به خانه می‌برند.
 
 رفع بسیاری از معضلات اجتماعی با ساماندهی کودکان کار
حسن میرشکار؛ کارشناس امور اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابانی که منجر به رفع بسیاری از معضلات اجتماعی در جامعه می شود بیان کرد: طرح ساماندهی کودکان خیابانی می تواند به برطرف شدن آسیب اجتماعی کمک کند و با توجه به ازدیاد کودکان کار و خیابانی باید یک از ضروری ترین برنامه ها باید باشد.
 
وی افزود: کودکان کار و خیابانی نیازمند حمایت همه جانبه از طرف مراکز و نهادهای دولتی و خصوصی هستند تا بتوانند از حداقل امکانات از جمله تحصیل برخوردار شوند ضمن آنکه بهترین زمانی که این کودکان می توانند مشغول بازی و سرگرمی باشند، متاسفانه در خیابان ها مشغول به کار هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.
 
این کارشناس امور اجتماعی و استاد دانشگاه با بیان اینکه برای مبارزه با چنین پدیده های اجتماعی، نیازمند چندین راهکار اصولی است تصریح کرد: ایجاد ساختارهای قانونی و تامین نیروی انسانی، بودجه و اعتبارات کافی برای این امر مهم از ضروریات است تا با نظارت های دقیق شاهد اجرای درست این طرح باشیم.
 
وی با بیان اینکه محدودیت‌ها و موانع بزرگی برای خدمات‌رسانی به این کودکان وجود دارد گفت: حضور این کودکان در خیابان مطابق و سازگار با منافع و حقوق آنان نیست؛ چراکه این کودکان باید در کنار خانواده‌شان بوده و از حق آموزش، تحصیلات، بازی و تفریح همانند افراد هم‌سن و سال خود برخوردار باشند اما حضور کودکان در خیابان مغایر با این حقوق اولیه و مصداق بارز کودک‌آزاری است.
 
میرشکار با اشاره به مشکلات خانوادگی این کودکان اظهار کرد: اغلب این بچه ها در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که دچار مشکلاتی از قبیل اعتیاد، از کار افتادگی و بیکاری سرپرست خانوار، فقر و سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی هستند؛ هر چند که در کنار این عوامل نقش خرده‌فرهنگ‌های مشوق کار کودکان به‌عنوان یک ارزش نیز مطرح است.
 
ضرورت ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در چابهار
حسن تاوانه؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به یکی از نیازهای اساسی شهرستان و برای کاهش آسیب های اجتماعی ایجاد مرکز است، بیان کرد: مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی باتوجه وضعیت شهرستان چابهار یکی از نیازهای اساسی است و در صورت تأسیس این مرکز و شناسایی آسیب دیدگان بدون شک شاهد آسیب های کمتری به این کودکان خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: این کودکان که بر اثر فقر و نیازمندی شرایط سخت زندگی دارند و به جای تحصیل و تفریح برای تامین معیشت خود که حتی به سن قانونی کار هم نرسیدند وارد بازار می شوند درآمد خانوادهای وابسته به کار آنان بدلیل فقر و فقدان سرپرست (پدر) می شوند.

رئیس اداره بهزیستی چابهار با اشاره به اینکه اکثر این بچه‌ها برای تامین معاش خانواده مجبور به‌کار در خیابان شده‌اند؛ اذعان کرد: اگر مرکزی مختص این کودکان در کشور باشد و افراد نیازمند شناسایی شوند و مورد حمایت قرار بگیرند شاهد حضور این بچه‌ها در خیابان و معابر نخواهیم بود.

به گفته وی؛ بکارگیری آنان برابر اصل ۷۹ مواد ۸۲و۸۳ و ۸۴ در مشاغل سخت ممنوع درصورت مشاهده با چنین کارفرمایان مستوجب مجازات خواهند شد.
 
تاوانه با اشاره به اینکه کودکان کار معمولا چهار دسته هستند تصریح کرد: گروه اول کودکان فقیری که به خانه برمی گردند حتی مدرسه می روند اما بزهکار نیستند، گروه دوم کودکان نسبتا مستقل پیوندشان با خانواده کم و از هم گسسته و حضور در مدرسه کمرنگ و کم کم خاتمه می یابد، گروه سوم این کودکان با خانواده در خیابان زندگی و کار می کنند وضعیت آنان با فقر گره خورده و گروه چهارم کودکان کاری هستند که تماس خود را با خانواده قطع کرده اند تمام وقت خود را در خیابان می گذراند.
 
وی با اشاره به شناسایی و جمع‌آوری کودکان خیابانی توسط این اداره گفت: تا کنون 330 کودک کار و خیابانی در شهرستان شناسایی و پرونده تشکیل دادند و از حمایت‌های مختلف تحصیلی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شده‌اند.
 
رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار ادامه داد: در زمان شیوع بیماری کرونا برای ترغیب و تشویق به منظور ماندن درخانه تعداد 230 جفت کفش و البسه و مواد ضدعفونی بین کودکان توزیع شد.
 
تاوانه خاطرنشان کرد: کارشناسان و مددکاران مشاوران اورژانس اجتماعی از موقع شناسایی تشکیل پرونده برنامه ریزی برای اقدامات روانشناسی ومددکاری با در نظرگرفتن دستورالعلها از قبیل پرداخت کمک های تحصیلی و حمایتی نظیر هزینه های پوشاک مهارت آموزی تارسیدن به خودکفایی استقلال درنهایت توانمندی برنامه ریزی خواهند کرد.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار چهاربهارن را با یک کودک کار بخوانید؛
 

+سلام
_سلام
+اسمت چیه و چند سالته؟
_اسمم یونس و ۱۶ سالمه
+یونس کارت چیه؟
_کار من صیادی است که با پدرم به دریا میروم
+چندتا خواهر برادر هستین؟ و اونا هم کار میکنن؟
_۶تا خواهر و برادر هستیم. خواهرام تو کار خونه به مادرم کمک میکنند و برادرام که از من بزرگتر هستند کار صیادی میکنند
+یونس درس هم میخونی ؟
_نه من فقط تا کلاس ششم ابتدایی رفتم مدرسه، دیگه ادامه ندادم چون کار صیادی میکردم. نمیتونستم ادامه بدم
+از چند سالگی داری کارصیادی میکنی؟
_ شاید از ۴ سالگی چون خیلی کوچیک بودم که پدرم منو تو اینکار آورد
+دوست داشتی درس بخونی؟
_نه به درس دیگه علاقه ای ندارم میخوام تو اینکار باشم به پدرم کمک کنم تا کمک خرجش هم باشم 
+پس چون پدرت صیاد است و آورده تو اینکار میخای ادامه بدی؟
_آره ولی به اینکار علاقه دارم با درس موفق نمیشم وقت خودم رو الکی میگذرونم
+ساعت کاریتون چطوریه؟و چقد حقوق میگیری؟
_ما عصر ها میریم دریا تا صبح و تو قایق به پدرم کمک میکنم حقوق نمیگیرم ولی پدرم اگه پول لازم داشته باشم بهم میده
+ممنون که وقتت رو در اختیارم گذاشتی و ان شالله که درست رو ادامه بدی.خداحافظ
کد خبر 16756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد