بهزیستی در رسانه ا مهدهای کودک مرحله به مرحله بازگشایی شود

بابایی گفت: بازگشایی مرحله به مرحله مهدهای کودک می‌تواند از خطرات احتمالی برای کودکان بکاهد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سعید بابایی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کودکانی که والدین آن‌ها شاغل هستند و به دلیل تعطیلی مهدهای کودک وضعیت نگهداری کودکان با مشکل مواجه شده است، گفت: بازگشایی مرحله به مرحله مهدهای کودک می‌تواند هم از خطرات احتمالی برای کودکان بکاهد و هم مانع راه‌اندازی مراکز غیرمجاز شود.

سعید بابایی، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، درباره میزان استقبال از پویش همدلی و بخشش اجاره‌بهای مهدهای کودک استیجاری در کشور گفت: میزان استقبال از پویش همدلی در استان‌ها متفاوت بوده است. پیشتاز این امر استان سمنان است که بیش از ۵۰ درصد مالکان مهدهای کودک در این امر مشارکت کرده‌اند. در برخی شهرستان‌ها نیز تمامی مالکان در این امر مشارکت کرده‌اند که می‌توان به شهرستان میامی استان سمنان و شهرستان‌های خرمدره و ایجرود در استان زنجان اشاره کرد.

او اضافه کرد: جالب این است که میزان بخشندگی در مهدهای روستاها بیشتر بوده است؛ یعنی کسانی که وضعیت مالی خیلی خوبی نداشتند و در بحران پیش‌آمده بیشتر آسیب دیده‌اند و حتی خود به کمک نیاز دارند، بیشتر بخشنده بوده‌اند.

بابایی درباره اینکه گفته می‌شود مسئولان برخی از مهدهای کودک علی‌رغم تعطیلی، از والدین شهریه مطالبه کرده‌اند، آیا گزارشی در این باره داشته‌اید و واکنش بهزیستی به این مسئله چیست؟ بیان کرد: ملاک برای دریافت شهریه توافق بین مهدکودک و اولیاست. این توافق یا از مسیر قرارداد قانونی است که بین آن‌ها منعقد شده یا از طریق توافقی که با رضایت طرفین منعقد می‌شود. اگر شکایتی وجود دارد، مجرای رسیدگی به شکایات در همان قرارداد فی‌مابین آن‌ها قید شده است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور متن قانون را در این باره مطرح کرد که در آن آمده است: «در موارد وقوع حوادث غیرمترقبه و شرایط اضطراری مانند شیوع بیماری‌های واگیردار، زلزله، سیل و طغیان‌های غیرعادی و خشکسالی بی‌سابقه و همچنین آتش‌سوزی‌های دامنه‌دار، طوفان و دیگر حوادث عینی و فرضی که ناشی از قصور طرفین نباشد و انجام قرارداد حاضر را برای یکی از دو طرف برای بیش از یک ماه غیرممکن سازد، یکی از طرفین می‌تواند پایان قرارداد را به طرف دیگر اعلام کند.

کلیه اختلافاتی که ممکن است بر اثر این قرارداد یا تفسیر مندرجات آن بین طرفین قرارداد رخ دهد و طرفین نتوانند آن را از طریق مذاکره فی مابین حل و فصل کنند به مراجع ذی‌صلاح مرکب از نماینده انجمن اولیا و مربیان مهد کودک، والد یا والدین کودک، مسئول فنی مهد کودک، نماینده رئیس کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک شهرستان، استان و کارشناس بهزیستی شهرستان، استان به حکمیت گذاشته می‌شود، بدیهی است تصمیم متخذه در جلسه مذکور برای طرفیت لازم‌الاجرا خواهد بود.

تبصره: مسئولیت برگزاری جلسه فوق بر عهده مسئول فنی مهدکودک بوده و مسئول فنی مهد کودک ملزم می‌باشد حداکثر تا ۱۰ روز کاری پس از درخواست والدین کودک، با دعوت از اعضای مذکور نسبت به برگزاری جلسه اقدام نمایند، بدیهی است عدم برگزاری جلسه مذکور به معنای قبول موارد مطرح شده از سوی والد یا والدین است.»

بابایی تشریح کرد: بر این اساس اگر والدین خواهان فسخ یک‌طرفه قرارداد هستند، می‌توانند آن را به مسئولان مهدهای کودک اعلام کنند. همچنین مسئولیت برخورد با مراکز غیرقانونی با ما نیست. اداره اماکن باید درباره برخورد با این موارد اقدام کند. اگر شهروندان شاهد بازگشایی و فعالیت مراکز غیرمجازند می‌توانند این موارد را به بهزیستی استان‌ها اعلام کنند.

او درباره اینکه با پایان یافتن دورکاری والدین و تداوم بسته بودن مهدهای کودک، تکلیف نگهداری از بچه‌ها چه می‌شود؟ ابراز داشت: این نکته مورد تأکید ما نیز هست. با پایان یافتن دورکاری‌ها، نگران مصالح کودکان هستیم. بازگشایی مرحله به مرحله مهدهای کودک می‌تواند هم از خطرات احتمالی کودکان بکاهد و هم مانع راه‌اندازی مراکز غیرمجاز شود.

انتهای پیام / م

کد خبر 16719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد