کرونا و بزم عروسی در کوی نیازمندان با اولویت افراد دارای معلولیت

عروس و داماد سیروانی وقتی بله را گفتند در ذهنشان وصالی شیرین همراه با جشنی به یادماندنی را تداعی می کردند اما به ناگاه همه برنامه های آنها برای برگزاری جشن عروسی با آمدن یک مهمان ناخوانده به نام کرونا به هم ریخت.

آنها حتی تاریخ روز جشن خود را نیز در تقویم انتخاب کرده بودند و همگان می دانستند این زوج جوان و خوشبخت ساکن شهرستان سیروان در تاریخ مقرر جشنی خودمانی اما باشکوه را تدارک دیده اند و رفته رفته هرچه به تاریخ جشن عروسی نزدیک تر می شدند خود را آماده و مهیای برپایی سور و سات عروسی می کردند و در تکاپوی برگزاری جشن بودند.

اما کرونا که آمد این زوج از خیر برگزاری جشن عروسی گذشتند و ساده و بی تکلف بدون هیچ مراسمی زندگی مشترک خود را آغاز کردند.

هرچند عروس و داماد قصه ما حلاوت برگزاری جشن عروسی با حضور اقوام و دوستان خود را نچشیدند اما با تصمیم زیبایی که گرفتند گل لبخند را به لبان تعداد زیادی از خانواده های روستایی مناطق محروم کاشتند و خود نیز به آرامشی وصف نشدنی دست یافتند.

این زوج جوان که تمایلی برای بازگویی نام خود در این گزارش ندارند، تصمیم گرفتند حال که امکان برگزاری جشن عروسی برای آنها مهیا نیست شادی عروسی خود را با تهیه و تدارک انواع اقلام بهداشتی و اهدای این اقلام به خانواده های نیازمند روستایی و مناطق محروم با آنها تقسیم کنند.

آنها بعد از اینکه مطمئن شدند دیگر با توجه به شرایط کرونایی پیش آمده به این زودی ها امکان برگزاری جشن عروسی ندارند با همفکری خانواده های خود هزینه های عروسی را برای انجام این کار نیک هزینه کردند و در این راستا خانوارهای ساکن در مناطق روستایی محروم و دورافتاده با اولویت خانواده های دارای فرد معلول را شناسایی کردند.

این زوج که داماد شاغل نیروی انتظامی و عروس فرهنگی است با کمک آشنایان خود به عنوان مشاور و امین، خانواده های جامعه هدف از شهرستان های ایلام، سیروان، چرداول و هلیلان را شناسایی کردند و به هر خانواده بسته های بهداشتی شامل ماسک، الکل و در پاره ای از مواقع ژل شست و شوی دست اهدا کردند.

به اعتقاد آنها حال که ویروس کرونا زندگی بیشتر مردم را تحت الشعاع خود قرار داده است هرکسی باید برای کاهش مخاطرات و نیز نابودی این ویروس کاری انجام دهد و این زوج جوان با اهدای هزینه عروسی خود به نیازمندان در قالب بسته های بهداشتی نقشی موثر در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا ایفا کرده اند.

البته کار برای این زن و شوهر تازه وصال چندان هم راحت و ساده پیش نرفت، داماد سیروانی در این خصوص گفت: ابتدا باید شناسایی خانواده های جامعه هدف بر اساس معیارها و مطابقت های ما انجام می گرفت تا اقلام به دست نیازمندان واقعی که توان خرید ندارند برسد و بعد هم تهیه و تامین اقلام مورد نظر خود کار سخت و طاقت فرسایی بود.

وی افزود: در گام اول بیش از ۳۰ نفر از دوستان، اقوام و خویشاوندان با رفتن به روستاهای مختلف خانواده های نیازمند را شناسایی کردند تا توزیع اقلام بهداشتی تسریع یابد و این بسته ها در سریع ترین زمان ممکن به دست خانواده های جامعه هدف ما برسد.

در گام دوم که اصلی ترین قسمت برنامه هم محسوب می شد، تامین موارد مورد نیاز برای اهدا به نیازمندان بود که در این زمینه زوج جوان قصه ما با مشکلاتی مواجه شدند از جمله نبود یا کمبود اقلام بهداشتی، قیمت بالای بسته ها و نیز اینکه داروخانه ها حاضر نبودند به علت حفظ تعادل بازار مقادیر زیادی از محصولات بهداشتی مورد نظر را به آنها بدهند.

داماد سیروانی یادآور شد: داروخانه ها حاضر به فروش و تحویل مقادیر زیاد اقلام بهداشتی نبودند هم به خاطر اینکه تنظیم بازار مصرف استان بهم نریزد و هم به این علت که شک داشتند ما واقعا قصد داریم این اقلام را بین نیازمندان تقسیم کنیم چرا که بازار دپو و احتکار کالاهای بهداشتی توسط سودجویان داغ بود و این عامل سبب شده بود که داروخانه ها با ما چندان همکاری نکنند. 

اما از آنجا که از قدیم گفته اند خواستن توانست است عروس و داماد داستان ما موفق شدند اعتماد یکی از داورخانه ها را جلب کنند و متصدی این داورخانه همیشه به میران درخواست این زوج جوان برای آنها اقلام بهداشتی شامل ماسک و الکل تهیه و با قیمت مناسب در اختیار آنها می گذارد.

عمده اقلام بهداشتی که آنها در اختیار نیازمندان و جامعه هدف قرار دادند شامل ماسک و الکل و در پاره ای از موارد ژل و پد الکلی است و آنها دبه های بزرگ الکل را خریداری و از طریق سرنگ وارد اسپری های خالی می کنند و در قالب بسته های بهداشتی چهار عدد ماسک و یک اسپری الکل بین خانواده های مد نظر خود توزیع می کنند.

باتوجه به اینکه اکثر خانواده ها در مناطق دورافتاده یا حاشیه شهرها هستند و اطلاعات چندانی در مورد ویروس کرونا و استافده از بسته های بهداشتی را ندارند، این زوج و تیم همراه شان در کنار اهدای بسته های بهداشتی به خانواده ها هم آموزش های لازم در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و شیوه استفاده از اقلام را به این خانواده ها می دهند تا کار خیرخواهانه آنها با آموزش های فرهنگی و بهداشتی تکمیل شود.

نکته بارز و جالب در مورد اقدام این نوعروس و داماد این است که برای حفظ کرامت و غرور خانواده های نیازمند، تا حد امکان اقلام را شبانه و بدور از چشم دیگران به آنها می دهند تا جایگاه شخصیتی این خانواده ها حفظ شود و مورد بعدی هم اینکه با اتمام بسته های بهداشتی، آن خانواده ها باز هم در صورت تمایل امکان درخواست و دریافت بسته های جدید را دارند.

جالب توجه اینکه آنها علاوه بر اهدای بسته های بهداشتی به خانواده های نیازمند تاکنون باتوجه به اعلام نیاز مرکز بهداشت شهرستان سیروان به اقلام بهداشتی ماسک و الکل، در چندین نوبت موارد درخواستی مرکز بهداشت شهرستان سیروان را نیز تامین کرده اند.

اقدام بعدی زوج جوان این است که باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان در کنار بسته های بهداشتی اقلام خوراکی به خانواده های نیازمند داده شود تا این خانواده ها در ماه مبارک رمضان مهمان خوان پربرکت این تازه عروس و داماد باشند و بهره ای از لطف و محبت این زوج باعطوفت ببرند.

آنها بسیار خرسند و شاکر درگاه خداوند هستند که این سعادت و کار خیر نصیبشان شد تا هزینه جشن عروسی شان را بین نیازمندان واقعی جامعه تقسیم کنند و به جای اینکه بزم و پایکوبی جشنشان را به زمان دیگری موکول یا هزینه عروسی را پس انداز کنند تصمیم گرفتند این جشن و شادی را به شیوه ای متفاوت و در کنار نیازمندان و همراه با شادی دل آنها برگزار کنند.

به گفته کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دوم اردیبهشت امسال ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۲۹۷ نفر رسید.

کد خبر 16591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد