روزهای سخت بهزیستی کرمان در مقابله با کرونا؛ گزارشی از شیوع کرونا در مجموعه‌های تحت حمایت بهزیستی کرمان نداشتیم

گروه استان‌ها ــ مدیرکل بهزیستی کرمان گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زیرمجموعه‌ها بهزیستی کار سختی است که تاکنون گزارشی از شیوع کرونا در این مجموعه‌ها نداشتیم.

عباس صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع کروناویروس در مراکز بهزیستی استان با تقدیر از همه عوامل خط مقدم مبارزه با کرونا اظهار ‌داشت: در استان کرمان قدم‌های خوبی برداشته شده و امیدواریم شرایط خوبی با همکاری مردم که جای تشکر هم دارد در آینده فراهم شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی گروه‌های زیادی در استان است به نقش مهم بهزیستی در قبال سالمندان، معلولان و فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی کرونایی این گروه‌ها نیاز به توجه بیشتر دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه برنامه موثری برای حمایت از این گروه‌ها پیش‌بینی شده است افزود: استان کرمان به شش منطقه برای مدیریت کرونا تقسیم‌بندی شد و برای هر منطقه دبیری مشخص و با تعریف پروتکل‌های بهداشتی متناسب با شرایط هر منطقه کار را جلو بردیم.

وی با بیان اینکه هر روز یا یک روز در میان از طریق ویدئوکنفرانس با دبیران این مناطق در ارتباط بوده و مسائل را بررسی می‌کنیم خاطرنشان کرد: در گروه‌های خاص مانند معلولیت‌ها باید کارهای متناسب با آنها در مقابله با کرونا انجام بدهیم.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه معلولیت‌ها به انواع خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام شرایط خاصی دارد گفت: افرادی که برای گذران زندگی خود نیازمند دولت هستند بیشتر مورد توجه ما قرار دارند.

وی از همکاری هزار و 349 سازمان مردم‌نهاد و خیریه به‌عنوان شرکای اجتماعی با بهزیستی خبر داد و افزود: در ایام شیوع کروناویروس 50 موسسه برای مقابله با کرونا با ما همکاری ویژه داشتند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه 96 درصد از فعالیت‌های سازمان بهزیستی با کمک بخش غیردولتی و همین سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود تصریح کرد: ماهیانه 17 میلیارد تومان یارانه در اختیار این سازمان‌ها و موسسات خیریه گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان قرنطینه هستند و مراکز ترک اعتیاد نیز تعطیل شده است گفت: از ابتدای شیوع کرونا در استان حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای نگهداری افرادی که نیاز بوده و حمایت از افراد تحت پوشش بهزیستی هزینه شده است.

صادق‌زاده با بیان اینکه ارائه خدمات در خانه را راه‌اندازی کرده‌ایم تا گروه‌هایی که امکان دارد در خانه به آنها رسیدگی شود اظهار داشت: هیچ گزارشی مبنی بر درگیری و شیوع کرونا در مجموعه‌های بهزیستی کرمان وجود ندارد.

وی از وجود 63 مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سطح استان کرمان خبر داد و گفت: شرایط بسیار سخت است و همکاران ما 14 روزه در این مکان‌ها هستند و به خانه نمی‌روند، پروتکل‌های بهداشتی دقیقا در این مراکز رعایت می‌شود و برنامه‌هایی برای پر کردن اوقات فراغت در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه فرزندان نگهداری شده در مراکز بعد از بیست سالگی ترخیص می‌شوند و ما باید شرایط حضور آنها در جامعه را نیز فراهم کنیم افزود: بخشی از کار ما خدمت عمومی به جامعه است، نسبت به سلامت عمومی جامعه وظیفه داریم و خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی به مردم داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز مشاوره روانشناختی با خط ارتباطی 1480 راه‌اندازی شده بود اما ساعت کاری این مرکز در شرایط کرونا افزایش داده شد خاطرنشان کرد: همکاران ما در این مرکز از 7:30 صبح تا 24 شب آماده مشاوره به مردم در زمینه‌های مختلف هستند.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه سامانه خودارزیابی خدمات مشاوره‌ای خانواده‌ها نیز در بهزیستی راه‌اندازی شده است گفت: در این سامانه به آدرسkorona.behzisti.ir  سوالاتی از مردم شده و با پاسخ به این سوالات وضعیت آنها اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز روزانه‌ای داشته‌ایم که به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند افزود: رابطه بین خانواده و مهدکودک‌ها یک قرارداد است که بین آنها در زمان ثبت‌نام تنظیم و امضا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه برای اسفندماه به جهت کمک به مدیران مهدها شهریه را غیرقابل برگشت عنوان کردیم تاکید کرد: اما برای زمان بیشتر باید بر اساس قرارداد بین آنها که حوادث غیرمترقبه هم در آن دیده شده عمل شود.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی مدیران مهد بیمه مربیان و حقوق آنها در مهدکودک‌ها است گفت: خوشبختانه شرایط استفاده از بیمه بیکاری فراهم شده که افراد شاغل در مهدها باید مراجعه و ثبت‌نام کنند.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه مراجعه‌کننده زیادی در این روزهای کرونایی داریم افزود: امکان ارائه خدمات غیرحضوری را هم فراهم کردیم و از مددجویان درخواست داریم برای سلامتی خودشان خدمات را غیرحضوری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه نیاز است که برای پس از ویروس کرونا بسته اجتماعی تهیه شود هشدار داد: احتمال اینکه بعد از اتمام این ویروس آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی در جامعه بیشتر شود وجود دارد که باید از الان به فکر باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه کودکان کار جزو گروه‌های با ریسک بالا بودند و باید برای آنها هم خدماتی ارائه می‌کردیم گفت: تعدادی از آنها پرونده نزد ما داشتند و مددکاران ما به سراغ خانواده‌های آنها رفته و بسته بهداشتی بین کودکان کارو خانواده‌های آنها توزیع شد.

وی با اشاره به آموزش‌هایی که در ارتباط با پیشگیری از کرونا به کودکان داده شد افزود: بسته حمایتی در اختیار خانواده‌های این کودکان گذاشتیم تا در حد امکان از حضور این کودکان در سطح جامعه برای تامین معیشت خانواده جلوگیری شود.

صادق‌زاده با بیان اینکه معتادان متجاهر گروه دیگری بودند که باید به آنها توجه می‌شد افزود: هر ساله از بیستم اسفند تا پایان فروردین‌ماه طرح جمع‌آوری این افراد اجرا می‌شد که امسال به دلیل شیوع کرونا انجام نشد.

وی اظهار داشت: امسال ما با خودروی ون و با تجهیزات کامل به پاتوق‌های این معتادان به حاشیه شهر رفته و به آنها هم آموزش‌های لازم داده شده و مقداری بسته‌های بهداشتی بین آنها توزیع شده است.

کد خبر 16536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد