ایجاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و خدمات مشاوره‌ای در بهزیستی 

دبیر کارگروه کرونای بهزیستی استان اصفهان فعالیت‌های کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار با هدف جلوگیری از عفونت‌های ویروسی در مراکز تجمعی تحت نظارت سازمان بهزیستی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایمنا، پژمان پورشبانان با بیان اینکه در زمان شیوع آنفلوآنزای فصلی کمیته مشترک بهزیستی با معاونت بهداشتی استان را با عنوان کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار تشکیل دادیم که اکنون برای کرونا نیز فعال است، اظهار کرد: این کمیته با هدف پیشگیری از  عفونت‌های ویروسی واگیردار در مراکز تجمعی تحت نظارت سازمان بهزیستی فعال است، در واقع در بحث آمار و اطلاعات بهزیستی به معاونت بهداشتی کمک می کند و از سوی دیگر در زمینه آموزش پرسنل و نیروهای بهزیستی و انجام مداخلات بهنگام کمک های لازم را از این معاونت دریافت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این کمیته کارهای مقدماتی و اصلی از طریق بهزیستی کشور و اداره بیماری های واگیردار وزارت بهداشت پیگیری می شود، گفت: بر مبنای تفاهم نامه‌ای که بین این دو دستگاه منعقد شده بود استان‌ها مکلف شدند تا همین وضعیت را انجام دهند.

پورشبانان با تاکید بر اینکه در موقعیت‌های مختلف احتمال وقوع بیماری های واگیردار است، افزود: با بروز بیماری های واگیر ممکن است که مراکز تجمعی دچار آسیب شوند و با تشکیل این کمیته انجام اقدامات پیشگیرانه اندیشیده می شود تا در صورت بروز هر نوع مشکلی اشخاص به همدیگر کمک کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: وجود همین پیش زمینه از قبل به بهزیستی کمک کرد تا در زمان شیوع ویروس کرونا این همکاری بین بخشی شکل گیرد به دلیل اینکه شروع این کار از قبل بود.

وی در خصوص فعالیت این کمیته با بروز بیماری کرونا، اظهار کرد: در بهزیستی کشور در مدت زمان کوتاهی و با یک کار تیمی شبانه روزی دستورالعمل ها و شیوه نامه های لازم از جمله ویزیت خانه های کودک و نوجوان، مهدهای کودک و کمپ ها  به ادارات بهزیستی استان ها ابلاغ شد.

دبیر کارگروه کرونای بهزیستی استان اصفهان، گفت: یک کمیته پیشگیری مبارزه با کرونا در ستاد بهزیستی کشور تشکیل شد و کمیته متناظر آن هم در همه ادارت کل بهزیستی استان ها تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: با دستورالمعل‌هایی که به بهزیستی اصفهان ابلاغ شد تمام مراکز توانبخشی و مهدهای کودک و همه مراکزی که فعالیت روزانه داشتند با شیوع کرونا ویروس تعطیل شدند تا از ازدحام جمعیت جلوگیری شود.

به گفته پورشبانان به دلیل شیوع واگیردار این ویروس مراکز ویزیت و مراقبت درمنزل نیز از فرستادن مراقبان به منازل خودداری کردند و راه جایگزین را برقراری تماس تلفنی، ارائه مشاوره به مددجوها و اعضای خانواده آنها،  آموزش های لازم در زمینه مراقبت و پیشگیری از ابتلا به این ویروس تا پشت سر گذاشتن این بحران به آنها ارائه شد.

شیوع ویروس کرونا و اجتناب از پذیرش مددجویان جدید

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: در حوزه مراکز شبانه‌روزی قضیه متفاوت‌تر بود و با توجه به اینکه مددجویان در این مراکز نگهداری می شوند، شیوه نامه ای به بهزیستی استان ابلاغ شد که حق پذیرش هیچ کدام از مددجویان جدید را برای مراکز نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه اجرای این شیوه نامه سختی هایی را برای مردم به دنبال داشت، اظهار کرد: خانواده هایی که مددجویان را برای مرخصی برده بودند مجبور شدند در منزل پذیرای مددجو باشند و از پذیرش افراد جدید نیز اجتناب کردیم و خوشبختانه با انجام این اقدامات میزان موارد ابتلا به حداقل ممکن رسید و هنوز هم با گذشت دو ماه از شیوع این ویروس در کشور این روند برای سلامت مابقی افراد ادامه دارد.

دبیر کارگروه کرونای بهزیستی استان اصفهان، گفت: در هفته اول شیوع ویروس کرونا تهیه اقلام بهداشتی بازار آشفته ای پیدا کرده بود و طی رایزنی با معاونت درمان و غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و همکاری این دو معاونت و ارائه کمک های لازم به بهزیستی استان در تهیه اقلام بهداشتی مانند ژل ضد عفونی کننده، الکل و دستکش انجام شد و با قیمت مناسب در اختیار مددجویان قرار گرفت.

پورشبانان با تاکید بر اینکه با مساعدت نیروهای مردمی، بسیج و سپاه پاسداران ضدعفونی مراکز بهزیستی انجام شد، اضافه کرد: این حرکت از اتفاق های خوشایند در این مدت شرایط بحرانی بود که بسیاری از اشخاص به صورت داوطلبانه و خودجوش در این فعالیت ها در مراکز بهزیستی اصفهان و شهرستان ها شرکت داشتند.

وی تصریح کرد: در اتفاق های مختلفی که در استان رخ می‌دهد شاهد حضور و مساعدت خیرین هستیم و با کمک مالی و خدماتی که انجام می‌دهند باعث همبستگی بیشتر و پیشرفت فعالیت در استان می شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: از سویی سیر این بیماری برای همه ناشناخته و مبهم بود و از سوی دیگر از قبل تجربه قرنطینه را نداشتیم، اما خوشبختانه در سطح استان اقدامات انجام شده  و قرنطینه خانگی برای پیشگیری از شیوع این ویروس قابل توجه بوده است.

پورشبانان با تاکید بر اینکه برای همه مراکز شبانه روزی یک کانال واتس آپ تهیه کردیم تا عضو این کانال باشند، گفت: همه مراکز مکلف هستند هر روز هشت صبح گزارش مربوط به وضعیت مراکز را اطلاع رسانی کنند.

دبیر کارگروه کرونای بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: یکی از عملکردهای بسیار خوب بهزیستی کشور در مدیریت کرونا این بود که علاوه بر یارانه ای که برای هر کدام از مددجویان در ماه به حساب مراکز واریز می شد یک سرانه ۹۳۰ هزار تومانی نیز به ازای هر مددجو به مراکز شبانه روزی در اسفندماه پرداخت شد.

وی تاکید کرد: برای مراکز روزانه که اکنون تعطیل هستند و قبلا از بهزیستی یارانه دریافت می کردند نیز یارانه ای با هدف جلوگیری از بروز مشکل  از نظر مالی، تعدیل نیرو، بیکاری پرسنل و ایجاد امنیت شغلی در شرایط بحران پرداخت شد.

کد خبر 16462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد