ارائه پیشنهاد "بازگشایی مهدهای کودک با ظرفیت محدود" به ستاد ملی مقابله با کرونا/ حقوق، مزایا و حق بیمه ۱۰۰ هزار نفر از پرسنل مهدها پرداخت نشده است

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای مهدهای کودک گفت: در حال تهیه پیشنهادی برای بازگشایی مهدها به ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

«سعید بابایی» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مهدهای کودک گفت: براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناویروس و ابلاغ دستور تعطیلی مهدهای‌کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، تمامی فعالیت‌های اجرایی این مراکز به صورت کامل متوقف شده‌ است.

وی ادامه داد: این امر باعث آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیری نظیر از بین‌ رفتن کامل درآمد این مراکز از اسفند ماه تاکنون، از دست دادن مشتریان و... به همراه داشته که در نهایت منجر به ایجاد مشکلات عدیده مالی و معیشتی برای صاحبان امتیاز و عدم امکان پرداخت تعهدات مالی شده است.  

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد ملک‌های مهدهای کودک استیجاری است و اجاره بهای این مراکز پرداخت نشده است. همچنین حقوق و مزایای بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل پرداخت نشده و همچنین حق بیمه پرسنل به سازمان تامین‌اجتماعی، اقساط بانکی و ... پرداخت نشده که نتیجه نهایی آن ورشکستگی صاحبان امتیاز و موج بیکاری خواهد بود.

بابایی خاطرنشان کرد: ۷۰۰۰ مهد در روستاها و ۱۸۰۰ مهد در مناطق آسیب‌خیز حاشیه شهرها با حداقل شهریه‌های ممکن برای برقراری عدالت آموزشی در حال فعالیت هستند که متاسفانه آنها نیز در این شرایط وضع دشواری دارند.

وی با اشاره به بخشنامه این سازمان به مراکز استان‌ها درباره عودت شهریه مهدهای کودک به خانواده‌ها گفت: براساس بخشنامه‌ای که در اسفند ماه برای استان‌ها ارسال شده است، دریافت شهریه ثابت اسفندماه بلامانع است. ملاک ما برای کار قرارداد منعقده بین مهدها و والدین است که با آگاهی امضا کرده‌اند. در خصوص باقی ماه‌ها دو راه وجود دارد؛ یا این که یکی از طرفین قرار داد را فسخ کند یا این که با توجه به اینکه این تعطیلی غیرمترقبه بوده است، در شرایط بحرانی مهدها، والدین محترم با تعلیق قرارداد خدمات دریافت نکرده را پس از پایان بحران و بازگشایی مهدها دریافت کنند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برخی از مهدها به علت این که مجوز فعالیت مضاعفی از آموزش و پرورش برای دوره پیش دبستانی دارند، بر اساس پروتکل ابلاغی آموزش و پرورش عمل کرده‌اند. یعنی بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، آموزش‌های مجازی را ارئه داده‌اند و شهریه را مسترد نکرده‌اند. قطعا این مورد در سن زیر پیش دبستانی هیچ موضوعیتی ندارد.

بابایی درباره کمک‌های ارائه شده به مهدهای کودک گفت: تسهیلات کم‌بهره بانکی مبتنی بر قرار گرفتن نام مهدها در این لیست با دستور رییس جمهور متعاقبا در اختیار مهدها (با شرایط قید شده اداره کار) قرار خواهد گرفت. خوشبختانه با پیگیری‌های رییس سازمان بهزیستی نام مهدهای کودک در فهرست نهایی شناسایی مشاغل زیان‌دیده ناشی از کرونا قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس قرار گفتن نام مهدها در زمره شغل‌های زیان‌دیده از کرونا، مربیانی که در مهدهای کودک شاغل بوده و کارفرما بر اساس قانون کار برای آنان حق بیمه پرداخت کرده است، می‌توانند از «بیمه بیکاری» استفاده کنند. همچنین در مکاتبه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اقتصادی رییس جمهور مسائل و مشکلات مهدهای کودک مطرح شده و پیگیر موضوعاتی چون درخواست معافیت از پرداخت مالیات به مدت ۶ ماه برای مهدهای کودک، تامین منابع لازم جهت استفاده پرسنل مهدهای کودک از بیمه بیکاری، معافیت یا استمهال از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود و پرسنل تا پایان بحران، استمهال اقساط بانکی صاحبان امتیاز مهدهای کودک و تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و یا کم‌بهره بانکی شده‌ایم.  

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بهره‌مندی مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی به عنوان کسب و کارهای زیان دیده ناشی از  تعطیلی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و جبران بخشی از ضرر و زیان وارده به آنها، خاطرنشان کرد: همچنین پویش «همدلی» جهت بخشش اجاره‌بهای ایام تعطیل توسط مالکان مهدهای کودک از طریق حمایت مستقیم ادارات کل بهزیستی و اعطای نشان «حامی کودک» و تقدیر رسمی از مالکان همراه توسط سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شده است.  

بابایی ادامه داد: همچنین با رئیس کل بانک مرکزی به منظور بهره‌مندی مهدهای کودک از تنفس سه ماهه در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی مکاتبات لازم انجام شده است و بخشش اجاره‌بهای ایام تعطیل کرونا توسط سازمان بهزیستی برای مهدهای کودک خصوصی که در املاک سازمان فعالیت دارند، نیز درخواست شده است. البته در مورد زمان پرداخت کمک‌ها و بیمه بیکاری باید اداره کل کار و تامین اجتماعی و بخش‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی پاسخ دهند، چراکه مبحثی عام و مربوط به تمام مشاغل زیان دیده از کروناست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت مهدهای کودک گفت: فعالیت مهدها دو جنبه نگهداری از کودکان و آموزش دارد. از منظر آموزشی شاید بتوان از راه دور آموزش‌ها را منتقل کرد، اما با توجه به کاهش یافتن دورکاری‌ها و همچنین نیاز مادران شاغل بخش‌های دولتی و خصوصی و حتی پرستاران و پزشکان کادر درمانی کشور نیازمند بازگشایی با ظرفیت کمتر مهدهای کودک جهت حمایت از این اقشار و کودکانشان هستیم. اگر مهدها بازگشایی نشود، ممکن است فرزندان این افراد دچار آسیب‌های دیگری شوند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: البته باید در بازگشایی مجدد با ظرفیت محدود مهدها تمامی موارد بهداشتی و ایمنی را در نظر داشت، همان گونه که برخی کشورهای دیگر با رعایت پروتکل‌های ایمنی اقدام به این بازگشایی کرده‌اند. از همین رو در حال تهیه پیشنهادی برای بازگشایی مجدد مهدها جهت رفع چندجانبه مشکل پیش آمده ناشی از تعطیلی مهدها برای ارئه به ستاد ملی کرونا هستیم.

بابایی خاطرنشان کرد: در کنار این نکته که باید در مباحث شهریه قانون رعایت شود و این امری ضروری است، حمایت از مهدهای کودک و بیش از یکصد هزار مربی آن در این برهه جهت باقی ماندن این مراکز فرهنگی، آموزشی اهمیت فراوانی دارد. به ویژه این که در نظر داشته باشیم هر مهدکودکی که تعطیل شود زمینه را برای رشد قارچ گونه مراکز غیرمجاز نگهداری کودکان فراهم خواهد کرد.

کد خبر 16355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد