در رسانه| گناباد| سالمندی جمعیت زنگ خطر شیوع کرونا در گناباد

درصد بالای جمعیت سالمند دغدغه افزایش ابتلا و شیوع بیماری کرونا را در شهرستان گناباد افزایش داده است و باید با رعایت خود مراقبتی و مسائل پیشگیرانه آسیب پذیری جامعه را کاهش داد.

سالمندان از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا محسوب می شوند ، پیری جمعیت به عنوان یک پدیده اجتماعی می‌تواند به عنوان فرصت یا تهدید جامعه را درگیر کند و با توجه به آسیب پذیری این رده سنی لزوم مراقبت از آنها در برابر کرونا ضروری است.

افزایش جمعیت سالمندان در گناباد به دغدغه مهم مسوولان تبدیل شده است و  ۱۲.۳۰ درصد جمعیت بیش از ۹۰ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند و این شهرستان دومین شهرستان سالمند کشور به شمار می‌رود.کمبود فرصت‌های شغلی در مناطق شهری و روستایی موجب تشدید مهاجرت از این شهرستان به دیگر نقاط کشور و افزایش جمعیت سالمندان آن شده است.

با توجه به استمرار معضل خشکسالی و کمبود فرصت‌های شغلی در این شهرستان بسیاری از جمعیت جوان جویای کار به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند و هم اکنون گناباد به نسبت جمعیت خود از پیرترین شهرهای کشور به شمار می‌رود. پیری جمعیت گناباد علاوه بر تاثیر منفی در روند توسعه موجب افزایش هزینه‌ها و خدمات تامین اجتماعی می‌شود چون سرانه خدمات در جمعیت سالخورده به مراتب بیشتر از جمعیت جوان است و کاهش تبعات آسیب پذیری سالمندان در برابر بیماری کرونا باید محور مهم برنامه ریزی های مسوولان ذیربط باشد و مورد توجه مردم و خانواده ها قرار بگیرد.

با توجه به آسیب پذیری بیشتر سالمندان در برابر بیماری کرونا باید با اقداماتی مانند ورزش، تغذیه مناسب و حفظ تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی و ماندگاری بیشتر در منزل و پرهیز از حضور در اجتماعات مخاطرات کرونا را در این قشر کاهش داد. با توجه به افزایش جمعیت سالمند در مناطق شهری و روستایی گناباد و از طرفی  روند رو به رشد شیوع بیماری کرونا فقدان توجه کافی به این مسائل زنگ خطری برای شیوع این بیماری در منطقه به شمار می رود.

رییس اداره بهزیستی گناباد می گوید: درصد بالای جمعیت سالمند دغدغه افزایش ابتلا و شیوع این بیماری در این شهرستان را افزایش داده است و باید با رعایت خود مراقبتی و مسائل پیشگیرانه آسیب پذیری جامعه را کاهش داد.

علی آراسته ادامه داد: هوشیاری همه  آحاد جامعه نسبت رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری کرونا ضروری است و قشر سالمند نیازمند توجه بیشتری هستند.

وی افزود: باید در کنار انجام اقدامات پیشگیرانه ، اضطراب را در سالمندان کاهش داد و اداره بهزیستی تلاش می کند در قالب جلسات مختلف سطح دغدغه مندی مسوولان را نسبت به آسیب پذیری قشر سالمند در مواجهه با بیماری کرونا افزایش دهد و عزم همگانی همه بخشهای جامعه و خانواده ها  و مسوولان نسبت به این امر ضروری است.

وی تصریح کرد: اضطراب و دلهره و افسردگی نسبت به خبرهای ناخوشایند و شیوع بیماری کرونا سطح ایمنی بدن افراد و به خصوص سالمندان را کاهش می دهد و باید با افزایش خود مراقبتی و رعایت سلامت بهداشت روان آسیبهای روحی را در این رده سنی کاهش داد.

کد خبر 16343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد