نقش رسانه در تقویت رابطه مسئولان و مردم / امروز وقت همدلی است

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه امروز وقت همدلی است و باید با تمام توان ایستادگی کنیم، تأکید کرد: نقش رسانه‌ها در تقویت رابطه بین مسؤلان و مردم در شرایط کنونی بسیار مهم است، چراکه باعث اعتماد هرچه بیشتر می‌شود

زهرا امینی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، به مجموعه وظایف و اقدامات این مجموعه در خصوص کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا پرداخت و اظهار کرد: فعالیت‌های این مجموعه در ۴ گروه کودکان، بانوان، معلولان، معتادان، افراد بی‌خانمان و زباله‌گردها ارائه شده و کماکان تا قطع شدن زنجیره کرونا ادامه دارد.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ما در این مجموعه کودکان هستند که اولین قدم در این حوزه تعطیلی مهدهای کودک بود، کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست از دیگر گروه‌های جامعه هدف هستند، برای کودکانی که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند اقدامات مطابق با پروتکل‌های دریافتی از دفتر شبه خانواده صورت گرفته است. در اولین گام منازل قرنطینه شدند و در این مدت هیچ ملاقات‌کننده‌ای نمی‌تواند به منازل این افراد مراجعه کند. همچنین اقدامات حفاظتی همچون خرید ماسک، مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و ... را در اختیارشان قرار دادیم.

غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان

امینی اظهار کرد: از جمله مباحث مهم کاستن استرس و غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بود، که در این ایام فعالیت‌های جانبی با هم‌فکری اتاق فکر برای این کودکان در نظر گرفته شد تا از این زمان استفاده بهینه داشته باشند. سازمان مبلغ ۴۵۰ هزار تومان به تعداد کودکان هر خانه جهت خرید اقلام بهداشتی اعتبار تزریق کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: کودکان کار از جمله اقشاری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، در استان مؤسسات «آرامش آفتاب» و «سپیده پگاه» فعالیت دارند که هر دو مؤسسه اقدامات خود را از جمله آموزش به خانواده‌ها به ویژه مادران، آموزش به کودکان جهت جلوگیری از شیوع کرونا انجام داده بودند. اداره کل بهزیستی نیز در ادامه فعالیت‌های مؤسسات اقدامات خود را با آموزش نفر به نفر آغاز کرد. همچنین از طریق اورژانس اجتماعی نیز اقدام به خدمت رسانی کردیم که اخبار با بارگذاری در سایت رسمی به برنامه‌ای کشوری تبدیل شد.

وی اضافه کرد: بسته‌هایی حاوی اقلام بهداشتی تهیه و در اختیار این کودکان قرار گرفت، با توجه به نزدیک شدن سال نو در آن بازه زمانی کودکان اقدام به دستفروشی می‌کردند که با تدابیر اتخاذ شده دستور جمع‌آوری تمامی دست‌فروشان صادر و آموزش‌ها برای تمام گروه‌های سنی حتی آنانی که تحت حمایت بهزیستی نبودند انجام شد. آموزش‌ها و حمایت‌های نقدی و غیرنقدی این مجموعه تا ریشه‌کن شدن کرونا بدون وقفه ادامه دارد.

۲۸۰ کودک کار در استان مرکزی

امینی گفت: فعالیت خیرین جای تقدیر بسیار دارد، این افراد نیک‌اندیش وظیفه حمایت معیشتی را برعهده دارند و ما به واسطه پشتیبانی این افراد خیر بسته‌های مواد غذایی را تهیه و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم. ۲۸۰ کودک کار در استان وجود دارند که تمام اقدامات حمایتی در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: برخی از بانوان آسیب‌دیده هستند که در خانه امن بهزیستی پرونده دارند و برخی از بانوان نیز سرپرست خانوار هستند، برای حمایت از این مجموعه از نظر اقلام بهداشتی و بسته‌های موادغذایی نیز تمام برنامه‌های حمایتی با رعایت اصول بهداشتی انجام شد، اقلام جهت پیشگیری از کرونا تهیه و درب منازل به خانواده‌ها تحویل داده شد. ۴۰۰ میلیون جهت حمایت از این افراد به استان تزریق شد که به خانوارهایی که از نظر مالی در سطح پایین‌تری بودند اعطا شد.

انجام  خدمات الکترونیکی

امینی افزود: برخی از فعالیت‌ها نیز به صورت الکترونیکی و تلفنی انجام شد تا از شیوع هرچه بیشتر ویروس جلوگیری شود. هدف ما این بود که خانواده‌ها مشکلات را از این طریق بازگو کرده و راه حل‌ها و خدمات را نیز از همین طریق دریافت کنند. گروه‌های همیار زنان نیز ما را حمایت کردند و در منازل کارگاه‌های تولید ماسک با محوریت معلولان ناشنوا و زنان بی‌سرپرست با مجوز صنایع غذا و داروی دانشگاه راه‌اندازی کردند.

وی در تشریح خدمات ارائه شده به معتدان، افراد بی‌خانمان و زباله‌گردها گفت: معتادان از سوی انجمن «تولدی دوباره» حمایت شدند. تفاهم‌نامه‌ای بین بهزیستی و این انجمن منعقد شده است، این تشکل خودرویی را تهیه کرده و روزانه غذا، مواد ضدعفونی، آموزش به معتادان و زباله‌گردها را در دستور قرار داده است، این افراد جدای از دیگر شهروندان نیستند و ما تمام تلاش خود را برای بازگرداندن آنان به جامعه خواهیم کرد تا از آنان نیروی سرمایه کشور بسازیم.

امینی بیان کرد: در کنار انجمن «تولدی دوباره» شلترها و DISها نیز به ارائه خدمات می‌پردازند. کمپ‌های ماده ۱۵ تعطیل شدند و تنها کمپ ماده ۱۶ در حال فعالیت است که در حال حاضر پذیرش ندارند. شلترها چون شبانه‌اند بسیار فعال هستند و خوشبختانه با حمایت‌های صورت گرفته تاکنون هیچ مورد کرونایی نداشته‌ایم.

انجام خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان

مدیر کل بهزیستی استان تصریح کرد: انجام فعالیت‌ها در رابطه با معلولان نابینا و ناشنوا در دو قالب افراد نگهداری شده در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی و معلولان ساکن در کنار خانواده‌ها انجام شده است. با شیوع ویروس کرونا مراکز روزانه تعطیل شد، اما سالمندان و معلولان حاضر در مراکز توانبخشی باید در همان مکان باقی می‌ماندند چون کسی را نداشتند، از این رو برای محافظت از سلامتی این افراد پروتکل‌هایی از تهران ابلاغ شد که طبق همه موازین رعایت شد، خوشبختانه تاکنون در سطح استان موردی از بیماری کرونا یافت نشده است.برای معلولان تحت پوشش نیز مبلغی از تهران واریز شد و برای ضایعه‌های نخاعی تا ۴۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.  

وی اضافه کرد: رسیدگی به امور نابینایان و ناشنوایان که جزو خانواده توانبخشی هستند برای ما بسیار حائز اهمیت است، با توجه به اینکه مراکز روزانه خدمت‌رسانی به این افراد تعطیل شد، اما ارائه خدمات قطع نشد و خدمت توسط مددکاران ادامه دارد. افراد نابینا و ناشنوا دارای آموزش‌های خاص هستند که به تمام موارد دقت شده است. حتی برای ناشنوایان مربی آشنا با فن اشاره به صدا و سیمای استان دعوت و آموزش رعایت بهداشت در شرایط کرونایی را تشریح کرد. درصدد هستیم در صورت امکان ماسک ویژه برای افراد ناشنوا تهیه و توزیع کنیم. همچنین فرم‌های خود ارزیابی برای کاهش استرس و اضطراب در اختیار مددجویان قرار داده شده است تا با پر کردن این فرم میزان استرس افراد مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 16318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد