در رسانه| اول قرنطینه بعد کمپ /  اقدام بهزیستی برای سامان‌دهی معتادان

نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استان، مدیرکل سازمان بهزیستی و رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری مشهد با موضوع سامان‌دهی معتادان متجاهر در ایام شیوع کرونا برگزار شد.

در هفته‌های اخیر با شیوع کرونا و تعطیل‌شدن برخی مراکز نگهداری از معتادان، متکدیان و کارتن‌خواب‌ها، از یک طرف افزایش شمار این افراد در گوشه‌وکنار شهر مشهد و از سوی دیگر عکس‌های دست‌به‌دست‌شده از سرپناه‌های چادری و پیت‌های روغن در کال‌ها و خرابه‌های اطراف شهر، در فضای مجازی، صحنه‌های ناخوشایندی را رسانه‌ای کرده است. همین موضوع چندروز قبل، واکنش محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، را نیز به‌همراه داشت. او ۳‌روز پیش در اینستاگرام خود نوشت: خوب است دستگاه‎هایی که متولی امر هستند و تعداد زیادی از این افراد را از کمپ‌های تحت نظارت خود رها کرده‌اند، پاسخ‌گو باشند و به مردم دراین‌زمینه اطلاع‌رسانی کنند. این موضوع، واکنش‌های مختلفی را در چند روز اخیر به‌همراه داشته است. دراین‌میان شهرداری مشهد از نبود اختیارات قانونی در جمع‌آوری معتادان و تخصیص اعتبار ۶۰ میلیاردریالی به بهزیستی برای رفع این مشکل می‌گوید و بهزیستی هم استعلام از مراجع بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا را دلیل تعطیلی مراکز نگهداری می‌داند. بااین‌حال دیروز نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استان، مدیرکل سازمان بهزیستی و رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری مشهد برای تعیین تکلیف این مسئله در استانداری برگزار شد تا سامان‌دهی معتادان متجاهر دوباره از سر گرفته شود.
در این نشست مصوب شد طبق پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا این معتادان ابتدا در مکانی قرنطینه اولیه شوند و پس از آن با تأییدیه سلامت به کمپ‌های نگهداری فرستاده شوند؛ البته اجرای این مصوبات منوط‌به تصمیم‌گیری نهایی ستاد مبارزه با کرونای استان در روز سه‌شنبه خواهد بود.

اقدام بهزیستی برای سامان‌دهی معتادان
معاون امور توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی در این باره بیان کرد: از اول اسفند و پس‌از شیوع کرونا، کمپ‌های نگهداری اجباری ماده‌۱۶ که محل نگهداری معتادان متجاهر بود، تعطیل شد، ولی کمپ‌های ترک اعتیاد باز هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
به گفته تنهاطلب در مراکز نگهداری اجباری ماده‌۱۶ فقط نحوه مصرف معتادان در مدت ۳ ماه نگهداری تغییر می‌کند و فرایند ترک اعتیاد در این مکان‌ها انجام نمی‌گیرد.
بازگشایی این مراکز با رویکرد متفاوت و طبق دستورالعمل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت که براساس آن، افراد به مدت ۱۵ روز در قرنطینه به سر می‌برند و پس از پالایش سلامت، به مراکز نگهداری ماده ۱۶ منتقل خواهند شد.

شهرداری متولی جمع‌آوری معتادان نیست
اما به گفته معاون فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد، شهرداری، مسئولیت و اختیار قانونی برای جمع‌آوری معتادان از شهر را ندارد و ازآنجاکه این افراد، در زمینه ابتلا به بیماری‌ها وضعیت بسیار شکننده‌ای دارند، نظر بخش‌های بهداشتی، پزشکی و ستاد کرونای کشور این بوده است که درصورت جمع‌آوری و نگهداری این افراد در یک مکان، احتمال ابتلای همه آن‌ها به بیماری کرونا افزایش خواهد یافت.
محمدمحسن مصحفی به این نکته هم اشاره کرد که حدود ۴ تا ۵ هزار نفر از معتادان که در کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری می‌شدند، به‌تدریج در معابر شهری رها شدند.
وی با اشاره‌به کمک ۶۰‌میلیاردریالی شهرداری مشهد در سال گذشته و امسال به سازمان بهزیستی برای سامان‌دهی وضعیت معتادان متجاهر بیان کرد: در گرمخانه‌های شهرداری، افراد کارتن‌خواب به‌میل خود حضور می‌یابند، درحالی‌که در کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر، نماینده مقام قضایی حضور دارد که این اختیار را به مسئولان امر می‌دهد تا حکم بازداشت برای نگهداری معتادان صادر شود.

سازوکار جدید برای خانه سبز،
اما «خانه سبز»، اصلی‌ترین گرمخانه زیرنظر شهرداری مشهد که مرکز اصلی نگهداری افراد کارتن‌خواب نیز به شمار می‌رود، از اول اسفند و به‌دلیل شیوع کرونا، با سازوکار جدیدی به ارائه خدمت به این افراد پرداخته است. رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری مشهدگفت: براساس محدودیت‌ها و لزوم رعایت نکات بهداشتی و به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا، تصمیم بر این شد که افراد به‌مدت یک ماه در این مکان قرنطینه شوند و اجازه خروج نداشته باشند.
محسن محبی افزود: علی‌رغم آنکه ظرفیت خانه سبز ۱۹۰ نفر است، هم‌اکنون ۴۷۰‌نفر در این محل که نسبت‌به بقیه مراکز شهرداری وضعیت بهتری دارد، نگهداری می‌شوند و قرنطینه شده‌اند.

کد خبر 16307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد