در رسانه| حمایت بهداشتی از کارتن‎‌خواب‌های خراسان رضوی در روزگار کرونا

از آغاز بحران کرونا و با هدف پیشگیری، اقدامات لازم ضدعفونی، ارائه حمایت‌های بهداشتی و توزیع اقلام بهداشتی به کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر در خراسان رضوی انجام شده است.

مشهد- ایرنا- کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر از آن دست گروههایی هستند که به قولی از زمین و زمان خورده‌اند و خود را فراموش شدگان روزگار می‌دانند اما در بحران کرونا حمایت بهداشتی و محافظتی از آنان به عنوان بخشی از جامعه خراسان رضوی به خوبی انجام می‌شود.

کرونا و شیوع آن در کنار همه درس‌های تلخ و شیرینی که داشت یک نکته عمیق را به همه یادآور شد و آن این که زندگی و حیات همه ما همچون زنجیری به یکدیگر وابسته و در رابطه‌ای مستقیم قرار دارد.

 کرونا ثابت کرد که این شعر سعدی را باید سرلوحه زیست و زندگی خود قرار دهیم که:

بنی آدم اعضای یک پیکرند ، که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار

در بحران کرونا ضرورت رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه از سوی تک تک افراد، ارائه خدمات و انجام حمایت‌های بهداشتی از اقشار آسیب‌پذیر به عنوان دستور کار جدی در اولویت قرار گرفت.

مراکز شبانه سرپناهی

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراکز شبانه سرپناهی در مشهد که شامل هفت مرکز می‌شود زیرپوشش بهزیستی قرار دارند که دو مرکز میزبان زنان و پنج مرکز ویژه اقامت مردان است.

حسین تنهاطلب افزود: از آغاز بحران کرونا و با هدف پیشگیری، اقدامات لازم ضدعفونی، ارائه حمایت‌های بهداشتی و توزیع اقلام بهداشتی به کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر انجام شد.

وی اضافه کرد: هر مرکز سرپناهی ظرفیت اسکان ۳۰ نفر را دارد که با فاصله دادن تخت‌ها و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نیز با انجام روزانه دو بار ضدعفونی هر مرکز تلاش شده تا نه تنها از شیوع احتمالی بیماری در این مراکز بلکه از انتقال بیماری از بیرون به داخل جلوگیری شود.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هم اکنون در مراکز شبانه سرپناهی یا همان شلترها در کنار رعایت فاصله‌گذاری و گندزدایی، استفاده از گان محافظ و ماسک و دستکش برای شاغلان و نیز مراجعه‌کنندگان هم اجباری شده است.

تنها طلب افزود: تا کنون هیچ گزارشی در خصوص ابتلای کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر مراجعه‌کننده به مراکز سرپناهی خراسان رضوی به بیماری کرونا ارسال نشده است.

وی اضافه کرد: به تمامی مراکز تحت نظارت بهزیستی اعلام شده است که ۲۵ درصد اعتبارات خود را در زمینه مبارزه و مقابله با کرونا هزینه کنند.

او ادامه داد: برای معتادان متجاهر و کارتن خواب و سایر مراکز خدمات دهی به معتادان به میزان ۳۰ میلیارد ریال یارانه در این بخش در نظر گرفته شده است.

پوشش ۱۰۰ درصدی مراکز خدمات اعتیاد

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در راستای پوشش کامل خدمات‌دهی به معتادان هر مرکز، ارائه خدمات به معتادان در استان شامل مراکز سرپناهی (اقامت شبانه)، کمپ‌های ماده ۱۶ و مراکز گذری ارائه خدمات به معتادان (دی.آی.سی) براساس ظرفیت، وسعت و میزان ارائه خدمات اعتباری به صورت یارانه ای انجام شده است.

تنهاطلب افزود: هم اکنون تعداد ۱۱ کمپ درمان و ترک اعتیاد ماده ۱۶(مراکزی که معتادان جمع‌آوری شده توسط نیروی انتظامی را با اقامت شبانه‌روزی در روند درمان و ترک اعتیاد یاری می‌کنند)، هفت مرکز سرپناهی(اقامت شبانه معتادان) و ۱۰ مرکز گذری(ویژه ارائه خدمات و اقلامی مانند سرنگ) در استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد:تمامی معتادان مقیم در کمپ‌های ماده ۱۶ که در حال طی کردن روند درمان و ترک اعتیاد هستند تحت شرایط سلامت از نظر نداشتن علایم بیماری کرونا از مرکز ترخیص می شوند و ملاقات در مراکز نیز تا اطلاع ثانونی ممنوع شده است.

کمک راهگشای خیرین

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در زمینه مبارزه با کرونا و حضور فعال در زمینه انجام اقدامات پیشگیرانه و توزیع اقلام بهداشتی، خیرین همچنان پیشقدم و عملکرد آنان راهگشاست.

حمیدرضا پوریوسف افزود: در این راستا با هدف هدفمندکردن کمک خیرین و جذب بیشتر کمکها "پویش صیانت از سلامت مددجویان" با هدف تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی در استان از پارسال در استان آغاز شده است.

وی به آغاز "پویش صیانت از سلامت مددجویان بهزیستی" از ۲۱ اسفند پارسال و ادامه آن تا پایان بحران بیماری همه‌گیر اشاره و بیان کرد: تلاش برای حفظ سلامت مددجویان زیرپوشش سازمان بهزیستی، کاهش اضطراب ناشی از شیوع بیماری کرونا در میان آنها و مراقبانشان در مراکز بهزیستی و نیز افزایش سطح آگاهی این قشر نسبت به بیماری همه‌گیر کرونا از اهداف راه‌اندازی این پویش است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی خراسان رضوی افزون بر ۱۲ هزار مددجو شامل شهروندان معلول، سالمند، افراد دچار بیماری روانی مزمن، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را زیر پوشش خدمات خود دارند.

پور یوسف افزود: از شهروندان خیر و نیکوکاران تقاضا داریم با مشارکت در این پویش خیر و خداپسندانه صیانت از سلامت مددجویان زیر پوشش بهزیستی، این سازمان را بیش از پیش در اجرای وظایف انسان دوستانه خود یاری کنند.

وی ادامه داد: شهروندان نیکوکار می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۷۴۱*۱* و نیز کد #۱۴۰۰۰۲۶*۴*۷۳۳* از طریق شبکه تلفن همراه اول و ایرانسل و همچنین واریز وجه نقدی به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۱۷۳۲۴ کمکهای خود را برای مشارکت در "پویش صیانت از سلامت مددجویان بهزیستی" در اختیار اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی قرار دهند.

کد خبر 16290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد