توزیع اقلام بهداشتی و ارائه خدمات آموزشی در میان کودکان کار و خیابان به منظور مقابله با ویروس کرونا

دکتر حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با حضور در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰، اقدامات بهزیستی در حمایت از کودکان کار و خیابان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شعار جهانی «خیابان جای کودک نیست» گفت: حضور کودکان در خیابان به نوعی کودک آزاری محسوب می شود و افرادی که به عناوین مختلف کودکان را استثمار و به کار کردن در خیابان وادار می کنند «مجرم» به شمار می روند.

وی با اشاره به عدم بازدارنگی برخوردهای قانونی با این مجرمان گفت: متاسفانه احکام قضایی که برای این جرم در نظر گرفته می شود به اندازه کافی بازدارنده نیستند و لازم است که با جدیت بیشتر با این افراد برخورد شود.

دکتر فرید در خصوص علل حضور کودکان در خیابان نیز گفت: برخی از این کودکان از راههای قانونی و غیر قانونی به کشور وارد می شوند و در حقیقت اتباع بیگانه هستند و در حدود ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان را نیز همین اتباع بیگانه تشکیل می دهند.

وی به مواردی دیگری نیز اشاره کرد و بیان داشت : مثلا کودکانی هستند که به دلیل فقر خانوار، اعتیاد پدر، زن سرپرست بودن خانوار و... مجبور به کسب و کار در خیابان هستند که لازم این برای هر یک از این موارد راهکارهای جداگانه ای در نظر گرفته شود.

وی همچنین به نتیجه مطالعه ای که توسط دانشگاه علوم بهزیستی انجام شده است اشاره کرده و افزود:بر اساس این مطالعه در برخی از ساعت ها در فصل تابستان بین ۷تا ۸ هزار کودک در خیابان ها مشغول به کار هستند.

دکتر فرید در خصوص آمار کودکان جمع آوری شده از خیابان نیز گفت: با همکاری سازمان های مردم نهاد سالانه در حدود ۳هزار و ۵۰۰ کودک در مراکز شبانه روزی و روزانه استان تهران پذیرش می شوند که خدمات مختلفی از جمله حمایت، نگهداری، توانمند سازی و ... به این کودکان ارائه می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین به حضور کودکان در سیستم های بازیافت اشاره کرد و خاطر نشان ساخت:برخی از پیمانکارانی که با شهرداری همکاری دارند، از کودکان برای زباله گردی استفاده می کنند که در این خصوص هم بخشنامه ای با عنوان «قرار منع به کار گیری کودکان در فرایند زباله گردی» ابلاغ شده است که شهروندان در صورت مشاهده سواستفاده از کودکان زباله گردی می توانند با سامانه های شهرداری تماس بگیرند و موضوع را گزارش بدهند.

وی همچنین به سلب حضانت از سرپرستان کودکان کار اشاره کرد و افزود: به طور قطع سلب حضانت به یکباره عملی نمی شود و باید در چندین مرحله صورت  گیرد، از این رو لازم است ابتدا حمایت های لازم از خانواده صورت گیرد و در صورت تکرار دوباره در سو استفاده از کودکان، حضانت سرپرستان با حکم قضایی سلب می شود بطوریکه تعدادی از کودکانی که در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند، دارای سرپرستان غیر موثری هستند که از آنان سلب حضانت شده است.

وی در پایان به بهره گیری از نیروهای اورژانس اجتماعی در حمایت از کودکان کار خبر داد و افزود: پس از شیوه ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته تاکنون، ۳هزار و ۷۰۰نفر از پرسنل اورژانس اجتماعی به توزیع اقلام بهداشتی و ارائه آموزش های مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بین کودکان کار، مشغول شده اند.

کد خبر 16276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =