کرونا مهدهای کودک را در آستانه ورشکستگی قرار داده است

مدیرکل دفتر امور کودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و ابلاغ دستور تعطیلی مهدهای‌کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، تمام فعالیت‌های اجرایی این مراکز به صورت کامل متوقف شده‌ و این امر آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری مانند تعطیلی و ورشکستگی آنها را می‌تواند در پی داشته باشد.

سعید بابایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعطیلی مهدهای کودک همچنین آسیب های دیگری مانند از بین‌ رفتن کامل درآمد این مراکز از اسفند ماه تا زمان بازگشایی مجدد و از دست دادن مشتریان (کودکان - جامعه هدف) به همراه داشته که در نهایت منجر به ایجاد مشکلات عدیده مالی و معیشتی برای صاحبان امتیاز، عدم امکان پرداخت تعهدات مالی از جمله پرداخت اجاره بهای مراکز با توجه به استیجاری بودن بالغ بر ۷۰ درصد ملک مهدها، پرداخت حقوق و مزایای بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل، پرداخت حق بیمه پرسنل به سازمان تامین‌اجتماعی و پرداخت اقساط بانکی شده که نتیجه نهایی آن ورشکستگی صاحبان امتیاز و موج بیکاری خواهد بود.

وی تصریح کرد: هفت هزار مهد در روستاها و یکهزار و ۸۰۰ مهد در مناطق آسیب خیز حاشیه شهرها با حداقل شهریه های ممکن جهت عدالت آموزشی در حال فعالیت هستند که آنها نیز در این شرایط وضع دشواری دارند.

حمایت های بهزیستی از مهدهای کودک

 مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره حمایت های در دست اجرا برای مهدهای کودک گفت:  تسهیلات کم‌بهره بانکی مبتنی بر قرار گرفتن نام مهدها در این فهرست با دستور ریاست محترم جمهور متعاقبا در اختیار مهدها با شرایط قید شده اداره کار قرار خواهد گرفت.

بابایی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های رئیس سازمان بهزیستی کشور، نام مهدهای کودک در فهرست نهایی شناسایی مشاغل زیان‌دیده ناشی از کرونا قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس قرار گفتن نام مهدها در زمره شغل‌های زیان‌دیده از کرونا، مربیانی که در مهدهای کودک شاغل بوده و کارفرما بر اساس قانون کار برای آنان حق بیمه پرداخت کرده است، می‌توانند از «بیمه بیکاری» استفاده کنند.

بابایی، مکاتبه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت طرح مسائل و مشکلات مهدهای کودک و همچنین مکاتبه با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، به منظور پیگیری، درخواست معافیت از پرداخت مالیات به مدت ۶ ماه برای مهدهای کودک، تامین منابع لازم جهت استفاده پرسنل مهدهای کودک از بیمه بیکاری، معافیت یا استمهال از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود و پرسنل تا پایان بحران، استمهال اقساط بانکی صاحبان امتیاز مهدهای کودک و تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و یا کم‌بهره بانکی و بهره مندی مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی به عنوان کسب و کارهای زیان دیده ناشی از تعطیلی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و جبران بخشی از ضرر و زیان وارده به آنها را از دیگر اقدامات بهزیستی در راستای حمایت از مهدهای کودک برشمرد.

 مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین پویش «همدلی» جهت بخشش اجاره‌بهای ایام تعطیل توسط مالکان مهدهای کودک از طریق حمایت مستقیم ادارات کل بهزیستی راه اندازی شده و نشان «حامی کودک» و تقدیر رسمی از مالکان همراه توسط سازمان بهزیستی کشور انجام می شود.

بابایی، مکاتبه با رئیس کل بانک مرکزی به منظور بهره مندی مهدهای کودک از تنفس سه ماهه در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی و درخواست بخشش اجاره‌بهای ایام تعطیل کرونا توسط سازمان بهزیستی برای مهدهای کودک خصوصی که در املاک سازمان فعالیت دارند، را از دیگر اقدامات بهزیستی عنوان کرد.

کد خبر 16258

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد