تغذیه مناسب در ایام شیوع ویروس کرونا

مژده حسینی کارشناس ناظر تغذیه گفت : تنوع غذایی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. با داشتن سیستم ایمنی قوی ، به کرونا مبتلا نمی شویم و یا درصورت ابتلا ، علائم خفیف و طول درمان کمتر خواهد شد ، درضمن تغذیه صحیح عوارض داروهای مصرفی مبتلایان به کرونا را کاهش می دهد.

مژده حسینی کارشناس ناظر تغذیه عنوان کرد : مصرف انواع میوه های قابل شستشو و ضدعفونی شده مانند موز، پرتقال، کیوی و ... ، انواع سبزیجات به شرط شستشو، ضدعفونی و تا حد امکان پخته شده، لبنیات پروبیوتیک کم چرب، تخم مرغ کاملا پخته شده، حبوبات، آجیل ها، به پیشگیری از کرونا کمک می کند.

همچنین برخی مواد غذایی باعث کاهش استرس می شود. موادغذایی مانند " جو " با افزایش سروتونین به کاهش استرس کمک می کنند . بعضی موادغذایی نیز باعث مهار کورتیزول ، آدرنالین می شوند. درواقع رژیم غذایی سالم می تواند با تاثیر روی کاهش استرس، منجر به افزایش سیستم ایمنی و کاهش فشار خون شود. کربوئیدرات های پیچیده مانند انواع غلات سبوس دار( جو و جو دوسر ) ، نان سبوس دار ، ترشح سروتونین از مغز را افزایش می دهند و به بهتر خوابیدن کمک می کنند.

منابع ویتامین Cمانند انواع مرکبات، هندوانه، کیوی ، توت فرنگی و... می توانند سطح هورمون های استرس را کاهش داده و باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی گردند.

منیزیوم سردرد ، استرس و خستگی را بهبود می بخشد. یک لیوان اسفناج پخته کمک به افزایش سطح منیزیوم می کند. پسته ، گردو و سایر مغزها منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری بوده و به پایین آمدن سطح کلسترول، کاهش احتمال ابتلا به دیابت و کنترل استرس کمک می کنند. بادام سرشار از ویتامین E بوده و همانطور که می دانیم این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. بادام همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B  است که برای کنترل استرس و افسردگی ضروریست.

نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب گرم قبل از خواب به کاهش استرس و داشتن یک خواب آرام و راحت کمک شایانی می نماید.

بهتر است در ایام کرونایی از مصرف فست فودها، نوشابه ها، کیک ، آب نبات ، شیرینی جات ، انواع کباب، تخم مرغ عسلی، آب میوه های صنعتی، گوشت های نیم پز، پرهیز شود . تا حد امکان از سبزیجات، بصورت ضدعفونی شده و ترجیحا پخته استفاده گردد.

امید است با تغذیه صحیح ، ورزش مناسب و  کنترل استرس ، از روزهای کرونایی لذت بیشتری ببریم.

کد خبر 16109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد