مدیرکل بهزیستی استان فارس  کارشناسان  خط ۱۲۳شبانه روزی مشغول پاسخگویی به تماس‌های شهروندان هستند

مدیرکل بهزیستی استان فارس در پی شیوع کرونا از افزایش تعداد کارشناسان پشت خط ۱۲۳ خبر داد

محمد صادق کشفی نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در ایران و اکثر نقاط جهان منجر به ماندن اجباری مردم در خانه‌ها شده است، گفت: در خانه ماندن افزون بر کلافه شدن، موجب پدیده آزار کودکان، سالمندان، معلولان و خشونت علیه زنان در برخی از خانواده‌ها شده است، از سویی پیامدهای اقتصادی و فشار روانی حاصل از وحشت این بیماری منجر به تعطیلی کسب و کارها و بیکاری شده و خشونت خانگی را تشدید کرده است.
به گفته مدیرکل بهزیستی فارس، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، این پدیده خاص ایران نیست و کشورهای درگیر این بیماری هم با خشونت دست و پنجه نرم می‌کنند. در این راستا، مراکز اورژانس اجتماعی که با هدف مداخله در موارد خشونت خانگی در سال‌های قبل راه اندازی شده‌اند و با توجه به حساسیت شرایط کنونی بیش از پیش در جهت خدمت رسانی به اقشار آسیب دیده اجتماعی فعالیت می‌کنند.
کشفی نژاد با بیان اینکه در روزهای اخیر با پیامک وزارت بهداشت برای هدایت خانوارها در صورت بروز مشکل خانوادگی از جمله کودک آزادی و همسرآزاری با این مراکز، تماس‌ها با ۱۲۳ چندین برابر روزهای گذشته افزایش یافته است، اعلام کرد: در پیوند با این موضوع، تعداد کارشناسان پشت خط ۱۲۳ افزایش یافته و این کارشناسان در ۳ شیفت صبح، عصر و شب به طور شبانه روزی مشغول پاسخگویی به تماس‌های شهروندان هستند و موارد مرتبط با گروه‌های هدف اورژانس در واحد مداخله در بحران تشکیل پرونده داده می‌شود.
به گفته مدیرکل بهزیستی فارس، سایر موارد نیز متناسب با نوع مشکل به منابع درون و یا برون سازمانی ارجاع داده می‌شوند. وی افزود: همچنین شهروندانی که نیازمند مشاوره فردی و یا مشاوره در خصوص کرونا هستند نیز به خط ۱۴۸۰ ارجاع می‌شوند. به غیر از فعالیت ۲ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان شیراز، ۲۰ مرکز اورژانس اجتماعی در ۲۰ شهرستان دیگر استان نیز مشغول خدمت رسانی هستند.
وی با تاکید بر اینکه اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی برای کمک به آسیب دیدگان اجتماعی است، تصریح کرد: گروه‌های هدف این برنامه زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزاردیده، معلولان و سالمندان در معرض آزار یا آزار دیده، افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار دارند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی است.
وی در ادامه به عملکرد مراکز اورژانس اجتماعی در سال گذشته پرداخت و گفت: در زمینه مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی، ۱۳ هزار و ۱۸۷ مورد داشتیم و در بخش خدمات اجتماعی سیار ۴۳ هزار و ۳۱۳ مورد بود.
کشفی نژاد با اعلام اینکه آمار تماس مرتبط با خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در سال گذشته ۳۲۵۰۷ را نشان می‌دهد، عنوان کرد: در مجموع اورژانس اجتماعی بیش از ۸۹ هزار مورد فعالیت داشته است.

کد خبر 15992

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد