دکتر علی محمد عطابخش با بیان اینکه 50 درصد این تماس ها طی 24 ساعت گذشته مربوط به اورژانس اجتماعی است گفت: این تماس ها در پی ارسال پیامک وزارت بهداشت مبنی بر اعلام هرگونه خشونت خانگی، کودک آزاری و سالمندآزاری به خط 123 اورژانس اجتماعی بهزیستی افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه 50 درصد دیگر تماس ها مربوط به اضطراب و استرس ناشی از کرونا و مسائل مرتبط با آن می باشد از مردم خواست برای دریافت خدمات مشاوره ای با خط 1480 مرکز صدای مشاور بهزیستی تماس بگیرند و موارد حاد آسیب اجتماعی را به خط تلفن 123 گزارش نمایند.
مدیرکل بهزیستی با اشاره به فعالیتهای اورژانس اجتماعی گفت: خدمات اورژانس اجتماعی شامل چهار فعالیت در زمینه وجود مراکز مداخله در بحران، خط تلفن ۱۲۳، خودروهای سیار اورژانس اجتماعی و همچنین فعالیت پایگاه خدمات اجتماعی است.
وی حجم اصلی فعالیتها در مرکز اورژانس اجتماعی مربوط به مشکلاتی از قبیل خشونت خانوادگی، اختلافات حاد خانوادگی، همسرآزاری، کودکان کار و خیابانی، خودکشی، طلاق و دیگر آسیبهای اجتماعی دانست و از مردم خواست تنها در صورت مشاهده چنین مواردی با خط 123 تماس بگیرند.
دکتر عطابخش با اشاره به فعالیت 24 ساعته خط 123 گفت: با توجه به شیوع کرونا تعداد مددکاران و مشاوران این مرکز نیز افزایش یافته است.
وی افزود: کارشناسان و مشاوران اورژانس اجتماعی در مواقع همسرآزاری، خشونت خانگی، کوک آزاری تلاش میکنند به صورت تلفنی به آنان کمک کنند و در صورت حاد بودن مشکل با تیم خدمات سیاراجتماعی اقدام به مداخله حضوری در محل می نماید و پس از بررسی موضوع و ارزیابی روانشناختی و اجتماعی مراجع، خدمات مربوطه را ارائه می نمایند.
مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطر نشان کرد: اقدامات مداخله ای در موارد خاص و بر حسب ضرورت با همکاری مراجع انتظامی و قضایی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه خدمات برنامه اورژانس اجتماعی صرفا مبتنی بر فرد نمی باشد و اقداماتی مبتنی بر اجتماع و خانواده صورت می پذیرد اظهار داشت: در اورژانس اجتماعی تلاش می شود مداخلات روانی اجتماعی قبل از مداخلات قضایی انتظامی صورت گیرد و همواره خدمات تخصصی و بموقع در دسترس گروه هدف قرار گیرد.
نظر شما