اظهارات بهزیستی درباره جمع آوری معتادان متجاهر

براتی سده درباره درست و غلط بودن اجرای مجدد طرح جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر در شرایط شیوع ویروس کرونا توضیحاتی داد.

فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درست و غلط بودن اجرای مجدد طرح جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر در شرایط فعلی، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر متوقف شود.

وی با بیان اینکه جمع آوری معتادان متجاهر می‌تواند خوب باشد، اما نگهداریشان هم در مراکز می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد، افزود: باید با توجه به این دو مسئله  تصمیم گیری شود.

براتی سده بیان کرد: جمع آوری معتادان مانند قبل از شیوع کرونا که دستگیر و غربالگری می‌شدند و پس از آن به مراکز نگهداری ارجاع داده می‌شدند، در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، چراکه در غربالگری و نگهداری آن‌ها باید توجه بسیاری شود. به عنوان مثال؛ ۱۰۰ معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شدند، ۲۰ نفر از آن‌ها در غربالگری مشکوک به ابتلا به کرونا بودند، اما آیا می‌توان اطمینان داد ۸۰ نفر دیگر مبتلا نشدند؟

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر نیاز داریم بعد از جمع آوری معتادان متجاهر و ارجاع آن‌ها به مراکز ماده ۱۶، آن‌ها در مرکزی به مدت دو هفته نگهداری و غربالگری شوند و از آن‌ها تست کرونا بگیریم زیرا فرستادن آن‌ها بدون بررسی های لازم به این مراکز ممکن است باعث ابتلای سایر معتادان حاضر در مراکز نگهداری به ویروس کرونا شود.

وی با اشاره به اینکه برای جمع آوری آن‌ها وزارت بهداشت باید پروتکلی را تهیه کند، ادامه داد: زمانی که آن‌ها را جمع آوری کردیم، فقط نمی‌توانیم تب‌سنجی کنیم. آیا به میزان لازم کیت تشخیص کرونا داریم؟ اما به فرض کیت‌های مورد نیاز در دست باشد، آیا نیروی کافی برای سنجش این افراد داریم؟ هزینه‌های دیگر نگهداری از معتادان متجاهر در قرنطینه را داریم که بپردازیم؟ صحبت کردن از جمع آوری معتادان متجاهر در شرایط فعلی و ویروس کرونا راحت نیست، چراکه مراکز ماده ۱۶ ما امکانات نگهداری از این معتادان را ندارند.

براتی تصریح کرد: اگر در حین جمع آوری و نگهداری از معتادان متجاهر اتفاقی برای این افراد رخ دهد، مسئولیت آن برعهده چه کسی است؟ بهزیستی زیر بار مسئولیت نگهداری از این افراد نمی‌رود، چراکه ورود آن‌ها به مراکز ممکن است جان افرادی که پیش از این در مرکز نگهداری می‌شدند را به خطر بیندازد.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: زمانی که این افراد خارج از مراکز باشند، مسئولیت آن‌ها بر عهده کسی نیست، اما ممکن است برای دیگران خطر آفرین باشند که ما برای آن هم فکری کردیم.

وی اضافه کرد: زمانی که علائم بیماری کرونا در معتادان متجاهر بروز پیدا می‌کند، این افراد خیلی درصدد پیگیری علت آن علائم نیستند، چراکه درگیر مصرف موادمخدر هستند و آگاهی از بیماری کرونا ندارند. حال ممکن است بگویید برای دیگران خطرناک هستند و می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند که باید بگویم این افراد در پاتوق ها حضور دارند که مردم عادی به آنجا نمی‌روند و حتی آن‌ها به دلیل مصرف موادمخدر در حالت عادی نیستند و گوشه ای نشسته اند و کاری به یکدیگر ندارند.

براتی سده با بیان اینکه سازمان بهزیستی از ابتدای شیوع ویروس کرونا طرحی با عنوان "پیشگیری از بروز بیماری کووید ۱۹ در بین معتادان بی‌خانمان " را اجرا می‌کند، گفت: تیم‌های بهزیستی به صورت سیار به پاتوق‌های معتادان متجاهر مراجعه می‌کنند و ضمن توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و موادضدعفونی کننده،   آموزش های لازم درباره پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را به آن‌ها می‌دهند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اگر در بین معتادان فردی نشانه‌های ویروس کرونا را داشت و مشکوک به این بیماری بود، با اورژانس تماس گیرد تا برای بردن این فرد اعزام شوند و باید بگویم تا زمانی که اورژانس برای فرد مورد نظر نیامده باشد نیروهای اعزامی بهزیستی محل را ترک نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در معتادان دیرتر بروز پیدا می‌کند، گفت: معتادان به دلیل مصرف موادمخدر که به نوعی مسکن است علامت‌هایی مانند بدن درد و ... را احساس نمی‌کنند، به همین دلیل علائم بروز نکرده و برای رفع آن کاری نمی‌توانند کنند.

براتی سده تصریح کرد: اگر بخواهیم معتادان را جمع آوری کنیم حتما باید براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت عمل کنیم که البته این پروتکل‌ها هم بسیار سفت و سخت است و نیاز به امکانات زیادی دارد و هزینه آن بالا خواهد شد و هزینه نگهداری از معتادان متجاهر همواره بر عهده ستاد مبارزه مواد مخدر است و در شرایط فعلی ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر باید پرداخت کند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: تمامی افرادی که از پاتوق‌های سابق خود مجدد جمع آوری شدند، از مراکز بهزیستی مرخص نشده بودند و فقط تعدادی از معتادانی که مدت ۶ ماهه نگهداریشان در مراکز به پایان رسیده بود و از لحاظ قانونی ما حتی یک روز هم نمی‌توانستیم آن‌ها را نگه داریم، بسیاری از آن‌ها از زندان فشافویه آزاد شدند و به این پاتوق ها آمده اند.

وی درباره آمار معتادان متجاهر، خاطرنشان کرد: طبق آماری که ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار معتادان متجاهر اعلام کرده است، نزدیک به ۶۰ هزار نفر در کل کشور و حدود ۱۶ هزار نفر در تهران معتاد متجاهر داریم.

کد خبر 15749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =