کاهش کودکان کار خیابان در پی آموزش پیشگیری از کرونا

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به ارائه آموزش‌های پیشگیری از کرونا به کودکان خیابان و خانواده‌های آنها و همچنین توزیع اقلام بهداشتی بین این افراد، از مردم خواست که در صورت فروش اقلام بهداشتی توسط کودکان کار خیابان، این اقلام را خریداری نکنند.

امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح وضعیت کودکان کار خیابان طی شیوع کرونا در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه بهزیستی قبل از شیوع این بیماری طرح حمایت از کودکان کار و خیابان را در دستور کار قرار داده بود، گفت: در این طرح کودکان کار خیابان جمع‌آوری می‌شدند، به همین دلیل با شیوع این ویروس اجرای آن متوقف شد.

وی با تأکید بر اینکه نگرانی از شرایط کودکان کار خیابان منجر شد طرح حمایت از آنها به نحو دیگری مورد توجه قرار گیرد، گفت: در شهر تهران طرح آگاه‌سازی خانواده‌های کودکان کار خیابان را اجرا کردیم که اثر مثبتی بر روند کنترل بیماری کرونا در بین این کودکان داشت.

کودکان بی‌سرپناه پذیرش می‌شوند

شاهرخی از فعالیت گسترده و ارتباط سازمان‌های مردم‌نهاد با خانواده کودکان خیابانی ایرانی سخن گفت و افزود: با اجرای طرح آگاه‌سازی از میزان حضور کودکان در سطح خیابان کاسته شد. با توجه به اینکه کودکان کار خیابان هم در معرض بیماری قرار دارند و هم می‌توانند ناقل بیماری باشند، آموزش‌های لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد همکار با بهزیستی، به این دست از کودکان در سطح شهر ارائه شد. با توجه به مصوبه شورای معاونان و رئیس سازمان بهزیستی، اقلام بهداشتی تهیه و به صورت بسته‌های بهداشتی در بین بچه‌ها توزیع شد؛ این اقدام در فواصل زمانی مناسب همچنان ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: اقلام بهداشتی را نمی‌توانیم در بسته‌های بزرگ در اختیار کودکان کار خیابان قرار دهیم، چرا که امکان دارد این اقلام از آنها گرفته و فروخته شود یا اینکه خود کودکان را مجبور به فروش اقلام بهداشتی کنند.  

شاهرخی در خصوص وضعیت مراکز نگهداری از کودکان کار خیابان نیز گفت: این مراکز با رعایت اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های ارائه شده و با در نظر گرفتن قرنطینه، تست‌ها و معاینات پزشکی اولیه کودکان بی‌سرپناه را همانند گذشته طی دوران شیوع کرونا پذیرش می‌کنند. همچنین، آمارها نشان می‌دهد که پس از آموزش‌ و توزیع اقلام و نگهداری کودکان بی‌سرپناه در مراکز بهزیستی، شاهد کاهش حضور این کودکان در سطح خیابان‌های شهر بوده‌ایم؛ البته این تعداد به صفر نرسیده است.

اقلام بهداشتی را از کودکان کار خیابان نخرید

وی توصیه کرد: در صورتی که مردم شاهد فروش ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی‌کننده و ... از سوی این کودکان بودند، اقدام به خرید این اقلام نکنند، چرا که این اقلام برای استفاده این کودکان به آنها داده شده است و به این کودکان سفارش کنند که آنها از این وسایل بهداشتی استفاده کنند.

شاهرخی در پاسخ به این سؤال که شیوع کرونا در کدام بخش از فعالیت‌های بهزیستی نگران‌کننده‌تر است؟ گفت: بیشترین نگرانی ما در حوزه اجتماعی است. با توجه به رخدادهای پیش آمده و تأثیرات اقتصادی شیوع کرونا بر تمام اقشار جامعه، این مشکلات بر روی خانواده‌های مددجوی سازمان بهزیستی نیز تأثیرگذار بوده است. بسیاری از خانواده‌های مددجوی بهزیستی که مشاغل جزئی هم داشتند؛ مشاغل موقت خود را از دست داده‌اند و درآمد آنها بسیار کاهش یافته است. بدین جهت در حال اجرای تمهیداتی هستیم تا از این خانواده‌ها حمایت کنیم. همچنین نگران زیان‌های اقتصادی پس از کرونا هستیم که جلسات مربوط به آن در حال برگزاری است و تلاش داریم با برنامه‌ریزی‌ فشار تأثیرات منفی اقتصادی را کاهش دهیم.

کد خبر 15726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =