مقیمان مراکز شبانه روزی بهزیستی هر 12 ساعت یک بار ارزیابی کرونا می شوند

971 نفر از مقیمان مراکز شبانه روزی بهزیستی استان یزد به منظور اقدامات شناسایی زودهنگام، درمان و پیشگیری از شیوع کرونا روزانه دوبار تب سنجی و اکسیژن سنجی خون می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اعلام این خبر گفت: ضدعفونی کردن این مراکز نیز به ‌صورت روزانه در دستور کار قرار دارد.
علی محمد عطابخش با اشاره به اقدامات بهزیستی استان یزد برای پیشگیری از ابتلا جامعه هدف بهزیستی در مراکز مراقبتی به بیماری کرونا، اظهار کرد: از بدو انتشار ویروس کرونا در کشور، کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیردار در بهزیستی  استان یزد اقدام به تشکیل تیم نظارتی متشکل از پزشکان و کارشناسان بهزیستی استان و شهرستان به منظور انتقال مفاهیم آموزشی به کارکنان شاغل در مرکز اقامتی، اجرای فرامین حفاظتی، نحوه نظارت و آمارگیری روزانه این مراکز نمود.


وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه مقابله با کرونا ویروس در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی به صورت زودهنگام و از 27 بهمن ماه 1398 عملیاتی ‌شد، گفت: تاکنون بالغ بر 58 بخشنامه و 11 دستورالعمل صادره از کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیردار سازمان بهزیستی کشور به تفکیک نوع فعالیت تخصصی مراکز (اعم از نگهداری معلولین، سالمندان و بیماران روانی مزمن) به عوامل ذیربط ابلاغ و مفاد آن اجراء گردیده است.


وی تجهیز و راه اندازی بخش های قرنطینه و اطاق بیمار با پرسنل مجزا از بخش اصلی در این مراکز و ممنوعیت ملاقات و پذیرش های جدید با هدف کنترل سرایت و آلودگی به عفونت کروناویروس از جمله این اقدامات انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی استان یزد در خصوص فوت 2 نفر از مقیمان یک مرکز نگهداری معلولین در شهرستان میبد نیز افزود: علیرغم بکارگیری تدابیر حفاظتی متعدد، متاسفانه دو سالمند مقیم این مرکز، یک سالمند با سابقه قبلی بیماری سرطان و تحت شیمی درمانی و همچنین یک سالمند دیگر مشکوک به کرونا هریک پس از اعزام به بیمارستان با توجه به بررسی های اولیه تست های خونی و تصویرنگاری ریه ها، هرچند از نظر بالینی به نفع کرونا تشخیص داده نشده بودند اما با اینحال چندین روز در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفته بودند.


وی افزود: متاسفانه بعد از فوت، نتیجه قطعی ابتلا آنها به کرونا مسجل گردید اما با اقدامات مقابله ای سریع و مناسب، خوشبختانه از ادامه سرایت و گسترش آلودگی به دیگر مقیمان مرکز جلوگیری بعمل آمد.
 دکتر عطابخش خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع قابل ملاحظه بیماری در استان و به ویژه در شهرستان میبد و اردکان به نسبت سایر شهرستان های تابعه استان، هرچند از همان ابتدا نگرانی هایی برای مقیمان مراکز بهزیستی همچون دیگر شهروندان وجود داشت اما نبایستی از یاد برد که نظارت دقیق و مستمر سازمان بهزیستی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان در اجرای پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا در مراکز درجریان است.


 وی بر تشدید نظارت ها در مراکز بهزیستی تاکید کرد و اظهار داشت: مجموعه ای از اقدامات پیشگیرانه در مراکز از جمله تب سنجی و اکسیژن سنجی خون مقیمان و پرسنل، ضدعفونی کردن روزانه مراکز، بهره گیری از وسایل حفاظتی توسط پرسنل و اعمال محدودیت های شدید تردد و تماس با افراد مشکوک یا مبتلا در مراکز به نحوی است که عمدتاً امکان اجرای آنها در منزل وجود ندارد و از این بابت، توصیه اکید بر استمرار نگهداری این مقیمان در مراکز مراقبتی است که در حال حاضر محیطی با مصونیت بسیار بیشتر در حفاظت از آلودگی در مقایسه با منازل را فراهم نموده اند.


وی در خاتمه از مجاهدت های کلیه مسئولین، پزشکان، پرستاران، مراقبین، مادریاران و خدمه شاغل در 16 مرکز شبانه روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی که بالغ بر 850 نفر می باشند در مقابله با شیوع کروناویروس و تحمل شرایط سخت این دوران تشکر و قدردانی نمود.

کد خبر 15698

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد