معتادان متجاهر تهرانی ساماندهی می شوند

مدیرکل بهزیستی استان تهران از جمع آوری و ساماندهی پنج هزار معتاد متجاهر در استان پس از تایید ستاد مبارزه با کرونا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، امین شاهرخی با اشاره به وضعیت معتادان متجاهر در سطح شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه جلسه ستاد مبارزه مواد مخدر استان در بهمن ماه سال گذشته قرار شد تا پنج هزار معتاد متجاهر جمع آوری و ساماندهی شوند که به دلیل شیوع ویروس کرونا بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا مبنی بر جلوگیری از تجمع افراد، این طرح موقتا متوقف شد.

وی با اشاره به حضور معتادان در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری) بر اساس مهلت قانونی سه و 6 ماهه بیان داشت: هر فرد معتاد متجاهر جمع آوری شده از سطح شهر طبق دستور قضایی بستری و ترخیص می شود و قانون اجازه نداده است تا حتی فردی یک روز بیشتر از مهلت قانونی تعیین شده در این مراکز نگهداری شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: یکی از مراکز پر تعداد نگهداری معتادان، مرکز فشافویه تحت نظر سازمان امور زندان ها با ظرفیت بیش از ۶ هزار نفر است و بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا هیچ گونه پذیرش جدیدی در این مراکز انجام نمی شود.

 وی ادامه داد:  از مراکز بهزیستی حدود ۵۰۰ معتاد نیز که طول دوره درمان آنان به اتمام رسیده بود مرخص شدند که به علت محدودیت ظرفیت گرمخانه ها برای نگهداری، شاهد حضور معتادان در سطح شهر شدیم.

شاهرخی از تشکیل جلسه اضطراری ستاد مبارزه با مواد مخدر در استانداری تهران خبر داد و گفت: در جلسه ای که با حضور استاندار تهران و مسئولان نهادهای مربوطه برگزار شد و در آن پیشنهاد شد تا حدود پنج هزار معتاد متجاهر جمع آوری و مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر به هفت تا هشت ماه افزایش یابد و ترخیصی ها کم شود.

وی افزود: این مصوبه نیاز به تایید مراجع قضایی و ستاد مقابله با کرونا دارد تا به سرعت اجرایی شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران به جزئیات جمع آوری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: در این طرح معتادان متجاهر با رعایت نکات بهداشتی و غربالگری شدید در دو مرحله با ارزیابی و بررسی علایم بالینی و پاراکلینیکی جمع آوری می شوند و در این میان اگر فردی مشکوک به ابتلا به کرونا باشد به مراکز درمانی ارجاع داده می شود و در غیر این صورت در مراکز در نظر گرفته شده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بهزیستی تهران ۲ مرکز را برای غربالگری معتادان در نظر گرفته است تا با رعایت مسائل بهداشتی شاهد جمع آوری معتادان باشیم.

شاهرخی تاکید کرد: اکنون پنج هزار معتاد در مراکز ترک اعتیاد در حال نگهداری و غربالگری و بر اساس گزارش ها حدود پنج هزار معتاد در سطح شهر هستند.

به گفته وی، تاکنون هیچ گزارشی از ابتلای معتادان به ویروس کرونا در مراکز ترک اعتیاد گزارش نشده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 15570

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد