سامانه « خود ارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران ویروس کرونا» راه اندازی شد

سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران ویروس کرونا، به منظور غربالگری هوشمند افراد جامعه و پیشگیری از آسیب های روانی-اجتماعی ناشی از این بحران، توسط سازمان بهزیستی کشور راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، دکتر مرضیه فرشاد در گفتگو با واحد خبر سازمان صدا و سیمای مرکز اصفهان، ضمن اعلام این خبر گفت: سلامت روان، جزیی از مفهوم سلامت است که در دوران شیوع ویروس کرونا باید توجه ویژه ای  به آن داشت.  
وی با ارائه گزارشی از عملکرد پیشگیرانه بهزیستی استان در خصوص ویروس کرونا، گفت: در سطح استان 120 مرکز شبانه روزی فعال هستند که در قرنطینه کامل به سر می برند و کلیه اصول بهداشتی مراقبتی در آنها رعایت می گردد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: علاوه بر این مراکز، حدود 80 مرکز به صورت شبانه روزی یا به صورت تیم های سیار همچون شلتر، تی سی و موبایل ون به ارائه خدمات می پردازند. دو موبایل ون با حضور در پاتوق ها و مناطق حاشیه ای، بسته های بهداشتی و ارزاق بین افراد توزیع می کنند و با ارائه آموزش های لازم به دنبال کنترل و کاهش شیوع این ویروس در این مناطق هستند.
مرضیه فرشاد افزود: خط 1480 در از اسفند ماه 98 تا الان در سه شیفت از ساعت 8 صبح تا 12 شب به هم استانی های عزیز خدمات مشاوره ای ارائه می کند. آمار ها نشان می دهد تعداد تماس ها با خط 1480 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دوبرابر شده است.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در کنار پیامد های منفی که ویروس کرونا می تواند ایجاد کند؛ آسیب به سلامت روان افراد و به تبع آن کاهش بهزیستی روانی اجتماعی مردم عزیز، دور از ذهن نیست. به همین جهت ما متعقدیم می بایست از تمامی ظرفیت ها برای غربالگری و ارائه خدمات روانشناختی استفاده کرد. در همین راستا دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در قالب طرح محب (مشاوره و حمایت های روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان ساخت) با تشکیل کارگروه علمی و فنی، تدوین محتوی و زیرساخت و فن آوری؛ سامانه «خود ارزیابی وضعیت روانشناختی» را طراحی کرد که در این فرآیند، خدمات بر اساس سطح بندی و سیستم ارجاع ارائه خواهد شد. .  افراد پس از مراجعه به سامانه به نشانی http://corona.behzisti.ir ضمن تکمیل اطلاعات جمعیت شناختی، به سوالات تخصصی پاسخ خواهند داد. در صورتیکه فرد در هر یک از آیتم ها از حد طبیعی عبور کرده باشد، به منظور افزایش دقت در ارزیابی به تناسب نمره، سوالات دیگری را پاسخ خواهد داد. سپس در پایان فرآیند، متناسب با نمره غربالگری، توصیه های روانشناختی ارائه می شود.
مرضیه فرشاد قابلیت دیگر سامانه را ارجاع به صدای مشاور  (۱۴۸۰) سازمان عنوان کرد و گفت: بدین صورت افرادی که در گروه امتیازی بالاتر از حد طبیعی قرار می گیرند (تنش شدیدتری را تجربه می کنند)، می توانند با ارائه شماره تلفن و کد ملی در سامانه خود ارزیابی روانشناختی؛ کد شناسه خدمت دریافت کنند و با صدای مشاور تماس (۱۴۸۰) بگیرند تا از خدمات تخصصی بهره مند شوند و چنانچه بر اساس  تشخیص و مصاحبه مشاوران و روانشناسان صدای مشاوره (۱۴۸۰)، به خدمات تخصصی نیاز باشد، به مراکز تخصصی سازمان ارجاع می شوند.
وی افزود: این چرخه تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است تمامی فرآیند خدمت به صورت رایگان ارائه می شود.  

مدیر کل بهزیستی استان در پایان ابراز داشت: امیدواریم با مراجعه مردم به سامانه خود ارزیابی روانشناختی؛ ارتقای کیفیت زندگی، کاهش تاثیرات منفی اجتماعی و مدیریت و پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی، اقدامات به موقع و در دسترسی را شاهد باشیم و بار سیستم بهداشتی و درمانی کشور در خصوص ویروس کرونا را کاهش دهیم.

کد خبر 15564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد