۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
اوتیسم، سکوت در یک دنیا هیاهو

روز جهانی اتیسم فرصت و بهانه ای است برای آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی در مورد “ اختلال طیف اتیسم”.آگاه سازی همگانی میتواندفرصتی فراهم سازد برای بهره مندی این عزیزان از بدیهی ترین حقوق فردی و اجتماعیشان.

چهاردهم فروردین مصادف با دوم آوریل ، روز جهانی اتیسم نامگذاری شده است.این روز فرصت و بهانه ای است برای آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی  در مورد “ اختلال طیف اتیسم

”آگاه سازی همگانی میتواندفرصتی فراهم سازد برای بهره مندی این عزیزان از بدیهی ترین حقوق فردی و اجتماعیشان.

از یک طرف آینده زندگی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در گرو تشخیص ومداخله بهنگام میباشد و از طرف دیگر اهمیت برخورداری از حقوق شهروندی برای این کودکان ونوجوانان و خانواده هایشان است که هر دوی اینها جز در زیر چتر آگاه سازی و حساس سازی جامعه نسبت به این اختلال، ممکن نمیشود.

همه بایدآگاه شوند که اختلال طیف اتیسم با نقص در مهارت های ارتباطی وتعامل اجتماعی خود را نشان میدهد، نقصی که باعث میشود این افراد دنیا را به گونه ای متفاوت ادراک کنند و به گونه ای متفاوت رفتار کنند.

در همین راستا دکترمسعود فیروزی، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی همزمان با روز جهانی اتیسم در خصوص فعالیت های این سازمان برای افراد دارای اختلال اتیسم اظهارداشت:  در مراکز اوتیسم بیش از300 کودک و نوجوان  2 تا 18 سال اوتیسمی داریم که تحت پوشش آموزش امکانات توانبخشی هستند.

وی افزود:در بهزیستی خراسان رضوی 8 مرکز اتیسم در سطح استان داریم که 6 تا در مشهد و دو مرکز در شهرستان نیشابور و کاشمر فعال هستند.اما اتیسم اختلالی ناشناخته است  و دسترسی ها در تمام استان وجود ندارد به همین دلیل شاید بسیاری از خانواده ها به مراکز اوتیسم مراجعه نکنند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: اطلاع رسانی در سطح استان داریم اما هستند افرادی که یا آگاهی نسبت به این بیماری و مراکز اتیسم ندارند و یا تمایلی به مراجعه  ندارند بنابراین نمی توان آماری دقیقی از افراد دارای اختلال اتیسم ارائه داد.

فیروزی گفت: افراد دارای اتیسم می توانند در بهزیستی تشکیل پرونده بدهند و در کمیسیون تشخیص معلولیت به مراجع توانبخشی معرفی می شوند اما اگر سن این افراد بالای 18 سال باشد به مراکز حرفه آموزی و یا بیماران روانی معرفی می شوند اما برای زیر 18 سال خدمات آموزشی ویژه ای ارائه می شود و برنامه غربال اتیسم به صورت دائم اجرا می شود و ویژه خانواده ها نیز آموزش هایی ارائه می شود.

وی افزود: اتیسم یک اختلال رشدی عصبی است که بیشترین نمود آن در مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی، نمی توانند ارتباط برقرار کنند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهارداشت:ما یک گروه 2 تا 5 سال داریم که الزاما باید از مراکز بهزیستی استفاده کنند و پس از آن از طریق سنجش آموزش و پرورش می توانند به مدارس استثنایی ویژه اتیسم معرفی شوند اما افراد اتیسمی که سطح هوش پایین تری دارند و نمی توانند در مدارس استثنایی پذیرش شوند باید تا سن 18 سال در مراکز آموزشی اتیسم بهزیستی مهارت های لازم را فرا بگیرند.

اگر اتیسم در سنین اولیه تشخیص داده شود و مداخلات به هنگام و آموزش و توانبخشی به موقع برای او انجام شود قطعا عوارض کمتری در آینده خواهد داشت و با مشکلات کمتری در بزرگسالی روبه رو خواهد بود.

کد خبر 15514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد