گزارش| مروری بر اقدامات بهزیستی در حمایت کرونایی از مددجویانش

یکی از نگرانی‌های اصلی بعد از شیوع کروناویروس در کشور ابتلای افرادی نظیر سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابان، معتادان، افراد بی‌خانمان و ... بود، چراکه این افراد نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیری بیشتری داشتند، از این رو سازمان بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به این اقشار، به عرصه حمایتی و خدمات‌دهی به آنها وارد شد.

به گزارش ایسنا، بر این اساس سازمان بهزیستی اولین دستورالعمل و بخشنامه برای مواجهه با کرونا را در پنجم بهمن ماه تهیه و ارسال کرد. همچنین از تاریخ دوم اسفندماه، کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در ستاد مرکزی و تمام ادارات کل سازمان بهزیستی تشکیل شد. به این ترتیب دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای مبارزه با ویروس کرونا برای تمام مراکز تحت پوشش این سازمان ارسال شد.

پرداخت سرانه ۷۰۰ هزار تومانی تهیه مواد بهداشتی به مراکز شبانه روزی

اگرچه پس از اعلام رسمی مشاهده اولین موارد ابتلا به کروناویروس سازمان بهزیستی اقدام به تعطیلی تمام مراکز روزانه خود کرد، اما در خصوص مراکز شبانه‌روزی تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفت. به گفته قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور برای مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان و افراد دارای معلولیت و معلولان ذهنی و جسمی و حرکتی و بیماران روانی مزمن که بیش از هزار مرکز در سراسر کشور هستند، دستورالعمل‌هایی از جمله اختصاص اتاق قرنطینه و بیمار در مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت، افراد بیمار دارای اعتیاد و ... صادر شد.

همچنین بعد از اعلام موارد مبتلا به کروناویروس در کشور ملاقات‌ با این افراد در این مراکز لغو شدند.
 پرداخت مبلغ ٧٠٠ هزار تومان به ازای سرانه مراکز شبانه روزی حوزه امور آسیب دیدگان جهت تهیه وسایل بهداشتی اعم از مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک برای کارکنان و مقیمان مراکز فوق از دیگر اقدامات بهزیستی در این راستا بوده است.

ارایه کمک هزینه ۲۵۰ هزار تومانی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده به معلولان شدید و خیلی شدید

یکی دیگر از اقدامات این سازمان واریز کمک هزینه ۲۵۰ هزار تومانی به معلولان شدید و خیلی شدید بود که با کمک ۱۰ میلیاردی بنیاد مستضعفان محقق شد. این هزینه به حساب معلولان دارای ضایعه نخاعی که در منزل نگهداری می‌شوند و معلولان خیلی شدیدی که در بستر بوده و در منزل هستند واریز شده است.

کمک به شیرخوارگاه‌ها

براساس اعلام رئیس سازمان بهزیستی کشور برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در شیرخوارگاه‌های سراسر کشور و مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مبالغی به حساب خیریه‌هایی که متولی نگهداری آنها هستند جهت تهیه اقلام و وسایل بهداشتی واریز شده است.

سامانه تلفنی ۱۴۸۰ برای ارائه مشاوره روانشناسی

به گزارش ایسنا، بعد از شیوع کروناویروس سازمان بهزیستی کشور همچنین اعلام کرد تا افرادی که از اضطراب ناشی از شیوع کرونا رنج می‌برند با سامانه تلفنی ١۴٨٠ تماس بگیرند. این سامانه آماده ارائه مشاوره‌های روانشناسی توسط روانشناسان بهزیستی به مردم سراسر کشور است تا افرادی که دچار اضطراب یا استرس ناشی از ابتلا به کروناویروس هستند با این خط تماس بگیرند. این سامانه رایگان از ٨ صبح تا ٨ شب خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

به دنبال افزایش مدت زمان شیوع کرونا ویروس و درگیر شدن کادردرمانی با بیماران مجید رضازاده، معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی بخش ویژه مشاوره برای کادر درمانی کشور در سامانه تلفنی ۱۴۸۰ خبر داد.

خدمات این سامانه تلفنی ابتدا در اختیار همه گروه‌های مردم قرار داشت اما بعد از مشاهده نیاز کادر درمان به دریافت مشاوره‌های روانشناسی به دلیل ارتباط مستقیم با افراد درگیر این بیماری، کد ویژه‌ای نیز برای این افراد در خط ۱۴۸۰ درنظر گرفته شد. به این ترتیب درمانگران با استفاده از کد ویژه خودشان مشاوره مخصوصی را دریافت کنند؛ مشاوره ویژه‌ای که برای این افراد در نظر گرفته شده است شامل پیگیری مشاوره است. در واقع اگر این افراد نیاز به مداخلات تکمیلی داشته باشند به مراکز مشاوره داوطلب سازمان بهزیستی کشور ارجاع داده می‌شوند و از این طریق پیگیری می شوند و دفعات مشاوره آنها بیشتر خواهد شد.

تمدید مهلت مجوز مراکز و موسسات تحت پوشش تا تیرماه ۹۹

 ۱۵ اسفندماه نیز سازمان بهزیستی کشور با صدور اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت مجوز مراکز و موسسات تحت پوشش تا تیرماه ۹۹ خبر داد.
به این ترتیب سازمان بهزیستی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از مراجعه حضوری صاحبان امتیاز به ادارات بهزیستی در سراسر کشور، مهلت تمدید مجوز مراکز و موسساتی که از اسفند ماه سال جاری تا خرداد سال آینده بود با یک ماه تاخیر و از تیر ماه انجام خواهد شد، لذا این مراکز و موسسات در این مدت مشکلی از جهت تمدید نخواهند داشت.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: لازم به ذکر است، مراکز و موسساتی که فرآیند نظارتی مفتوح دارند شامل این بخشنامه نمی‌شوند.»

جبران ضرر اقتصادی «مهدهای کودک» درپی تعطیلات اخیر

از تاریخ ۲ اسفندماه مهدهای کودک نیز به دنبال شیوع کروناویروس به تدریج در استان‌های مختلف تعطیل شدند و به این ترتیب مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی این مراکز گریبانگیر خانواده‌ها و صاحبان مهدها نیز شد.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نحوه جبران ضرر ناشی از تعطیلی مهدهای کودک و مراکز توانبخشی روزانه گفت که یارانه پرداختی به مراکز روزانه بهزیستی برای ماه‌هایی که این مراکز با بخشنامه تعطیل خواهند بود، به صورت یارانه پرداختی در بهمن ماه پرداخت می‌شود.

به گفته قبادی دانا، به این ترتیب تعطیلی تاثیری در میزان دریافت یارانه مراکز توان بخشی روزانه ندارد و جهت جبران ضررهای احتمالی بیش از ۱۵ هزار مهدکودک تحت پوشش بهزیستی هم کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا ویروس با ریاست معاون اقتصادی رئیس جمهور، نام مهدهای کودک را هم‌ جزو موسسات اقتصادی که باید تدبیر مناسب برای رفع مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس برایشان اندیشیده شود، گنجانده است. بنابراین طبق مصوبات این کارگروه جبران ضرر احتمالی مهدهای کودک هم مطابق با سایر موسسات و بنگاه‌های اقتصادی که متضرر شده‌اند، خواهد بود.

این سازمان همچنین در بخشنامه دیگری نحوه جبران این خسارت را تشریح کرد که در متن این بخشنامه آمده است: «۱ـ بر اساس ماده۳ قرارداد دریافت خـدمات رشـد و تکامل همه جانبه در مهـدهای کودک، منعقده فیمابین والدین و مدیر مهدکودک، مدت قرارداد مشخص شده است.

۲ـ بـا توجه به ادامه دار شـدن تعطیلی مهـدهای کودک از سوی دولت(تعطیلی بیش از یـک مـاه)، هریـک از طرفین قرارداد(مهدکودک و اولیا) می‌توانند وفق ماده ۹ قرارداد(حوادث غیرمترقبه) نسبت به پایان قرارداد اقدام کنند.

۳ـ مطابق بند۲ ماده۸ قرارداد(موارد فسـخ قرارداد و خاتمه دادن به آن)، والـدین می‌توانند با توجه به شـرایط پیش آمده نسبت به فسخ قرارداد برای ماه‌های آتی اقدام کنند» اشاره شده است.

در این بخشنامه با توجه به شرایط ایجاد شده تاکید شده که خانواده‌ها می بایست تصمیم خود را به صورت مکتوب به مدیریت مهدکودک اعلام کنند؛ همچنین ملزم به پرداخت شهریه مهدکودک در ماه‌های قبلی هستند.
بر اساس این بخشنامه اگر در اسـتانی در روزی از ماه اسفند بر اساس اعلام قانونی، مهدهای کودک باز بوده و ارائه خدمت کرده باشند، براساس همین بند دریافت شـهریه اسـفند ماه بلامانع است. (تبصره۱ ماده قرارداد تصـریح شده است که هزینه اسـتفاده از خـدمات به صورت کمتر از یـک ماه معادل یک ماه حساب می‌شود) بـدیهی است دریافت این شـهریه شامل خـدمات مازاد شامل ساعات اضافه خدمت، صبحانه، میان وعده، ناهار و همچنین فوق برنامه نیست.

حضور مترجم زبان اشاره برای ارتباط با بیماران در بیمارستان‌های کشور

به گزارش ایسنا، همچنین بعد از شیوع کروناویروس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در ابلاغیه‌ای از ادارات کل بهزیستی سراسر کشور خواست تا تمهیدات ویژه‌ای را برای حضور مترجم زبان اشاره جهت ارتباط با بیماران دارای اختلالات شنوایی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان‌ها اتخاذ کنند.

به این ترتیب دکتر محمد نفریه، رئیس کمیته پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار بهزیستی کشور در این ابلاغیه از اعلام آمادگی انجمن ملی زبان اشاره برای حضور مترجم زبان اشاره در بیمارستان‌ها خبر داد و از ادارات کل بهزیستی همه استان‌های سراسر کشور خواست، با هماهنگی انجمن ملی زبان اشاره و انجمن‌های ناشنوایان، اقدامات لازم برای حضور یک مترجم زبان اشاره به هنگام مراجعه و بستری شدن بیمار دارای اختلالات شنوایی مبتلا به کرونا در بیمارستان صورت گیرد تا آموزش‌های لازم به فرد بیمار به صورت زبان اشاره داده شود.
 
توزیع اقلام بهداشتی بین کودکان کار و خیابان

تنها ۱۰ روز مانده به پایان سال ۹۸، رئیس سازمان بهزیستی کشور از توزیع اقلام بهداشتی بین کودکان کار و خیابان سراسر کشور در هفته پایانی سال خبر داد. به این ترتیب در هفته پایانی سال ۹۸ طرح آموزش و اهداء و توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای کودکان کار و خیابان برای سراسر کشور به اجرا درآمد.

این طرح که با مساعدت بنیاد مستضعفان و توسط بهزیستی کشور اجرایی شد، همکاران اورژانس اجتماعی سراسر کشور در خیابان‌ها به کودکان کار و خیابان آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس آموزش داده و جنبه‌های مختلف خطر برای این بیماری را گوشزد کردند. به گفته حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در خلال این طرح بسته‌های اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای استفاده شخصی آنها در اختیارشان قرار داده شد.


پیشگیری از ابتلا به کرونا در افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها

طرح پیشگیری و مراقبت از ابتلا به بیماری کرونا در افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب مصرف کننده مواد مخدر نیز از ۲۵ اسفند ماه در سراسر کشور آغاز شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور که این طرح را موجب کاهش خطر انتقال ویروس به سایر افراد نیز می‌دانست گفت که طرح مذکور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و اختصاص ۴.۵ میلیارد تومان از سوی ستاد، و اختصاص ۴.۵ میلیارد دیگر از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌شود که در مجموع طرح مذکور با اختصاص ۹ میلیارد تومان در سطح کشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خلال این طرح آموزش و آگاهی بخشی به افراد بی‌خانمان و کارتن خواب مصرف کننده مواد مخدر در رابطه با این بیماری نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: همچنین آموزش‌های لازم برای رعایت نکات ‌پشگیری نیز به این افراد ارائه شده و همزمان با اجرای این طرح بسته‌های بهداشتی، مواد شوینده و ضدعفونی کننده نیز به این افراد تحویل داده شده است.

همچنین انجام غربالگری علامتی این افراد نیز در محل‌های تجمع و پاتوق‌ها نیز صورت گرفته و افراد دارای علامت برای درمان به اورژانس ارجاع داده‌ می‌شوند. این خدمات از طریق ۲۴۵ تیم سیار در سطح کشور و ۳۰ مجموعه متحرک یا موبایل ون‌ها در سطح کشور از ۲۵ اسفند ماه آغاز شده و تا پایان کنترل بیماری کرونا ادامه دارد.

تعطیلی مراکز مشاوره روانشناختی

به منظور کاهش مراجعات حضوری در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی کشور، مراکز مشاوره روانشناختی تحت پوشش این سازمان به حالت تعطیل درآمدند. به دنبال این تصمیم نیز بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت که تصمیم بعدی سازمان بهزیستی در خصوص نحوه فعالیت این مراکز و همچنین نحوه همکاری با قوه قضاییه در خصوص طلاق‌های توافقی، بعد از ۱۵ فروردین بر اساس شرایط کشور صورت خواهد گرفت.
 از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به محدود شدن بازی درمانی کودکان، مشاوره‌ها و آموزش‌های گروهی اشاره کرد. بخشی از این فعالیت‌ها نیز در تعامل با مجموعه قوه قضاییه و صرفا برای مشاوره‌های قبل از طلاق توافقی است و سایر درخواست‌ها نیز از طریق قوه قضاییه پیگیری و ترتیب اثر داده شده است.

پرداخت کمک هزینه ۵ میلیون تومانی به کمپ‌های درمان اعتیاد

به دنبال جبران بخشی از خسارات ناشی از شیوع کرونا سازمان بهزیستی کشور مبلغ ۵ میلیون تومان به ازای هر مرکز بهبودی اقامتی(کمپ‌های درمان اعتیاد و ‌TC ها) پرداخت کرد.

همچنین در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کووید۱۹ در بین معتادان بی‌خانمان مستقر در پاتوق‌ها نیز ارائه آموزش و تحویل ابزار و امکانات ضد عفونی به پرسنل موسسات و مراکز کاهش آسیب، آموزش و ارائه مواد شوینده و ضد عفونی کننده به افراد مستقر در پاتوق‌ها، ضدعفونی کردن محیط زندگی افراد، ارائه بسته‌های حمایتی و غذایی مناسب و غربالگری و شناسایی علایم اولیه در معتادان بی خانمان مستقر در پاتوق‌ها صورت می‌گیرد.

بنابر اظهارات مسوولان سازمان بهزیستی کشور، به دنبال این اقدامات همچنین مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر مرکز کاهش آسیب و تیم‌های سیار و موبایل ون(موبایل کلینیک) پرداخت شد. همچنین برای این منظور مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در آخرین روز سال ۹۸ واریز شد. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان برای طرح فوق اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، امید می‌رود با توجه به اقدامات صورت گرفته روند شیوع کرونا ویروس نزولی و به زودی شاهد اعلام خبرهای خوش در این زمینه باشیم.

کد خبر 15503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد