اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی از معلولان بهزیستی آغاز شد

در نخستین روز از هفته گرامیداشت "سی ونهمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی"، از طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در معلولان سازمان بهزیستی کشور تا سال 1400، با حضور دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور رونمایی شد.

به  گزارش روابط عمومی وامور بین الملل ، رئیس سازمان بهزیستی در  مراسم رونمایی از این طرح ، گفت: با اجرای این طرح برای خانواده‌های افراد دارای معلولیت‌های ژنتیکی در کشور در صورت نیاز غربالگری و آزمایش‌های ژنتیکی به صورت رایگان طی سه سال انجام می‌شود و در خلال آن بانک ذخایر عوامل ایجاد کننده بیماری‌های ژنتیک انجام می‌شود که امیدواریم این طرح تا سال ۱۴۰۰ به پایان برسد.

دکتر  وحید قبادی دانا افزود: اینکه خانواده‌های دو تا ۶ معلول داشته باشیم با توجه به دانش و توانمندی‌های موجود در کشور، پذیرفته شده نیست و امیدواریم طی ۲۰ سال آینده داشتن خانواده دارای ۲ معلول در کشور امر عجیبی باشد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با اجرای این طرح ، فشار مالی به خانواده‌ها وارد نشود و با تأمین اعتبار، این طرح رایگان بصورت  انجام شود. چرا که حفظ ذخایر ژنتیکی برای ما مهم است و نباید از کشور خارج شود.

وی ادامه داد: بسیاری از معلولیت‌های ژنتیکی در کشور ناشی از ازدواج‌های فامیلی است و برخی از این بیماری‌ها تفاوت‌های عمده‌ای از جهت شیوع و بروز با بسیاری از کشورها دارد.

قبادی دانا یادآور شد: یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۱۱ درصد آنها مشکل بینایی، ۳۹ درصد مشکل جسمی و حرکتی، ۲۴ درصد مشکل ذهنی، ۸ درصد مشکل روانی مزمن، ۱۳ درصد مشکل شنوایی، ۵ درصد مشکل صوت و گفتار دارند که در مجموع ۳۶ درصد آنها معلولیت شدید، ۱۴ درصد خیلی شدید، ۲۹ درصد متوسط، ۱۷ درصد خفیف و ۵ درصد معلولیت نامشخص دارند.

کد خبر 1550

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =