۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
در رسانه/عیدی مرگ برای مریم

ایلام - ایرنا - خبر کوتاه اما تلخ است، دختر معلول اهل سرابله استان ایلام شب گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان درگذشت.

اگرچه هر روز منتظر آمارهای اعلامی وزارت بهداشت هستیم و آمارهای چهار رقمی و سه رقمی مبتلایان و فوت شدگان بر اثر ویروس کرونا دیگر برایمان عادی شده اما شنیدن این خبر شاید کمی غیر عادی بود.

حکایت مرگ غریبانه این بهشتی روی زمین صبح امروز در رسانه ها پیچید و در لابلای تمام اخبار تلخ کرونا شاید بیشتر از هر خبری خودنمایی و دل اهالی این دیار را به درد آورد.

برای شنوندگان این خبر که دختری معلول و خانه نشین چگونه به کرونا مبتلا شده شاید جای سوال باشد اما حکایت و این غم زمانی دردناک تر می شود که مریم (اسم مستعار) با معلولیت جسمی، حرکتی شدید و مبتلا به روماتیسم اگرچه خانه نشین بوده اما کرونا از طریق یکی از بستگانش که مبتلا بوده و در خارج استان سکونت دارد و برای تعطیلات عید به دیدن  خانواده اش آمده به او منتقل شده است.

مریم به دلیل ابتلا به بیماری روماتیسم مجبور به مصرف داروهای کورتون بود و به دلیل داشتن بیماری زمینه ای خطر ابتلای او به کرونا را چند برابر بیشتر از سایر افراد کرده بود.

او بی شک مدام خانه نشین بوده و این عیدی نامریی مرگ را ناخواسته  گرفته است، اگرچه این حادثه تلخ بدون شک برای خانواده داغدار مریم بسیار سنگین است اما آنچه در این میان اهمیت دارد ضرورت توجه خانواده های دارای افراد معلول به این قشر و رعایت نکات بهداشتی مرتبط با معلولان در مقابله با کروناست تا به سرنوشت تلخ و مرگ‌ مظلومانه مریم مبتلا نشوند.

معلولانی که شمار زیادی از آنها به دلیل شرایط خاص ذهنی شاید مثل افراد سالم از کرونا هراسی نداشته و هیچ آگاهی از این بیماری و خطرناک بودن آن نداشته باشند ولی خانواده های این افراد این روزها بیش از هر زمان دیگری باید به سلامت این قشر توجه و اهتمام داشته باشند.

مریم بی شک اولین و آخرین مسافر آسمانی ابتلا به کرونا نیست ولی با توجه به شرایط خاص جسمی نظیر افرادی مثل مریم باید سلامت و حفظ نکات بهداشتی آنها از سوی خانواده هایشان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

خطر ابتلا به کرونا بین معلولان بیشتر است

مدیرکل بهزیستی ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: افراد دارای معلولیت اعم از جسمی، ذهنی، بیماران روانی و سالمندان بیشتر از سایر افراد عادی جامعه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

زهرا همتی اظهار کرد: آموزش بهداشت فردی به شکلی که افراد سالم رعایت می کنند به این عزیزان دشوار است و از طرفی نیز شرایط جسمی آنها امکان شست و شوی مداوم دستها و رعایت نکات بهداشتی را برای این قشر سخت کرده است.

وی ادامه داد: در این زمینه خانواده ها باید خیلی دقت کرده و به سلامت و حفظ بهداشت اعضای معلول توجه بیشتری داشته باشند.

معلولان و مدجویان مراکز بهزیستی در سلامت کامل قرار دارند وی به وضعیت نگهداری مددجویان در مراکز بهزیستی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات بهداشتی که پیش بینی شده و انجام گرفته است شرایط مددجویان مراکز بهزیستی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی ایلام با قدردانی از پرسنل این مراکز اظهار کرد: تمامی امکانات بهداشتی در این مراکز مهیا بوده و تا امروز هیچ مورد مبتلای مددجویان به کرونا گزارش نشده است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفندماه پارسال و به منظور حفظ سلامت مددجویان تاکنون تمامی ملاقات ها و مرخصی های مددجویان در مراکز بهزیستی لغو شده است.

وی در خصوص پذیرش مددجویان جدید در مراکز این سازمان گفت: با توجه به دستورالعمل کشوری و در جهت پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز بهزیستی از پذیرش موارد جدید مگر در شرایط خاص خوداری شده است.

وی تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا، ارسال دستورالعمل های ابلاغی مرکز پیرامون پیشگیری از کرونا به مراکز، پرداخت کمک هزینه تهیه اقلام بهداشتی با سرانه ۳۰۰ هزار ریال برای مددجویان مراکز شبانه روزی به همراه چند نوبت ضدعفونی وگند زدایی این مراکز، پرداخت کمک هزینه خرید اقلام بهداشتی برای معلولان ضایعه نخاعی و خیلی شدید با سرانه دومیلیون و ۵۰۰ هزار ریال و همچنین تب سنجی و کنترل مداوم سلامت مددجویان را از جمله اقدام های پیشگیرانه و بهداشتی این اداره کل در مراکز بهزیستی برشمرد.

به گفته همتی، علاوه بر مددجویان مراکز، توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی بین ۱۷۰ نفر از کودکان کار، توزیع اقلام بهداشتی و غذایی بین ساکنان مناطق حاشیه نشین و آسیب زا، پخش اقلام بهداشتی بین افراد بی خانمان و پاتوق های مصرف کنندگان مواد مخدر و ضد عفونی این مناطق هر دو روز یکبار نیز انجام شده است.

وی همچنین از واریز کمک هزینه خرید اقلام بهداشتی و ضدعفونی کمپ های ترک اعتیاد با سرانه ۵۷ میلیون ریال خبر داد.

وی با ذکر اینکه در کنار این خدمات آموزشهای لازم پیشگیری از بیماری کرونا نیز به جامعه هدف ارایه می شود، افزود: وضعیت سلامت همه مددجویان مراکز بهزیستی روزانه رصد و اقدام های پیشگیرانه بصورت مداوم در حال انجام است.

خانواده ها نسبت به سلامت معلولان و سالمندان اهتمام لازم داشته باشند مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین با اشاره به اینکه شمار زیادی از معلولان در منزل ونزد خانواده هایشان نگهدرای می شوند، گفت: باید مراقبت های بیشتری از این افراد صورت گیرد.

به گفته وی، همچنین به منظور آگاهی خانواده های مددجویان از نحوه پیشگیری از کرونا بروشورهای آموزشی و اطلاع رسانی از طریق برنامه های تبلیغاتی توسط این اداره کل تهیه و بین آنها توزیع شده است.

وی همچنین با اشاره به شمار بالای مددجویان و شرایط خاص جسمی آنها خواستار مشارکت افراد خیر برای تهیه اقلام بهداشتی این افراد شد.

۳۳ هزار نفر در ایلام از خدمات حمایتی بهزیستی برخوردار که از این شمار بیش از ۱۳ هزار نفر معلول هستند.

کد خبر 15484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد