اجرای طرح پیشگیری از شیوع کرونا در میان مصرف کنندگان بی‌خانمان/ تاکنون همه‌گیری کرونا در پاتوق معتادان متجاهر نداشته‌ایم

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تشریح خدمات ارائه شده به معتادان متجاهر و افراد مصرف کننده بی خانمان برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: تاکنون همه گیری کرونا در پاتوق معتادان و مصرف کنندگان بی خانمان نداشته‌ایم.

«فرید براتی سده» مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء معتادان متجاهر به بیماری کرونا، گفت: مسئولیت کمیته درمان با وزارت بهداشت است و اصلی ترین نهاد تصمیم گیر در خصوص موضوعات درمان معتادان متجاهر با این وزارتخانه است.پیش از عید در جلسه کمیته درمان ابلاغ شد طرح جمع آوری معتادان متجاهر و طرح های نوروزی در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر متوقف شود و ما نیز این موضوع را پذیرفتیم.

وی با بیان اینکه یکی از اولین دستگاههایی که ستاد مبارزه با کرونا را فعال کرد، سازمان بهزیستی بود، ادامه داد: بلافاصله بعد از ابلاغیه ممنوعیت جمع آوری معتادان متجاهر یک طرحی را با عنوان طرح ارائه خدمات در پاتوق ها و مراکز استقرار افراد مصرف کننده بی خانمان آغاز کردیم. همچنین در بخشنامه هایی به مراکز اعتیاد اعلام کردیم ملاقات ها را ممنوع کنند و اگر فرد مشکوکی مشاهده شد به سرعت او را به قرنطینه منتقل کرده و با هماهنگی اورژانس به مراکز درمانی منتقل شوند. همچنین بحث غربالگری و بیماریابی را در مراکز انجام دهند. 

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با توجه به نوبت ترخیص معتادان از مراکز جمع آوری معتادان، این افراد از مراکز خارج شده و دوباره در پاتوق ها حضور خواهند داشت، از همین رو طرحی را به ستاد مبارزه با موادمخدر با عنوان طرح آموزش و پیشگیری از شیوع کرونا در افراد مصرف کننده بی خانمان پیشنهاد دادیم. همچنین برای اجرای این طرح از ستاد مبلغ  ۴.۵ میلیارد درخواست کردیم که بخشی از این مبلغ به ما پرداخت شد. 

براتی سده با بیان اینکه تاکید اصلی در این طرح بر مراکز کاهش آسیب بود، خاطرنشان کرد: تیم های سیار دو نفره با موتور یا پیاده به افراد مصرف کننده بی خانمان در پاتوق ها خدمات ارائه می دهند، از سوی دیگر در کنار اعتباری که قرار بود ستاد مبارزه با مواد مخدر برای این طرح پرداخت کند ما نیز در بهزیستی اعلام کردیم ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه های مراکز کاهش آسیب را که در اختیار آنها قرار می دهیم برای خرید وسایل، مواد شوینده، آموزش پیشگیری از کرونا هزینه شود. همچنین دوباره مبلغ ۱ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان برای این کار اختصاص دادیم و همچنین به ازای هر مرکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد ۷۰۰ هزار تومان اعتبار اختصاص دادیم. در ادامه اجرای این طرح نیز دکتر قبادی به ازای هر مرکز اقامتی مبلغ ۵ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد. 

وی با بیان اینکه تاکنون همه گیری در این پاتوق ها گزارش نشده است، تصریح کرد: گزارش های ارسال شده در استانهای مختلف نشان دهنده این است که کار به خوبی پیش می رود. در تهران نیز وضعیت مناسب است و مراکز کاهش آسیب و تیم های سیار و موبایل ون ها به خوبی طرح آموزش پیشگیری از ابتلا به کرونا را در جامعه معتادان متجاهر و افراد مصرف کننده بی خانمان پوشش داده اند. هر جایی که تعدادی از معتادان به عنوان پاتوق در آنجا باشند این افراد حضور پیدا کرده و به آنها آموزش های  لازم در خصوص پیشگیری از کرونا را به همراه وسایلی مانند مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش ارائه می دهند. همچنین در خصوص تغذیه این افراد مباحثی مطرح شده است و از مراکز کاهش آسیب و تیم های سیار درخواست کردیم تا در این زمینه نیز اقداماتی را انجام دهند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات ارائه شده به افراد مصرف کننده بی خانمان در پاتوقها گفت: تیم های سیار و مراکز کاهش آسیب به معتادان تاکید می کنند که در مصرف مواد از وسایل مشترک استفاده نکنند. همچنین دیگر زباله گردی نکرده و به ماسک ها و دستکش های استفاده شده رها شده در سطل های زباله یا خیابان ها دست نزنند و از طرفی به معتادان گفته می شود در پاتوق ها با فاصله معین از هم باشند.

براتی سده خاطرنشان کرد: در کنار این آموزش ها غربالگری نیز انجام می دهند و با همین وسایلی که همه مردم غربالگری می شوند از جمله تب سنج ها معتادان متجاهر نیز در پاتوق ها غربالگری می شوند. اگر افراد مشکوکی در پاتوق ها مشاهده شوند سریعا به اورژانس گزارش داده شده و این افراد به مراکز درمانی منتقل می شوند، اگر در مراکز درمانی مشکل این افراد شدید تشخیص داده شد مانند همه افراد جامعه از خدمات درمانی بهره می گیرند، اما اگر این افراد علائم شدید نداشته باشند به مکانهای نقاهتگاهی و یا مراکز قرنطینه که توسط دولت و دیگر نهادها آماده شده است، منتقل می شوند و به پاتوق ها برنمی گردانند. 

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این زمینه هماهنگی خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته است و معاونت بهداشت وزارت بهداشت به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کرده است که مراکز بهزیستی و مراکز معتادان متجاهر را با توجه به پرریسک بودن این افراد، بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. خوشبختانه تاکنون موارد خاصی گزارش نشده است. البته ممکن است موارد معدودی اتفاق افتاده باشد، اما مورد همه گیری در میان پاتوق های معتادان نداشته ایم. معتادان متجاهر و افراد مصرف کننده بی خانمان نیز خدمات لازم را دریافت می کنند و اگر تاکنون همه گیری در پاتوقها اتفاق نیفتاده است به دلیل این خدماتی است که این افراد از موسسات همکار بهزیستی و همچنین مراکز کاهش آسیب دریافت می کنند. 

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره گلایه شهرداری از حضور دوباره معتادان متجاهر در مناطقی مانند شوش گفت: ما تابع ضوابط و دستوراتی هستیم که به ما ابلاغ می شود، همانطور که به شهرداری ابلاغ شده است که پارک ها را ببندند. بسته شدن پارک ها نیز باعث شده است معتادانی که در گوشه یک پارک مصرف می کردند از پارک ها بیرون آمده و در کوچه و پس کوچه ها بروند و برخی پاتوقهای این افراد تغییر کرده است؛ ما باید به دنبال این افراد بگردیم تا به آنها خدمت ارائه کنیم. تصمیمات از جای دیگری اعلام می شود و ما موظف به اجرای آن هستیم شهرداری هم به جای اینکه هیاهو کند، بهتر است برنامه ای درخصوص معتادانی که در خیابان هستند ارائه دهد و در این زمینه کمک کند. 

براتی سده با بیان اینکه مراکز کاهش آسیب و تیم های سیار و موبایل ون ها تا زمانی که لازم باشد، خدمات به این افراد ارائه می دهند، گفت: در حال حاضر روی همه دستگاهها فشار مضاعف ایجاد شده است، معتادان هم شهروندان شهر تهران هستند و باید خدمت دریافت کنند. نکته بعدی این است که در قانون برنامه ششم وظایفی برای شهرداری مقرر شده است از جمله توانمندسازی معتادان متجاهر که هنوز انجام نشده است. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط ممکن است گرمخانه های شهرداری شلوغ شده باشد ما هم می دانیم که کار سخت شده و فشار کاری برای همه دستگاهها زیاد شده است، اما باید در کنار هم این شرایط کشور را بگذرانیم. ما تابع قانون هستیم. دستگاههای تصمیم ساز اعلام کرده اند معتادان را نپذیرید ما هم نمی پذیریم. تصمیم گیرنده در خصوص پذیرش و جمع آوری معتادان متجاهر و همچنین ترخیص آنها از مراکز قاضی است و ما تنها مسئولیت ارائه خدمات به این افراد داریم. 

کد خبر 15481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد