پیام دکتر غفاری مدیرکل بهزیستی گلستان به مناسبت روز جهانی اوتیسم

از سال 2008، دوم آوریل برابر با چهاردهم فروردین ماه، روز جهانی آگاهی‌سازی درباره‌ "اوتیسم" نام‌گذاری شده است. در این روز، کشورهای عضو «سازمان ملل متحد» تشویق می‌شوند که به افزایش آگاهی جهانی از اختلال اوتیسم بپردازند.

سازمان ملل با فراخواندن کشورهای عضو و سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌ها و انجمن‌های اوتیسم سراسر جهان را گردهم می‌آورد تا به موضوع‌هایی مانند پژوهش، تشخیص، درمان و پذیرش افراد دچار این اختلال کمک کنند.
اوتیسم که تا چند دهه پیش اختلال ناشناخته‌ای بود، به «بیش‌فعالی»، «وسواس»، «ناآرامی»، «عصبیت» یا «درخود بودن» کودک تعبیر می‌شد. اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو نیز ندارد، اما توان‌بخشی و آموزش، کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک می‌تواند باشد.
روز جهانیِ آگاه سازی درباره‌ی اوتیسم، یکی از هفت روز رسمی سازمان ملل متحد درباره‌ سلامتی ‌است. مهم‌ترین هدف از این نام‌گذاری، آشنایی با دشواری‌های اوتیست‌ها و توجه جامعه به همیاری در فرایند رشد و جامعه‌پذیری آن‌ها است.
 شعار روز جهانی اوتیسم در سال ۲۰۲۰ "گذر از کودکی به بزرگسالی" است و آنچه که اهمیت دارد این است که شرایط و زمینه های حضور این افراد در جامعه باید فراهم شود.
بر همین اساس و عنایت به تعیین شعار سال ۲۰۲۰ سازمان ملل متحد برای روز جهانی اوتیسم، امید است با عزمی معطوف به هدف و با مشارکت جویی خلنواده های دارای کودک اوتیسم،تلاشی مضاعف و موثر برای ورود مطلوب افراد مبتلا به اوتیسم در جامعه بمنظور ورود به مرحله بزرگسالی،صورت گیرد.
در پایان ضمن گرامیداشت این روز، مراتب سپاس خود را از تمامی گروههای تخصصی فعال در حوزه حمایتهای روانی اجتماعی از افراد مبتلا به اوتیسم ،اعلام داشته و از زحمات و تلاش های ایشان صمیمانه تقدیر و تشکر می گردد.

ابراهیم غفاری. مدیرکل بهزیستی گلستان

کد خبر 15475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد