نقش ها و وظایف مددکاران اجتماعی شاغل در مراکز دولتی و غیردولتی

هاله پتکی دبیر کارگروه مددکاری و امور رفاهی گفت : کارگروه مددکاری اجتماعی سازمان بهزیستی گیلان، اهداف اولیه ای را با محوریت تعریف نقش ها و وظایف مددکاران اجتماعی شاغل در مراکز دولتی و غیردولتی بهزیستی استان طبق استانداردها و یافته های نوین مطابق با وضعیت بومیِ کشور و استان در دستور کار خود قرار داد وبا گذشت مدت زمان اندکی از ایجاد شدنِ این کارگروه، موفق به تهیه و تدوین پروتکل مددکاری اجتماعی بهزیستی استان گیلان و ابلاغ آن به تمامی ادارات بهزیستی شهرستانها جهت ایجاد وحدت رویه در کمیت و کیفیت ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی قابل ارائه به جامعه هدف سازمان گردید. علی ایحال با هدف تشریح بیشتر فعالیتهای این کارگروه مصاحبه ای با دبیر محترم آن سرکار خانم هاله پتکی صورت پذیرفته است که در ادامه خواهید خواند.

هاله پتکی دبیر کارگروه مددکاری و امور رفاهی عنوان : کارگروه مددکاری اجتماعی بهزیستی گیلان حسب مستندات و گزارشات متعدد ارائه شده جلسات تخصصی خود را طی سال 98 برگزار نمود، در جلسات مذکور مصوبات و تصمیمات در ابعاد گوناگون مرتبط با حوزه مددکاری اجتماعی اتخاذ شد. متأسفانه در یکماهه اخیر بدلیل شیوع ویروس کرونا موجب متوقف شدن روال عادی فعالیت کارگروه گردید و برنامه های متعددی از جمله برگزاری همایش مددکاری اجتماعی به مناسبت روز ملی مددکاری اجتماعی و قبل تر از آن نیز دوره چهارم از سلسله  کارگاههای تخصصی (منطقه ای) "مددکاری اجتماعی و ارتباط موثر" متوقف گردید که انشاالله در اولین فرصت مناسب آتی محقق خواهند شد.

 به نظر شما چالش ها و مشکلات در پیش روی این کارگروه چه مواردی می توانند باشند؟*

با توجه به نوپا بودن کارگروه ها امید آن می رود به مرور زمان، ارزش و اهمیت این کارگروهها برای اعضاء محترم آنها بیشتر از پیش گردد و اعضاء محترم با حضور باانگیزه تر در جلسات کارگروه ها، همکاری و همراهیِ اثربخش در مسیر تحقق اهداف و رسالت واقعی کارگروهها داشته باشند.

* با توجه به تجارب کسب شده طی این مدت از فعالیت کارگروه مددکاری اجتماعی، چه پیشنهاداتی در خصوص پیشبرد اهداف این کارگروه دارید؟

1- همکاری و همگرایی کارگروههای مختلف با یکدیگر، بطوریکه کارگروههای مرتبط  در اهداف (بعنوان مثال کارگروههای مددکاری اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی)، ارتباطات بیشتری با  یکدیگر داشته و چه در ایده پردازی ها و چه در مرحله اقدام و عمل، همراهی و همنوایی محسوسی با یکدیگر داشته باشند.

2- تعیین اعضاء کارگروهها بر مبنای تخصص و علایق آنان وهمچنین پیشینه شغلی شان، خصوصا برای کارگروههای تخصصی همچون مددکاری اجتماعی الزام آور بودنِ تخصص محور شدن انتخاب اعضاء کارگروه، بطوریکه ترجیحاً اعضاء این کارگروه ضروری است همگی فارغ التحصیلان رشته تحصیلی مددکاری اجتماعی باشند تا به یک گفتمان با کیفیت تخصصی در جریان حرکت کارگروهها نائل شویم.

* لطفا به اختصار بفرمایید چه برنامه هایی برای سال 1399 در دستور کار این کارگروه تخصصی قرار دارد؟

1- ادامه دار شدن مبحث آموزش های تخصصی پیش بینی شده در مصوبات کارگروه مددکاری بهزیستی گیلان همچون کارگاه آموزشی " ارتباط موثر در مددکاری اجتماعی " که سه دوره آن با هدف صرفه جویی و کاهش هزینه ها در ابعاد مختلف، بصورت منطقه ای در سه شهر مختلف طی شش ماهه دوم سال 98 برگزار شده است و ضروری است در فرصت مناسب پیش رو ادامه یابد. 2- ادامه مبحث طرح آموزش مراقبین سالمندان از طریق مراکز غیردولتی با هدف کارآفرینی، چه برای مراکز مددکاری از حیث آموزش و چه برای جامعه هدف سازمان از حیث ایجاد اشتغال و توانمندسازی اجتماعی اقتصادی خانواده ها. شایان ذکر است در خصوص طرح مراقبین سالمندان هماهنگی هایی با جهاد دانشگاهی و نیز دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی استان درخصوص آموزش بانوان همراه با انعقاد تفاهمنامه فی مابین دفتر توانمند سازی و مدیر آموزش جهاد دانشگاهی صورت پذیرفته است که بدلیل تعطیلی دانشگاهها بطور موقت  متوقف گردید  و مجموعاً مقدمات آن فراهم شده و دردست اقدام می باشد 3- برگزاری همایش مددکاری اجتماعی (با توجه به عدم برگزاری این همایش بدلیل شیوع کرونا در سال 98) 4- استفاده از پتانسیل های تخصصی مراکز غیردولتی مددکاری اجتماعی استان گیلان با هدف غنا بخشیدن به کارگروه مددکاری اجتماعی بهزیستی گیلان در ابعاد مختلف فکری و عملیاتی 5- ارائه طرح های مختلف با محوریت موضوعی مددکاری اجتماعی در حوزه های مختلف مورد نیاز سازمان بهزیستی گیلان، با هدف ورود یافتن کارگروه در مباحث عملی مددکاری

کد خبر 15445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد