۱۱۱ فرد مبتلا به اتیسم در قزوین شناسایی شده است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۱۱۱ فرد مبتلا به اتیسم در استان قزوین شناسایی شده که پس از ثبت در سامانه بهزیستی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قزوین،علیرضا وارثی به مناسب روز جهانی اتیسم، افزود: دوم آوریل مصادف با ۱۳ فروردین ماه سال جاری روز جهانی آگاهی از بیماری اتیسم است که سازمان ملل متحد شعار امسال را «گذر از کودکی به بزرگسالی ،۱۸ سالگی ،پایان اتیسم نیست» انتخاب کرده تا توجه همه اقشار جامعه به این بیماری جلب شود.

وی با اشاره به مراکز اتیسم در استان، اضافه کرد: مرکز سینا تنها مرکز تخصصی اتیسم در استان قزوین است که با ۱۷ کارمند تخصصی، چهار نیروی غیرتخصصی و ۵۰ بیمار مبتلا به اتیسم در حال ارایه خدمات به بیماران است.

وارثی در خصوص خدمات تخصصی در مرکز اتیسم، اظهار داشت: کار درمانی، گفتار درمانی، خدمات مشاوره والدین، روانشناسی، فعالیت‌های هنری شامل موسیقی و نقاشی و مربی آموزشی از عمده خدماتی است که در این مرکز ارایه می‌شود و علاوه بر آن ۶۶۶ هزار تومان سرانه یارانه و ۲۵۰ هزار تومان برای هر خانواده دارای این فرد بیمار در نظر گرفته شده است.

این مسؤول با بیان اینکه برخی از بیماران مبتلا به اتیسم در مرکز تخصصی و مابقی از خدمات سازمان بهره‌مند می‌شوند، گفت: با توجه به افزایش درخواست‌ها قرار شده تا یک مرکز جدید نیز احداث شود و در صورت نیاز، اقدامات لازم برای معرفی به مرکز تخصصی اتیسم صورت گیرد.

وارثی زمان تشخیص اوتیسم را از ۶ ماهگی عنوان کرد و اظهار داشت: غربالگری اوتیسم در بهزیستی از سن ۲ تا پنج سالگی صورت می‌گیرد، چون این گروه سنی معمولا کودکانی هستند که دسترسی به آنها در مهدها فراهم است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در مورد شیوع اختلال طیف اتیسم، توضیح داد: میزان شیوع اختلالات طیف اتیسم در دو دهه گذشته در سراسر جهان افزایش زیادی داشته و به طور کلی اعتقاد بر این است که اتیسم در حال افزایش است، اما در برخی منابع، این گسترش از یک به ۶۰ گزارش می‌شود.

وارثی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مطالعه‌ جامعی در زمینه شیوع این اختلال در کشور ما صورت نگرفته، اما با این حال مطالعات شیوع شناسی در ایران، گسترش بیماری را از یک نفر به ۱۵۰ کودک گزارش کرده‌اند که به یکی از همه گیرترین اختلالات رشدی در کشور تبدیل شده است.

این مسؤول در توضیح علایم این بیماری، توضیح داد: محدودیت در علاقه‌مندی به بازی‌ها و فعالیت‌ها، کاهش تعاملات و روابط اجتماعی و مشکلات ارتباطات کلامی و غیر کلامی از عمده علایم این بیماری است که البته برای تشخیص قطعی باید کارشناسان بهزیستی معاینه کنند.

اوتیسم یک اختلال عصبی - رشدی است که بخش‌های مختلف مغز را در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می‌کند و به عنوان یکی از انواع اختلالات دوران کودکی شناخته می‌شود.

کد خبر 15440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد